Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Välipalat kouluun yläasteelaisille -smoothiet ja patukat tulee törkykalliiksi!

Vierailija
04.02.2024 |

Kolme koululaista, ruokailevat klo 11 ja koulupäi jatkuu yli kolmeenkin. Joka ikinen päivä ottavat "vauvanruoka" smoothiet sekä Elovenavälipalakeksit mukaan. Nuo smoothiet etenkin tulee valtavan kalliiksi yh:n lompakolle. Kuulemma banaanit liiskautuu repussa, niitä olen ehdottanut, omput tai porkkanat ei täytä. Pilaantuvia tuotteita ei voi ottaa. Mitä keksiä? Jo vaihtelunkin vuoksi. Kuivattuja banaanilastuja ostan joskus,  kalliiksk nekin tulevat, pähkinät olisi todella hyviä vaan ei allergiselle sovi.

Vinkkejä kehiin!

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettyjä kananmunia rasiaan.

Vierailija
22/68 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee se smoothie itse jos ei omena kelpaa. Mulla oli lukioaikaan vielä maksullinen ruoka, mutta koti 200 metrin päässä. Minä, kuten veljeni, käytiin kotona mutta ei siellä lämmintä ruokaa silloin ollut. Syötiin vaan leipäpalat ja pärjättiin sillä kolmeen. Ruoka oli sitten kun minä sen koulun jälkeen tein. Koulun jälkeen meille oli varattu yksi hedelmä kullekin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä, jos opettaisit teineille, että ihan itse voi elämässä vaikuttaa asioihin.

Eli viikonloppuna tekevät omat eväänsä valmiiksi ja suunnittelevat loput. Kesällä keräävät marjat talteen.

Välipalapatukat taateleista, kuivatuista marjoista, kaurahiutaleista, pähkinöistä jne. ja joka päivä sellainen mukaan.

Itse surauttaa smoothien pakastemarjoista pakastepulloon illalla ja nappaa pakkasesta aamulla reppuun.

Ei ongelmaa.

Vierailija
24/68 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisen tarvitse laiduntaa ja syödä jatkuvasti.

Vierailija
25/68 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sanoo lapsille että sulla ei ole varaa  noin kalliisiin välipaloihin. Ihan rehellisesti voit sanoa paljonko saat palkkaa ja paljonko menee laskuihin ja ruokaan rahaa. Käske hitto vie niiden lasten itse miettiä, mikä olisi tietyllä rahamäärällä saatava välipala. Nyt on korkea  aika opettaa rahankäyttöä ja budjetointia. Annat heille konkreettisesti jonkun rahamäärän, ostavat itse välipalansa ja sanot että sen on riitettävä, enempää ei ole tai muutetaan pienempään asuntoon halvemmalle alueelle että voivat ostaa smoothietaan. 

Vierailija
26/68 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ensin opitte, että voileipä etenkin voilla, ei margariinilla siis, voideltu todellakaan pilaannu päivässä. Myös juusto säilyy tuollaisen ajan huoneenlämmössä. Ja varmaan itsestään selvää, että kasvikset säilyy. Eli kyllä voit ainakin juustoleipiä tehdä. Leikkeleetkin todennäköisesti pysyvät ihan ok syömäkelpoisina muutaman tunnin huoneenlämmössä oltuasan, mutta ehkä niiden suhteen voit varmuuden vuoksi varoa.

Vierailija
27/68 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruokaa pitää syödä enemmän, niin ei tule nälkä. Jos ruoka ei oikein maistu, niin useampi leipä ruoan lisäksi.

Välipalaksi omena. Jos omppu ei kelpaa, niin sitten ollaan ilman.

Vierailija
28/68 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että nälkä tulee varsinkin kun kouluruoka on yleensä surkeaa mutta en ymmärrä miten aikuinen ihminen ei tajua ettei se hemmoteltu kermaperce tarvitse valmiita ja kalliita smoothieita ja välipalapatukoita. Miten noin yleisesti ottaen selviät elämässä?

Vierailija
29/68 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välipalat kouluihin takaisin.Ennen ne oli.

Höpöhöpö eikä ole ollut!

Vierailija
30/68 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ne sen välipalan tarvii, jos syövät koululounaan? Normaalin ihminen pärjää kyllä iltapäivän ilman välipalaa. Kotiin vaan koulun jälkeen syömään. Nälän tunne on ihan tervettä.

Vierailija
31/68 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kesällä keräävät marjat talteen."

teinit tekevät metsissä kaikkea muuta kuin keräävät marjoja!

Olipa taas...

Vierailija
32/68 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö koululaisesi koulussa ruokailemassa? Miten niillä voi olla parin tunnin jälkeen muka taas  nälkä?

Vierailija
33/68 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin yritän ruokaosto- valinnoillani myös samalla näyttää lapsille järkevää rahakäytön mallia. Meilläkin noita smoothieita joskus käytetään eväinä, mutta aika harkitusti. Olen lapsillle 12 ja 14v sanonut, että syövät oikeita hedelmiä soseen sijaan. Kyllä meillä banaanit ja omenat kelpaavat. Ollaan yhdessä vertailtu hintoja soseet vs. hedelmät. Myös eväsleipiä tekevät. Tosin eivät kouluun ota eväitä, pärjäävät kouluruualla. Mutta harrastuksiin ja muihin menoihin, mihin eväitä tarvitaan. 

Vierailija
34/68 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiset osaavat tehdä itse eväänsä.

Vierailija
35/68 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap sanoo lapsille että sulla ei ole varaa  noin kalliisiin välipaloihin. Ihan rehellisesti voit sanoa paljonko saat palkkaa ja paljonko menee laskuihin ja ruokaan rahaa. Käske hitto vie niiden lasten itse miettiä, mikä olisi tietyllä rahamäärällä saatava välipala. Nyt on korkea  aika opettaa rahankäyttöä ja budjetointia. Annat heille konkreettisesti jonkun rahamäärän, ostavat itse välipalansa ja sanot että sen on riitettävä, enempää ei ole tai muutetaan pienempään asuntoon halvemmalle alueelle että voivat ostaa smoothietaan. 

Tämä!

Mä annoin aina x euroa että käy kaupassa kun tulet koulusta, loput rahat saat pitää.

Ihan kymmenen vanhasta saakka.

Teininä osti vaatteet, käskin katsomaan kolme, kallis, halpa ja siltä väliltä. Sitten kertoi minkä valitsi ja annoin rahat, loput sai pitää.

No, nyt on aikuinen, on oma kämppä maksettavana, tosi tarkka rahoistaan, ei kuitenkaan saita!

Ei lainaa kenellekään rahaa, koska "ei välttämättä saa takaisin". Säästää erikseen esim ulkomaan matkaan.

Suosittelen tätä tyyliä joo. Tuon ikäisten pitää jo käsittää mistä se raha tulee ja mihin se raha menee!

No tietenkin ois hienoo jos sais kesätöitä mutta se on toiveunta nykyaikana!

Mutta ÄLÄ opeta että raha kasvaa puussa, koska se ei kasva!

Vierailija
36/68 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sen välipalan tarvitsee, ellei nyt ole menossa suoraan koulusta treeneihin? Meillä ainakin teini pärjää pitkätkin koulupäivät kouluruoalla ja tulee kotiin syömään ellei mene suoraan koulusta treeneihin. Treenipäivinä on termoksessa mukana ihan oikeaa ruokaa. Välipalapatukat ja -smoothiet ovat kyllä yhtä tyhjän kanssa. 

Vierailija
37/68 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivät gotlerista tai sipulimakkarasta ja votkapullosta piimää. Pitäisi pärjätä iltaruokaan asti.

Vierailija
38/68 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, hakea kaupasta vauvansose pusseja sikakalliilla!

Vierailija
39/68 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, hakea kaupasta vauvansose pusseja sikakalliilla!

ahahahah

https://www.lastentarvikekauppa.fi/tuote/cherub-baby-vauvan-sosepussit/

Vierailija
40/68 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla muotia teidän koulussa nuo välipalat.