Kuinka usein ostat vaatteita?
Kuinka usein ostat esimerkiksi uudet talvikengät tai talvitakin? Eli ostatko vain tarpeeseen ja pidät monta talvea yhtä ja samaa, kunnes vaate tulee tiensä päähän ja ostat uuden, vai onko sinulla useita esim toppatakkeja ja ostat kun löydät jonkun kivan tai tarjoustuotteen? Kysymykseni on siis lyhyesti lähteekö vaatteiden ostamisesi tarpeesta ja järjestä vai tunteesta?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Mahd. vähän. Ei tänne 26 neliöön yksiöön edes mahtuisi. Pidän samaa talvitakkia nyt 7 vuotta.
Sinulla on siis tyyliin yksi talvitakki kerrallaan? Tai ehkä arkitakki ja joku parempi takki?
Tarpeen mukaan. Jonain vuonna ostan yhden vaatteen, toisena kymmenen. Tähän en laske alusvaatteita tai sukkia, niitä joutuu uusimaan vuosittain.
sitten uusi, kun vanhaa ei saa enää korjattua. eli vaihtoväli noin 10 vuotta. nykymateriaalit ei tahdo kestää edes sitä. paskimmat kesti pari vuotta. sotilaskäyttöön tarkoitetut vaatteet kestää normaalielämää yllättävän pitkään.
Ostan tarpeeseen. Viime vuonna ostin uudet talvikengät ulkoiluun, koska edelliset vuonna 2008 ostetut hajosivat. Siistimmät talvisaappaat taitavat olla viisi vuotta vanhat. Talvitakki taitaa olla vuodelta 2016.
Joskus tulee ostettua jotain hetken mielijohteesta mutta harvemmin tulee hankittua sellaista, mikä ei olisi ollut pohdittuna jo pitkään.
Minulle ongelmallista on se, että tarvitsen paljon erilaisia vaatteita. Myönnän että jotain liikaakin varmasti on, mutta käytännössä kaapeissa on (kirjaimellisesti!) pilkkisaappaista bikineihin, urheiluhousuista hautajaismekkoon, arkisempaa ja siistimpää takkia eri vuodenaikoihin, villasukkia ja shortseja.
En kerta kaikkiaan ymmärrä ihmisiä jotka pärjäävät jollain 10kpl vaatteita, koska vuodenaikoja ja niihin liittyviä tekemisiä on erilaisia, ja myös juhlaan ja arkeen tarvitsee (minusta) eri vaatteet ja kengät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahd. vähän. Ei tänne 26 neliöön yksiöön edes mahtuisi. Pidän samaa talvitakkia nyt 7 vuotta.
Sinulla on siis tyyliin yksi talvitakki kerrallaan? Tai ehkä arkitakki ja joku parempi takki?
Niin joo, yksi talvitakki. Ihan hyvin olen pärjäännyt. Eikö tämä ole normi . miksi tarvitsee 2 talvitakkia? Taitaa olla vaan tätä ihmisten ylikulutusta, kaikkea pitäisi olla max 5 kappaletta
Vierailija kirjoitti:
Minulle ongelmallista on se, että tarvitsen paljon erilaisia vaatteita. Myönnän että jotain liikaakin varmasti on, mutta käytännössä kaapeissa on (kirjaimellisesti!) pilkkisaappaista bikineihin, urheiluhousuista hautajaismekkoon, arkisempaa ja siistimpää takkia eri vuodenaikoihin, villasukkia ja shortseja.
En kerta kaikkiaan ymmärrä ihmisiä jotka pärjäävät jollain 10kpl vaatteita, koska vuodenaikoja ja niihin liittyviä tekemisiä on erilaisia, ja myös juhlaan ja arkeen tarvitsee (minusta) eri vaatteet ja kengät.
En käy paljon tapahtumissa ja paikoissa, niin en tarvitse sinne sopivia vaatteitakaan.
Urheiluvaatteita ja alusvaatteita tulee ostettua useammin, mutta muutoin pääosin tarpeeseen.
Itselläni on hyväksi todettuja vaatteita ja merkkejä, joita ostan vuodesta toiseen edellisen mentyä rikki tai huonoksi. Erehdyin viime talvena ostamaan uudet talvikengät edullisesti alekorista ja ne hajosivat kahdessa viikossa vetoketjusta niin nyt panostin sitten tuttuihin ja turvallisiin. Minulla on 10 vuotta vanha talvitakki sekä takki, jota vuorella saa pidettyä useampana eri vuodenaikana.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa mietin. Ja kun treenaan ja juoksen niin hikisiä vaatteita pitää pestä paljon mutten nyt yhtä vaatekertaa viitsisi pyöräyttää vaan koen tarvitsevani useammat treenivaatteet, noin esimerkiksi.
Lähinnä vain niitä alusvaatteita ja sukkia, niitäkin vähän. Muita vaatteita on paljon, eikä edes tee mieli ostaa mitään, kun tulevasta ei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ostan vain tarpeeseen, niin ei minulla ainakaan ole tiukkaa 10 vaatteen kaappia. Kyllä sieltä löytyy vaikka mitä. Ostin hautajaismekon, kun tarvitsin sitä hautajaisiin. Sen jälkeen olen käyttänyt sitä kaikissa hautajaisissa ja tulen käyttämään kunnes se ei enää ole siisti tai sopiva. En käytä sitä oikeastaan muuten, koska en pidä mustista vaatteista ja valitsen mielummin juhliin jonkin värikkään mekon.
Todella harvoin ostan. Talvitakkeja on esim. vaan 2. Lämmin toppatakki ja hienompi villakangastakki. Sama koskee kenkiä jne
Ostan tarpeeseen mutta myös heräteostoksia jos törmään johonkin ihanaan kaupassa. En osta kuitenkaan väkisin alennusmyynneistä tai jos olen epävarma ostoksesta. Kuitenkin siis rennosti harkiten. Ostohimoa ei ole joten sellaisia turhia ostoksia ei tule sillä tavalla enkä osta velaksi koskaan yhtään mitään. Kannattaa huolehtia luottotiedoista. Yleensä käytän vaatteeni loppuun mutta hankin uutta joten vaatteet kun kiertävät niin myös kestävät paremmin.
Ostan vain tarpeeseen, mutta ennakoin ja ostan esimerkiksi silloin kun löydän kivan takin ja se on sopivan hintainen. En halua tilanteeseen että nyt on pakko ostaa uusi takki koska minulla oli vain yksi takki mikä kelpaa vain roskikseen. Minulla on useampia talvitakkeja eri säähän ja tilanteisiin. On perustalvisäähän sopivia villakangastakkeja muutama erilainen ja erilailla siistejä sekä kovempiin pakkasiin ja töihin sopiva toppatakki. Lisäksi on lasketteluun ja muuhun talviurheiluun sopiva takki. Käytän kaikkia tilanteen mukaan. Tällä hetkellä vanhin noista takeista on ostettu vuonna 2010, uusin tammikuussa. Käytän kaikkia takkeja kuten kaikkia muitakin vaatteita siihen asti kun niitä voi käyttää.
Kuka pärjää yhdellä talvitakilla kun talvella vai olla nollakeli tai 30 astetta pakkasta, ja kaikkea näiden väliltä?
No, tarpeeseen ostan. Juu, ymmärrän "muodin mukaan pitää mennä " ja nuoriso. Tehköön jokainen mitä lystää. Onneksi teinille kelpaa minun kaapista esim. ne talvipopot, mitkä on hankittu itseasiassa n. v.2000. Toki itseltä löytyi myös farkkuja ja teinini on käyttänyt farkkuja, joita tätini käytti ensin, sitten minä ja jopa lapseni.
Olen aina muotitietoinen, koska samat ns. vaatetrendit tulevat aina takaisin. Ongelmahan on vain se, että nykypäivän vaatteet eivät kestä sitä kuten ennen.
Kiitos, entisille vuosikymmenille. Minulta vielä löytyy ns. vanhoja/kestäviä vaatteita eli juuri niitä, mitkä on taas milloinkin in.
Nykypäivänä rättejä saa toki halvalla.
Mulla ei ole kyllä yhtään vanhaa vaatetta, joka säännöllisessä käytössä. Siis ei yli 10 vuotta vanhoja. Vain jotain mekkoja on, mitkä harvoin käytössä.
Kenkäkaupat kaatuisivat kenkätahdillani. 0san kenkiä olen "ostanut" jätessäiliöistä.
cd