Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Veroprosentti äitiys/vanhempainraha kaudella?

11.01.2007 |

Kiinnostas tietää paljon teillä muilla on veroprosentti äitiys/vanhempainraha kaudella?

Ja onko teillä siinä jotain vähennyksiä, kuten lainan korko juttuja tai muuta sellasta....

Itelle verotoimistosta laittoivat prosentiks vaan 12 ensin, kun maksan lainankorkoja n. 200e/kk. Halusin sen sit ite vähintään 15. Mut jotenkin se silti tuntuu niin pieneltä. Onkohan ihan oikein?

Siis siks kyselen miten teillä muilla on?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuoden (syyskuusta asti äitiyslomalla) aikana mulla oli 13%. Lainan lyhennyksiä ei ole..

Vierailija
2/9 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa nähdä mitä laskevat tälle vuodelle, vaikeaa on kun en vielä tiedä mitä teen vanhempainrahakauden jälkeen, eli tämän vuoden tuloja on vähän vaikea etukäteen arvioida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitähän se prosentti enimmäkseen riippuu. Itse maksan veroja äitiys-ja vanhempainrahasta 25%. Ainoa vähennys on lainan korot, joista oma puoliskoni on 1500euroa/vuosi.

Vierailija
4/9 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkusen päälle tonnin pitäs rahaa tulla per kuukausi.

Eli osaako kukaan sanoo onko ok se veroprosentti, kun on 15% ja ne korot siis jotain 2400 e/vuodessa.

Eikö jossain kelan vihkosessa sanota että veroprosentin äitiys/vanhemainraha kaudella pitäs olla jotain 20%. Voin olla aivan täysin väärässäkin.

Vierailija
5/9 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tienaisit koko vuoden tuon verran kuussa äitiys- tai vanhempainrahaa, voisi mennä aika tiukalle. Mutta koko vuottahan et saa äitiys- tai vanhempainrahaa, joten aika paljon riippuu siitä mitä teet loppuvuoden. Jos jäät hoitovapaalle, prosentti varmaakin riittää. Jos menet töihin, itse ehkä nostaisin prosenttia tuosta..Riippuen tietysti palkasta ja vähennyksistä. Mutta tämä ihan vaan näin mutu-tuntumalta, parasta varmistaa verotoimistosta. Ja onhan prosentti varmasti laskettu sosiaalietuudelle eikä palkkatulolle (vastaavansuuruisen palkkatulon pidätysprosenttihan on pienempi)? Virkailijatkin kun tekevät näissä valitettavasti virheitä.

Vierailija
6/9 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet Helsingistä tm, jossa prosentit ovat alhaisemmat, voi tuo prosentti riittää hyvinkin.

Vierailija
7/9 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasketutin juuri prosentin tälle vuodelle ja tuli 21 prossaa mikä on musta paljon ja jään hoitovapaalle toukokuun lopussa. ne sano verotoimistossa että sosiaalietuuksista menee enemmän mikä minua ihmetyttää mutta kaippa niistä palautuksia sitten tulee jos menee liikaa...

Vierailija
8/9 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle aina sanottu Kelasta että pidättävät etuuksista normaalin veroprosentin mukaan + 2 prosenttiyksikköä, mutta aina vähintään 20%. Eli jos verokortissa olisi vaikka 21, pidättää Kela 23 %.

Se on tosiaan hassua, että sosiaalietuuksia verotetaan kovemmin kuin vastaavansuuruista palkkatuloa. Viimeksi kun olin hoitovapaalla ja aloin tehdä lisänä osa-aikatyötä, veroprosenttini pieneni huomattavasti! Eli sinänsä kannusti kyllä tekemään osa-aikatyötä.

Vierailija
9/9 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on totta, että saman suuruisista sosiaalietuuksista ja esim. eläkkeistä peritään suurempaa veroa kuin palkkatulosta. Palkkatulosta voi saada sellaisia vähennyksiä, joita noista em. tuloista ei saa.