Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan vanhuuden höperyyttä vai alkava muistisairaus?

Vierailija
01.02.2024 |

Työskentelen nimenomaan 99% aina perj.lauat ja sunnuntai yönä. Olen kotona vasta lähempänä 6 aamulla ja menen klo 21.ksi töihin.  Äitini (78v) joka tietää kyllä asian, niin soitti tänään, että tulisinko lauantaina kylään. Sanoin, että en minä kyllä silloin lähde ajamaan 80 kilometriä, kun saan nukutuksikin vasta n.8 aikaan aamulla vuoron jälkeen. Pitäisi sitten lähteä ajamaan jo klo 17 viimeistään takaisin. Ei kauehasti innosta jonkun 3 tunnin unien jälkeen lähteä kyläilemään ja siitä sitten miltei yhtäsoittoa pitkään yövuoroon. Ei mennyt kuin ehkä 5 min, niin hän kysyi uudestan, että tulenko lauantaina käymään. Hän ei toisekseen tuntunut yhtään ymmärtävän miten raskas reissu tuollainen olisi. Yövuorolaisenhan ei tarvitse nukkua.....

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on sama asia. Höperyys on hienommalta nimeltään dementiaa. 

Vierailija
2/7 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa vuosilomaa ja mennä katsomaan.äitiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa yksittäisen tapahtuman kannalta. Mutta kannattaa varmaan tarkkailla tilannetta. Muistisairaus jää usein läheisiltä huomaamatta alkuvaiheessa. Ja vaikea diagnosoida vähin oirein.

Vierailija
4/7 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa äidillesi aika muistitesteihin. Kuulostaa samanlaiselle mistä äitini Alzin oireet hoksattiin ja diagnoosi tuli nopeasti.

Vierailija
5/7 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene käymään äidin luona kun mahdollista  ja seuraile vähän tilannetta, tuleeko vastaavia tilanteita uudestaan.

Vierailija
6/7 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on sama asia. Höperyys on hienommalta nimeltään dementiaa. 

Ennen vanhaan puhuttiin höperyydestä kuin ei ollut keksitty dementiaa. Milloinkas se Alzheimerin dg keksittiin? Sittemmin on ilmennyt monta muuta dementian muotoa, on otsalohkodementia, lewyn kappaletauti, rappeuma ym..

Vierailija
7/7 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän muisti alkaa tuon ikäisillä muutenkin pätkiä. Itse olen vasta 73 ja usein pitää tarkistaa että jokohan tuonkin asian tein. Erittäin hyvän tuloksen sain muistitestissä. Vähän jäi tunne, että turhaan tuppaannun sinne. Hän on voinut ajatella, että soitanpa tyttärelle ja sitten hetken päästä ei muistakaan varmasti , että joko soitti. Juurikin monilla se lähimuisti ensimmäisenä alkaa oireilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan