Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jätänkö cv:stä vuoden 2007 tutkinnon pois?

Vierailija
09.02.2024 |

Tuoreemmat 2011 ja 2016. En laita työhistoriaakaan kuin 10 vuoden ajalta, joten voisin vaikuttaa nuoremmalta. Kannattaako? Vanha tutkinto ei liity hakemaani työhön mitenkään.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hävittänyt peruskoulun päättötodistuksen johonkin. Mitä silä edes tekee?

Vierailija
22/39 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin kaikki.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok.

Vierailija
24/39 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hävittänyt peruskoulun päättötodistuksen johonkin. Mitä silä edes tekee?

Pitäähän se valmistus vuosi merkata cvseen.

Vierailija
25/39 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekrytoin työkseni. Jos jättää pois osan työhistoriasta, niin se näyttää oudolle ja lähtee uskottavuus. 

Miksi te rekrytoijat olette vainoharhaisia ja ajattelette ensimmäisenä pahaa ihmisistä?

Vierailija
26/39 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aukot cv:ssä ovat aina epäilyttäviä. Ihminenhän on voinut olla vaikka vankilassa sen ajan. Moni työnantaja arvostaa ehjää työhistoriaa. Aloittajan tapauksessa sairaanhoitajan tutkinnosta on kiistatonta etua.

Aukkoahan ei näkyisi, jos eka tutkinto olisi vasta 2011. Eli hakija näyttäisi nuoremmalta.

Vierailija
27/39 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee Canvalla kiva CV niin saat valmiille pohjalle vierekkäin koulutuksen ja työhistorian. Saa paremmin mahtumaan. Ne 15v ikäisenä tehnyt kesätyöt voi karsia pois, jos ei meinaa mahtua.

Vierailija
28/39 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään väliä, olet liian vanha.

Vierailija
29/39 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekrytoin työkseni. Jos jättää pois osan työhistoriasta, niin se näyttää oudolle ja lähtee uskottavuus. 

Näin on 

kyllä ditä ihmettelee että mitä toikin on tehnyt 30-40 v asti 

Vierailija
30/39 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se ikä esiin tulee, vaikka ei vielä hakemusvaiheessa vaadittava tieto olisikaan. 2007 suoritettu sairaanhoitajan tutkinto on oletettavasti positiivinen meriitti jokseenkin mihin tehtävään vain. Itse tapaan työssäni nuoria aikuisia, jotka ovat todella huolissaan pienistäkin aukoista CV:ssään, ehkä liikaakin.

Vierailija
31/39 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, jos laitan kaikki niin tulee varmaan 5 sivua pitkä cv.

Työkokemusta voi myös yhdistää tyyliin xx-xx kesätöissä kunassa, seurakunnassa ja k-kaupassa

xx-xx autohuollon työtehtäviä 4 eri työnantajaa

Vierailija
32/39 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valmistuin aikuiskoulutuksesta 2010 45-vuotiaana. Aloitin hakemushistoriani siitä. Työnantaja soitti ja kyseli mitä olen tehnyt ennen ja valitettavasti kysyi olenko käynyt lukion ja minä vuonna kirjoitin. 1983 oli vähän liikaa, mielenkiinto loppui siihen. En pystynyt valehtelemaan. Olisi ehkä ennen koulutusta pitänyt käydä korottamassa kaikki arvosanat ja hankkia uusi todistus, mulla kun ei ollut yhtää laudaturia ja uskoisin että nykyään menisi paremmin. 

Vierailija
33/39 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri työpaikoissa kiinnitetään eri asioihin huomio, vertaa vaikka isot ja pienet, yksityiset ja julkiset jne., mutta tutkinnot tietenkin pitää näkyä edellä kerrotun mallin mukaan kirjattuina. Aukot eivät ole hyvästä.

Keplottelu ja keinottelu paljastuvat aina, ei niillä pitkälle pötkitä. Päinvastoin antavat oudon kuvan hakijasta.

Jos on pätevä haastattelija ja aito hakutilanne, helmet kyllä erottuvat käytöksellään, vastauksillaan, motivaatiollaan ja olemuksellaan. Eli hakijasta kyllä näkee, onko tulossa töihin, kiinnostunut alasta, soveltuva työn haasteisiin ja tuleeko sopeutumaan työympäristöön ja -porukkaan. Eikä esimerkiksi tilanteen jännittäminen vaikuta asiaan. Jos on ahkera ja pätevä, on ahkera ja pätevä, ei se muuksi muutu. Lisäksi aina työn on sovelluttava tekijälleen ja tekijän sovelluttava työhönsä.

Vierailija
34/39 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen mielipide tuntuu olevan, että CV:n kuuluu olla yksisivuinen, helppolukuinen dokumentti, johon sisältyy haetun työn kannalta olennaisin tieto. Sen kun vielä täytyy mielellään sisältää lyhyt esittelyteksti ja kuvaus jokaisesta tehtävästä, niin eihän siihen millään mahdu kaikki työt. Ja jos jättää jonkun epäolennaisen alan työt pois, kannattaa minusta jättää opinnotkin. Näyttää vaan oudolta muuten.

Työhakemuksessa voi sitten mainita lyhyesti, mitä on aikaisemmin tehnyt

Vierailija
35/39 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, näin on. CV:ssä pitää näkyä kronologisesti koulutus-, työ-, vanhempainvapaa- ja työttömyyshistoria. Jos jää vuosikin välistä pois, niin herää kysymys mitä henkilö on ko. aikana tehnyt vai onko tehnyt mitään? 

Vierailija
36/39 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, näin on. CV:ssä pitää näkyä kronologisesti koulutus-, työ-, vanhempainvapaa- ja työttömyyshistoria. Jos jää vuosikin välistä pois, niin herää kysymys mitä henkilö on ko. aikana tehnyt vai onko tehnyt mitään? 

Mulle sanottiin työnhaku ja brändäysvalmennuksessa että vanhempainvapaajaksoja ei saa laittaa. Ja muutenkin maininnat perheeseen on Epäilyttäviä. 

Vierailija
37/39 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet sen jälkeen ollut yhtäjaksoisesti työssä, niin sen kun jätät, jos sillä tutkinnolla ei ole sinänsä sun ammatillisen pätevyyden todistamisen kannalta mitään merkitystä.

Teet sellaisen osaamispainotteisen cv:n, eli kerrot ne taidot ja tiedot joita olet työssäsi saanut käyttää... 

Vierailija
38/39 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta voisit vaikuttaa nuoremmalta?

Nyt en kyllä ymmärrä tuota, että jotakin pois jättämällä, teet itsestäsi nuoremman vaikutelman...

Noissa cv-ohjeissa on kyllä sinänsä kaksijakoisuutta, että jotkut sanovat, että syntymävuosi pitää kertoa, jotkut taas sanovat, ettei tarvitse. Mutta jossakin vaiheessa se sun ikä kuitenkin tulee ilmi, jos pääset cv:n lähetettyäsi jatkovaiheisiin valinnassa.

Ja yks pointti on tietysti myös se, että cv:hen neuvotaan laittamaan valokuva, siis kuva itsestäsi.

Vierailija
39/39 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on sitä työkokemusta hyvin paljon... ja yhtäjaksoista jopa.

Niin aloita siitä kun alat historiaasi cv:hen listaamaan. Eli laita ensin työhistoria, osaamispainotteisena varmaankin, ja sen jälkeen vasta koulut.