Miksi nyt 60-70v ikäluokilla kaikki asiat olleet paremmin?
Aiemmin oli vapaa opiskeluoikeus yliopistossa, sitä ei rajoitettu ajallisesti mitenkään. Opintotukeamyönnettiin myös ilman raja-aikaa.
Kouluissa oli kaikilla pääosin kirjat, yleensä jopa uudet kirjat ja ruoka tehtiin keittolassa paikan päällä.
Nyt eläkkeelle jääneillä sukupolvilla on myös alhaisempi eläkeikä, isommat eläkkeet kuin tän hetken 20-40v tulee olemaan.
Nyt 60-70-vuotiailla oli aikoinaan helpompi työllistyä. Heidän oli helpompi päästä omaan asuntoon kiinni.
Miksi nyt työiässä oleville ikäluokille on kaikki tehty vaikeammaksi ja kaikkea heikennetty? Miksi vanhemnat ikäluokat on halunneet heikentää meidän lastensa elämää?
Kommentit (9)
Niksi mikään media ei esim nosta esille tätä, että yhteiskunnan palveluja, just tota eläkeikää, opiskelumahdollisuuksia ja ihan kaikkea on heikennetty niille, jotka nyt 40v tai alle?
Yhtruskunta on ollut optimoitu niitä varten, jotka on nyt 60-70v, mutta ihan kaikessa on tasoa laskettu nuoremmille. Meille jää noiden nyt 60-70v jäljiltä vaan massiiviset velat maksettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Perintö tasaa vaikeuksia osan kohdalla, mutta on myös niitä jotka eivät halua tukea jälkikasvua
Itse olin koko elämän ns. uraputkessa kansakoulun jälkeen, ei sellaisia työpaikkoja enää ole. Tyttäreni akateeminen eikä saa edes pätkätöitä kuin harvoin sadoista hakemuksista huolimatta.
Miksi te vanhemmat ikäluokat ootte toiminnallenne ja päätöksillänne tehneet meille tällaisen yhteiskunnan?
Tyhjästähön tämä nykytilanne ei ole syntynyt. Ihan tietoisella poliittisilla päätöksillä on muokattu koulut, eläkejärjestelmä, yritykset jne sellaisiksi kuin ne nyt on.
Nuoret syyttävät vanhempia etujensa huonontumisista. Saamatonta sakkia niin kuin joka asiassa. Yhdistykää ja pitäkää puolenne. Ei me iäkkäät teidän puolesta lähdetä enää taistelemaan. Me olemme taistelleet jokaisen edun ja palkkojemme puolesta.
Vai koulutus huonontunut. 70- vuotiailla maksoi vielä peruskoulukin, nyk. Peruskoulu Nyt lukion kirjatkin hankkii yhteiskunta.
Vinkuisitte asiasta ja ottaisitte ensin selvää miten asiat on ennen ollut.
Elintaso ei näytä nuorilla olevan ainakaan yhtä huono ja vaatimaton kuin 60-70 heidän iässään.
Mitä ihmeen satuja selität? Olen 64v enkä ole mitään saanut ilmaiseksi enkä edes yhteiskunnan tukia lapsilisiä ja äitiyspäivärahaa lukuunottamatta.
Ei yliopistoon menty ilman sisäänpääsykokeita missään vaiheessa, itsellä jäi menemättä kun oli pakko mennä töihin että sai kodin ja ruuan maksettua (asuntolainan korko 16%, koko nettopalkkani verran). Ei todellakaan ollut varaa opiskella!
Opistotasoisen koulutuksen hankin vasta 30+v 3 lapsen äitinä! Päivät koulussa, illat hanttihommissa ja yöt luin. Helppoa kuin heinänteko!?
Juu, olen päässyt muutamaan työpaikkaan ihan pyydettynä - mutta silloin mulla on ollut jo perkeleenmoinen 30 vuoden työkokemus ja maine alalla. En siis miitäkään hommia saanut lahjaksi!
Huolimatta vuosikymmenten keskituloisuudesta mun huima eläkkeeni on 2200e brutto. En varmaan sitäkään mielestäsi ansaitse...
Silloin tehtiin töitä ja vaikka oli vaatimatonta, niin säästäväisesti elämällä sai vaikka asunnon ostettua. Nythän ne ovat jo huonossa kunnosssa. Sekä ihmiset että asunnot. Elintaso oli paljon matalampi kuin nykyisin köyhimmillä. Mutta ei ollut somea missä valittaa, että naaapurin pojalla on hienompi läppäri.
Mitä puppua taas kirjoitellaan, jopa ammattikoulussa kävijöiden piti ottaa opintolainaa, jos halusi syödä ja maksaa vuokransa tai asuntolapaikan.
Perintö tasaa vaikeuksia osan kohdalla, mutta on myös niitä jotka eivät halua tukea jälkikasvua
Itse olin koko elämän ns. uraputkessa kansakoulun jälkeen, ei sellaisia työpaikkoja enää ole. Tyttäreni akateeminen eikä saa edes pätkätöitä kuin harvoin sadoista hakemuksista huolimatta.