Huhhuh mikä meno koulutuksessa
Laitoshuoltajan koulusta ei pääse kuka vaan läpi. Meillä yli puolet lopetti, yksi tyttö alkoi itkemään kun opettaja huusi liian märästä mopista. Sanoihin takerrutaan ja hyvä ettei silmille käydä jos kirjoittaa väärin välineen.
Voin kuvitella että armeijassakin on leppoisampi meno.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä että esimerkiksi välineiden sanastoon keskitytään liikaa ja muuhunkin turhanpäiväiseen. Pääpaino opetuksessa olisi siinä ettei sontaa ja bakteereja levitä, se on kaiken a ja o. Ja koneiden käyttöä pitäisi saada harjoitella paljon.
Näyttöjä hylätään sen vuoksi jos moppi on väärinpäin, tasopyyhe liian kostea tai selkä liian kumarassa imuroidessa.
Ei ihme kun alalle ei saada suomalaisia tekijöitä, kun koulusta valmistuminen on tehty niin vaikeaksi. Moni lähtee siivousta opiskelemaan juuri siksi kun eivät pysty oppimaan ja tieto ei mene päähän ja kuvittelevat että siivoaminen on käytännönläheistä hommaa. Mutta ei se niin ole, todella tarkkaa puuhaa.
Ja siitä on tehty liian tarkkaa koska keskitytään epäolennaiseen.
Tuota se oli jo mun aikanani, ja mä olen valmistun
Joo onhan tuo ihan älytöntä. Ammattisanaston tärkeyden ymmärtää jos siitä on kiinni ihan työpaikan turvallisuus. Mutta oikeasti, kukaan ei kuole ja kaikki ymmärtää jos sanoo ämpäri sangon sijaan. Ja taisi tulla noottia siitäkin kun käytti sanaa kärryt eikä vaunu. Siivouskomero eikä siivouskeskus.
Mulla meni liikaa aikaa opetella noita kun tärkeämpi olisi oppia aseptisuutta yms. Mutta pakko oli sanastoon keskittyä kun siitä tuli muuten huutoa.
Tuo sanastonhinkkaus on peruja ajalta, jolloin koulutuksessa yritettiin kompensoida alan massiivista aliarvostusta, joka puolestaan oli peruja ysärilamasta ("kaikki osaavat siivota" kun kaikista tehtiin väkisin siivoojia). Nykyäänhän se näkyy siinä, kun alaa tuntemattomat edelleen pitävät laitoshuoltaja -nimikettä eufemismina tai sievistelynä, vakka alunperin oli kyse palkkaluokista ja siitä, että laitoshuoltaja tekee varsin usein muutakin kuin siivoaa.
Ja nykyään, kun se arvostus on ainakin mun työpaikoillani (ja huom! sairaalat olivat kauan erittäin hierarkkisia) ollut jo kauan ihan neutraalia - ammatti siinä kuin muutkin ja kaikki tajuavat, että ilmankaan ei pärjätä - tuntuu ihan siltä, että koulutus on jämähtänyt johonkin vuosien taa taistelemaan yksinään jo olemattomia tuulimyllyjä vastaan. Ne ajat menivät jo. Meillä on pilvin pimein alanvaihtajia, itse olen FM ja tein pari viikkoa sitten keikan rakennustekniikan kandin kanssa. Harva enää siivoaa koko työuraansa. Toisaalta, pieni kärsivällisyys kannattaa: työllistävä ammatti on hyvä nyt, kun ajat menevät koko ajan kummallisemmiksi.
Minä en oppinut käyttämään edes sitä liinaa vai pyyhekö se oli. En koskaan muistanut mikä puoli puhdas ja mikä ei. Pistää miettimään miten aivoton olen kun noinkin yksinkertaista asiaa en opi. Ja sanotaan että siivooja voi olla kuka tahansa, maailman suurin valhe!
Nyt työttömänä ja kai ikuisesti koska ei sovi "edes" siivoojaksi
Konstit on monet sanoi opettaja-akka kun opiskelijalla lattian pyyhki!
Vierailija kirjoitti:
Konstit on monet sanoi opettaja-akka kun opiskelijalla lattian pyyhki!
Sai jäädä kuule pyyhkimään ihan itsekseen, lähdin pois koulusta ja taisi jäädä vaan kaksi loppujen lopuksi kun opiskelijoita oli alunperin 17.
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltajat ovat juuri tuollaisia. Kovia emäntiä.
Kiusaajia ovat, niin peruskoulussa kuin työelämässäkin
Juurihan täällä valitettu ammattikoulun surkeasta tasosta. Ilmeisesti ammattitaitoisia siivoojia kyllä valmistuu, varmaan noin 2 viidessä vuodessa, ainakin mitä tämän keskustelun kautta voi lukea. Ei ihme että alalla on työvoimapula jos kouluttautuminen tehty hankalaksi. Ja kun palkkakaan ei ole mikään iso niin kuka jaksaa opettajien sättimistä ja huutamista, ei kukaan.
Että miten meni noin niinkuin on mielestä, puhtauspalvelun porukka. Olen myös kuullut että työyhteisöt toksisia. Kaverin tytär oli ollut työkokeilussa siivoojana ja kyllä oli kerran itkien tullut kotiin, kun nämä vanhemmat työntekijät olivat olleet niin töykeitä.
Jos et osaa tai kykene, ryhdy opettajaksi. Jos et pärjää opettajanakaan niin lue insinööriksi. Jos et pärjää insinöörinä niin opiskele diplomi - insinööriksi.
Itse olen työskennellyt siivoojana yli kymmenen vuotta, olin myös alan koulussa mutta eihän siitä mitään tullut. Juurikin tässä keskustelussa mainittujen asioiden vuoksi. Olen herkempi ihminen ja pää ei kestänyt. Hain opiskelun ohella töitä ja sain vakituisen työn ja siinä olen edelleen. Toki opiskelut lopetin kun työsopparin allekirjoitin. Ja voin kyllä todeta että näiden vuosien aikana sitä on ihan ammattilainen vaikkei mitään tutkintoa ole hankkinut, työ tekijäänsä opettaa.
Suosittelen oppisopimusta jos on aitoa halua alalle. Ei ole opettaja rääkymässä korvaan ja saa heti palkkaa sekä pääsee työhön käsiksi ilman mitään typeriä sangon ja ämpärin nillityksiä. Ja ei muuten kestä vuosia laikkarin tutkinto, sen läpäisee jo alle vuodessa, riippuen omasta motivaatiosta. Kaikkihan on siitä kiinni miten nopeasti näytöt suorittaa.
Jaa no selvispä sekin miksi siivousta opetetaan jopa kolme vuotta. Eka vuosi opetellaan mitä eroa on rätillä, pyyhkeellä, liinalla, ämpäreillä ja pölyhuiskulla🤭