Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin juuri, että pilaan kaikki elämäni ihmissuhteet, koska olen mustaukkainen ja kateellinen

Vierailija
18.02.2024 |

Olen keski-ikäinen ja aina luullut olevani rento tyyppi. Ihmissuhteeni ovat karsiutuneet tosi vähiin vuosien mittaan. Vasta nyt jotenkin yhtäkkiä tajusin,  etten yksinkertaisesti voi olla ystävä ja hyvä kaveri, koska olen ihan älyttömän mustasukkainen niistä ystävistä joista välitän, ja ihan älyttömän kateellinen niille, joista en erityisemmin pidä (mutta joilla menee hyvin). Olen siis aivan hirveä ihminen. 

Esim. kaverini tapasivat yhdessä, eikä minulle kerrottu mitään. Tunnen aivan hirveää mustasukkaisuutta siitä, että he tapasivat keskenään ilman minua. Olen myös heille kateellinen siitä hetkestä, jonka he saivat viettää yhdessä. Tunne on niin voimakas ja olen niin loukkaantunut, että haluaisin pistää välit poikki tämän takia. 

Apua! Miten hirviöstä voi muuttua ihmiseksi?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat kumpuavat yleensä varhaislapsuudesta. Silloin rakennetaan hyvä tai huono omanarvontunto.

Laheistiippuvuus käsitetään usein parisuhdeasiana, mutta se on paljon muutakin. Kannattaa kunnolla perehtyä siihen asiaan.

Vierailija
22/32 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis kylläkin pitkässä ja hyvässä parisuhteessa. Onko se mahdollista, jos on epävakaa persoonallisuus?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä mikään hirviö ole vaan ihan tavallinen ihminen! Ja fiksu sellainen, kun kykenet tunnistamaan omia heikkouksiasi. Niitähän meillä _ihan jokaisella_ on, mutta kaikki ei niitä halua itsessään nähdä. 

Sinuna lähtisin nyt googlaamaan kirjallisuutta ja artikkeleita aiheesta. Voisit hyötyä myös esim. tunnelukoista lukemista (niitäkin on meillä kaikilla). Netistä löytyy testiä ja kirjastosta löytyy esim. Kimmo Takasen "Tunne lukkosi", joka on ihan hyvää luettavaa. 

https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito

Linkin takaa löytyy myös esim. kaverisuhteiden ongelmien ja mustasukkaisuuden omahoito-ohjelmat. Niistä ensimmäinen on enemmän nuorille suunnattu ja jälkimmäinen taitaa olla enemmän parisuhteessa koettavan mustasukkaisuuden hoitoon suunnattu, mutta tuskin lukemisesta haittaa on.

Tsemppiä tulevaan! Arvostan todella paljon sua ja kaikkia, jotka ovat halukkaita työstämään omia haitallisia ajatusmallejaan.

Vierailija
24/32 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat mielipuolelta. 

Sinä taas ymmärtämättömältä (ehkä nuorelta ihmiseltä?), joka ei ole yhteydessä omaan pimeään puoleensa. Kyllä, sellainen on ihan jokaisella, vaikka muuta luulisi, jopa sinulla. Tietoisuus auttaa paljon. Niin kauan kun kaikki on ns. hyvin, tätä omaa epätäydellisyyttään ei tunnista. 

Vierailija
25/32 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus vie kalatkin vedestä. Kyllä ystävyyteen kuuluu yhdessä iloita toisen onnesta tai muusta hyvästä, eikä sovi kuvaan alkaa kadehtia tai olla mustasukkainen. Ei ihme, jos jäät varjoon.

Vierailija
26/32 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlasin epävakaa persoonallisuuden, mutta ei se oikein täsmää. 

Mitä taas ystävien tapaamiseen tulee, se oli vähän hassu järjestelykysymys, eli kaverit ei feidanneet, vaan minun piti ensin tavata kaveri A, mutta tulin kipeäksi ja peruin, ja sitten kaverit A ja B näkivätkin yhdessä. Mustasukkaisuuden ja kateuden tunteilleni ei siis varsinaisesti ole mitään perusteita, paitsi että sain vasta jälkikäteen kuulla heidän kohtaamisestaan. Olen vain hullu, tiedän sen.

Ap

Muistan että nuoruudessani kärsin tällaisesta. Kun tuli lapsia ja mies, en ehtinyt murehtia muita. Tunsin lähinnä syyllisyyttä siitä, etten ehtinyt tavata riittävästi ystäviä lapsien ollessa pieniä. Jos olet alle 30 v sinkku, tuo menee ohi. Jos jo iäkäs, mene terapiaan ja vähän äkkiä. Typerä ongelma sinänsä.

Vierailija
27/32 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä mikään hirviö ole vaan ihan tavallinen ihminen! Ja fiksu sellainen, kun kykenet tunnistamaan omia heikkouksiasi. Niitähän meillä _ihan jokaisella_ on, mutta kaikki ei niitä halua itsessään nähdä. 

Sinuna lähtisin nyt googlaamaan kirjallisuutta ja artikkeleita aiheesta. Voisit hyötyä myös esim. tunnelukoista lukemista (niitäkin on meillä kaikilla). Netistä löytyy testiä ja kirjastosta löytyy esim. Kimmo Takasen "Tunne lukkosi", joka on ihan hyvää luettavaa. 

https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito

Linkin takaa löytyy myös esim. kaverisuhteiden ongelmien ja mustasukkaisuuden omahoito-ohjelmat. Niistä ensimmäinen on enemmän nuorille suunnattu ja jälkimmäinen taitaa olla enemmän parisuhteessa koettavan mustasukkaisuuden hoitoon suunnattu, mutta tuskin lukemisesta haittaa on.

Tsemppiä tulevaan! Arvostan todella paljon sua ja kaikkia, jotka ovat halukkaita työstämään omia haitallisia ajatus

Kiitos linkistä ja ihanasta viestistä!

Ap

Vierailija
28/32 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin tajusin 55v. olevani kateellinen ihminen. Onneksi olen sillai sisäisesti kateellinen, etten vahingoita ketään kateudellani. 

Vierailija
29/32 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateus vie kalatkin vedestä. Kyllä ystävyyteen kuuluu yhdessä iloita toisen onnesta tai muusta hyvästä, eikä sovi kuvaan alkaa kadehtia tai olla mustasukkainen. Ei ihme, jos jäät varjoon.

Kateus ja mustasukkaisuus eivät ole tunteita, jotka valitaan. Toki havaittuan ne, niistä voi yrittää työstää itsensä irti. 

Itse olen myös tällaisessa tilanteessa. Erittäin hyvä ystävä vuosikymmenten ajalta alkoi kaveeraamaan uuden kaverin kanssa. Kokoonnumme myös isolla porukalla ja tästä alkoi lähempi ystävyys heidän välillä. Se itsessänsä ei haittaa, mutta samaan aikaan tämä hyvä ystävä alkoi ottaa etäisyyttä minuun. Haluaa olla kyl kaveri ja tehdä kaikkee yhdessä, kuten ennen. Mutta ei koskaan enää kaksin minun kanssa. Aiemmin vuosittain olimme toistemme luona kylässä viikonlopun tai teimme kaksin kaupunkiretkiä ym. Nyt meitä on aina kolme tai useampi. Samaan aikaan tämä ystävä tekee niitä juttuja tän uuden ystävän kanssa. Olen murheissani tästä kaikesta. Ja meillä on omat perheet ja lapset eikä kyse ole mistään rakkausjutuista. Hän on lapseni kummi jne.

Tuntuu tosi lapselliselta joo, mutta tunteelle en ole toistaiseksi voinut mitään. Niinpä vetäydyn entisestään. 

Vierailija
30/32 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin tajusin 55v. olevani kateellinen ihminen. Onneksi olen sillai sisäisesti kateellinen, etten vahingoita ketään kateudellani. 

Kateutta on kahta lajia. Toinen on pahaa kateutta, jossa toivoo toiselta pois sen, mitä ei itse saa. Toinen on hyvää kateutta. Haluaisi saada sen saman hyvän, mitä toisella on. Siinä siis ns. antaa arvoa toisen hyvälle.

Vierailija
31/32 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen läpeensä katkera ja kateellinen ihminen. Pysyn kaukana muista, siis henkisesti. Vaikka se tekee aikaa kipeää, kun tajuaa ettei minun mitenkään erityisesti tarvitse pysytellä kaukana, sillä ei kukaan halua koskaan tutustua minuun paremmin. 

Syy varmaan löytyy ensimmäisestä virkkeestä. 

Työstän asiaa, mutta yksin, sillä terapiaan minulla ei ole varaa. 

Vierailija
32/32 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ihan mahtavaa että tiedostat ja tunnistat ongelman. Se on jo paljon. Ekana tuli mieleen epävakaa, jos ei se niin sitten lue ulkopuolisuuden tunnelukosta.

Itsellä ei ole kateutta ja mustasukkaisuutta tuolla lailla mutta on silloin jos koen että tilanteessa on ollut oikeasti jotain epäreilua minua kohtaan. Esim. Yksi kaverini alkoi selvästi osoittaa että olen nykyään enää b-luokan kaveri hänelle ja se tuntuu kyllä pahalta ja käsittelen ärtymystä vieläkin. Että miten se kehtasi niin vaan syrjäyttää minut, feidailla ja tuosta noin vaan vaihtaa seuraa, vaikka ainakin olen kuvitellut että olen ihan ok kaveri. Itse feidaan vaan ilkeitä ihmisiä, olenko minäkin sitten sellainen, vai onko jotkut vaan pinnallisempia kaverisuhteissaan. Kaikkia näitä ajatuksia on kyllä pitänyt työstää. Voin paremmin jos en edes kuvittele että joku olisi hyvä ystäväni nykyään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi