Kierrätysjaksavuuskysymys
Tai siis: kun lajittelet jätteesi niin kuinka paljon vaivaa jaksat nähdä?
Siis esimerkiksi, minulla on tällä hetkellä sellanen tilanne, että minulla on vanha surkea hajonnut paistinpannu jonka meinaan heittää metallinkeräykseen. Mutta paistinpannussa on muovinen kahva, ja kahvan saisi toki irti jos vain ruuvaisi sen irti, siis se on kiinni pannussa ihan tavallisella ruuvilla. Mutta tuon työn tehdäkseni, tuon kahvan irrottaakseni eli ruuvin avatakseni, minun pitäisi kaivaa jostain asuntoni vihoviimeisestä kolosta esille käyttööni minun ruuvimeisselini. Joten... jos olen ahkera niin etsin esille ruuvimeisselini ja irrotan kahvan ja heitän pannun metallinkeräykseen ja heitän kahvan sekajätteeseen. Mutta... jos olen laiska niin heitän pannun kahvoineen metallinkeräykseen.
Tässäpä onkin pulma! Tosi suuri pulma! Kuinka paljon vaivaa jaksaa nähdä jotta jätteet tulee lajiteltua mahdollisimman oikeaoppisesti eri jäteastioihin? Oijoijoijoijoi... joijoijoi... oioioi!!!
Joten syy miksi teen tämän aloituksen: kertokaa tekin ihan tavallisia kotitalouden tilanteita joissa saattaa joutua vastaavaan pulmaan. Siis että tavallaan joo haluaa lajitella oikein... mutta toisaalta taas olisi niin paljon helpompaa kuitenkin päästä vähemmällä vaivalla eli lajitella vähän väärin. Ja sitten pitää pohtia että kuinka paljon vaivaa on valmis näkemään ihan vain jätteiden lajittelemisen vuoksi. Mun mielestä metallisen paistinpannun muovisen kahvan irrottaminen on tästä pulmasta ilmiselvä esimerkki.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Kahvaa ei tarvitse irroittaa. Näin sanoo useammankin paikkakunnan kierrätysohjeet.
Totta: ei tarvitse. Mutta sen saa irrottaa. Ja parempi on jos sen irrottaa, koska eihän se kahva metallia ole vaan muovia. Joten kummin teet: irrotat vai et irrota? Näet enemmän vaivaa vai vähemmän vaivaa?
ap
Tein haudalle seppeleen ja kävin sadan kilometrin päästä hakemassa sen keväällä pois, jotta sain irrotettua siitä sen rautalangan metallinkeräykseen ja oksat biojätteeseen.
Toisaalta olen heittänyt kattilan ruokineen ja lasisen säilykepurkin sisältöineen sekajätteeseen kun ei ollut aikaa ja halua alkaa suttaamaan niitten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tein haudalle seppeleen ja kävin sadan kilometrin päästä hakemassa sen keväällä pois, jotta sain irrotettua siitä sen rautalangan metallinkeräykseen ja oksat biojätteeseen.
Toisaalta olen heittänyt kattilan ruokineen ja lasisen säilykepurkin sisältöineen sekajätteeseen kun ei ollut aikaa ja halua alkaa suttaamaan niitten kanssa.
Munkin mielestä erityisesti ruokajätteet on sellasia että jooeikiitos hyi hitsi vi ttu en haluu en jaksa en aio yhtään nähdä vaivaa vaan todellakin vaan suoraan sekajätteeseen ja ulos kodista heti! Vaikka kaikenmaailman muut hommelit kierrätän ihan liiankin tarkasti.
Kerran oli esimerkkinä teepussi.
Sen lappu, josta pidetään kiinni paperinkeräykseen. Lanka tekstiiliä, niitti metallia, tee biojätettä ja pussi sekajätettä.
Vierailija kirjoitti:
Sen lappu, josta pidetään kiinni paperinkeräykseen. Lanka tekstiiliä, niitti metallia, tee biojätettä ja pussi sekajätettä.
No siinä tapauksessa luojan kiitos nykyään ei ole olemassakaan mitään ihmeen tekstiilinkeräystä! Vaan kaikki tekstiilit pitää tänä päivänä heittää sekajätteeseen! Vaikka onhan se jo tuhat kertaa sanottu että tekstiili (LUMPPU) ei kuulu sekajätteeseen, mutta kun sille ei vieläkään ole keksitty mitään muutakaan paikkaa, joten sekajäte on se ainoa mihin sen voi heittää! Niin kauan kuin lumpulle ei ole muutakaan paikkaa kuin sekajäte niin lumppu heitetään sekajätteeseen vaikka lumppu ei sekajätteeseen kuulu. Ehkä viranomaisten pitäisi määrätä että taloyhtiöiden pihoilla pitäisi olla vielä yksi jäteastia lisää, vielä yksi jäteastia enemmän kuin ennen: lumppu. Noin varmaan määrättäisiinkin, jos viranomaiset vain suinkin keksisivät että mitä ihmettä sillä lumpulla sitten keräämisen jälkeen mukamas tehtäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen lappu, josta pidetään kiinni paperinkeräykseen. Lanka tekstiiliä, niitti metallia, tee biojätettä ja pussi sekajätettä.No siinä tapauksessa luojan kiitos nykyään ei ole olemassakaan mitään ihmeen tekstiilinkeräystä! Vaan kaikki tekstiilit pitää tänä päivänä heittää sekajätteeseen! Vaikka onhan se jo tuhat kertaa sanottu että tekstiili (LUMPPU) ei kuulu sekajätteeseen, mutta kun sille ei vieläkään ole keksitty mitään muutakaan paikkaa, joten sekajäte on se ainoa mihin sen voi heittää! Niin kauan kuin lumpulle ei ole muutakaan paikkaa kuin sekajäte niin lumppu heitetään sekajätteeseen vaikka lumppu ei sekajätteeseen kuulu. Ehkä viranomaisten pitäisi määrätä että taloyhtiöiden pihoilla pitäisi olla vielä yksi jäteastia lisää, vielä yksi jäteastia enemmän kuin ennen: lumppu. Noin va
Miten niin tekstiilijäte ei kuulu sekajätteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Ja kukapa hullu noin jaksaisi erotella? Edes se helpoin yksinkertaisin erottelu: leikkaa käytön jälkeen teepussi hajalle niin että saat teenlehdet biojäteastiaan ja loput jätteet sitten heität sekajätteeseen. Ei noinkaan tee kukaan!
ap
Vierailija kirjoitti:
Koska se on laki:
https://www.stjm.fi/uutiset/tekstiilijatteen-erilliskerays-alkaa-suomes…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on laki:
https://www.stjm.fi/uutiset/tekstiilijatteen-erilliskerays-alkaa-suomes…
En näe tuossakaan linkissä mitään kieltoa laittaa tekstiilijätettä sekajätteeseen.
Kahvaa ei tarvitse irroittaa. Näin sanoo useammankin paikkakunnan kierrätysohjeet.