Kuinka paljin aikaa menee pitkän matikan tehtäviin lukiossa?
Kuinka paljon aikaa teidän lapset käyttävät lukiossa pitkän matikan tehtäviin tuntien ulkopuolella? Millaisia arvosanoja saavat?
Oma lapsi tuntuu käyttävän usein parikin tuntia päivässä laskuihin. Tulokset kyllä 9-10-luokkaa, mutta ihan älytön aika minusta menee tuohon.
Kommentit (12)
Meillä just ongelma se, että lapset ei tee mitään tuntien ulkopuolella. Tuloksina arvosanoja kutosesta kasiin.
Pitkä matikka tyttärellä ja tekee matikkaa 2-3 h. Toki joka päivä ei ole läksyä matikasta. Tekee tehtävät, jotka jääneet koulussa kesken ja läksyt. Kokeista 9-10. Vertailun vuoksi ystävänsä ei tee matikan eteen mitään kotona ja kokeista arvosanat välillä 5-6.
Tyttäreni sanoo, että hänellä on motivaatiota matikkaan, sillä haluaa alalle, jossa sitä tarvitaan. Ystävänsä ei tiedä mitä haluaa-> hänellä ei ole motivaatiota, koska ei tiedä tarvitseeko matikkaa. En ihan ymmärrä tätä nuoren logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä just ongelma se, että lapset ei tee mitään tuntien ulkopuolella. Tuloksina arvosanoja kutosesta kasiin.
Onko teillä pakko tehdä tietty määrä tehtäviä, jotta pääsee läpi? Meidän lapsen koulussa on tietty minimimäärä tehtäviä, joka on pakko tehdä, jos tekee enemmän tehtäviä, saa lisäpisteitä kokeeseen. Ihan sen minimimäärän tekemiseenkin menee valtavasti aikaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pitkä matikka tyttärellä ja tekee matikkaa 2-3 h. Toki joka päivä ei ole läksyä matikasta. Tekee tehtävät, jotka jääneet koulussa kesken ja läksyt. Kokeista 9-10. Vertailun vuoksi ystävänsä ei tee matikan eteen mitään kotona ja kokeista arvosanat välillä 5-6.
Tyttäreni sanoo, että hänellä on motivaatiota matikkaan, sillä haluaa alalle, jossa sitä tarvitaan. Ystävänsä ei tiedä mitä haluaa-> hänellä ei ole motivaatiota, koska ei tiedä tarvitseeko matikkaa. En ihan ymmärrä tätä nuoren logiikkaa.
Ihan loogiselta minusta kuulostaa.
Matematiikkaa ei opi kuin laskemalla. Sama asia teknisillä ja luonnotieteellisillä aloilla yliopistolla. Vain laskemalla oppii ja sitä kautta syntyy ymmärttys asiaan.
Itsellä meni se 30 minuuttia. Kirjoitin L:n.
Riippuu älykkyydestä, tavoitetasosta ja keskittymiskyvystä.
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun olin lukiossa, meni 3 tuntia päivässä. Sain kyllä kymppejä.
Ehditkö tehdä mitään muuta?
Kurssijaksossa on muitakin aineita kuin matematiikka, ja siksi 2-3 tuntia joka päivä yhteen oppiaineeseen kuulostaa suhteettoman paljolta. Voin ymmärtää, jos viikonloppuna pitää pari tuollaista istuntoa, mutta kyllä keskellä viikkoa pitäisi päästä vähemmällä.
Itse tein aikanaan kotona 1 - 2 tuntia. Numerot olivat 8 - 9.
Mun lapsi tekee kotona 0 tuntia, numerot ovat 9 - 10. Ehtii tehdä tunnilla niin paljon, että on laskenut luokaltaan eniten tehtäviä, kun ope oli näyttänyt tilastot.
Silloin, kun olin lukiossa, meni 3 tuntia päivässä. Sain kyllä kymppejä.