Teinien työnhakuilmoitukset FB:ssa ovat surullista luettavaa
Ei osata yhdyssanoja, ei jaeta tekstiä virkkeisiin, avainsanoja on kirjoitettu väärin ("haen oikku töitä") ja niin edelleen.
Huvittava oli myös ilmoitus, jonka joku isä oli tehnyt 17-vuotiaan teininsä puolesta (!). Ilmoitus oli täynnä kirjoitusvirheitä.
Ei hyvältä näytä.
Kommentit (38)
Meille tuli töihin ihan koulutettu nuori mies ja oli ollut kokonaista kaksi päivää töissä, kun alkoi joo haaveilemaan lomasta. Jos ottaisi pari viikkoa palkatonta, sanoi kaverilleen puhelimessa kovaan ääneen avokonttorissa. Ei ole pahemmin tyyppiä sen jälkeen näkynyt, sai kenkää jo koeaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinit työllistyy sentään jos älyää hakea työtä. Muutama kirjoitusvire ei haittaa.
Sitten kun ovat 40-50-vuotiaita niin vaikka kirjoittaisivat jumalten kielellä niin uusia töitä ei enää tule. Siinä jää parinkymmenen vuoden gäppi eläkeikään.
täytän ensi vuonna 60 ja firma on menossa konkkaan, arvatkaa mitä, en saa töitä enkä pääse eläkkeelle. Jos vielä orvon halltus sörkkii ansiosidonnaisen niin en tiedä mitä teen. Olisko vaikka naru puun oksaan? Tunnen jo etukäteen valtavaa häpeää työttömyydestäni.
Olen sinua vanhempi ja ollut työtön jo jonkin aikaa, kuitenkaan sairauksistani johtuen minulla ei ole työnhakuvelvoitetta. Jään kuitenkin kohta eläkkeelle.
Muistan hyvin nuo tunteet, joita käyt nyt läpi. Se liittyy työpaikan menettämisen aiheuttamaan surutyöhön. Kukaan ei sinua tilanteesta syytä kuin sinä itse. Usko mi
Juuri näin. Tunsin itsekin tekeväni tuota surutyötä, kun työnantajani firma myytiin ulkomaille, ja meidät suomalaiset työntekijät potkaistiin pellolle. Häpeää en tuntenut, koska tiesin, että olen hyvä, työnantaja oli vaan paska. Trimmasinhan konkurssikypsän yrityksen 20 vuodessa myyntikuntoon.
Mutta silti meni vuosia, että pääsin nykyiseen työpaikkaani, aloitin ns. paskahommilla nousun uudestaan. Entisen työnantajan nimi on taakka, enkä sitä aina edes kerro.
Teini on keskenkasvuinen ja peruskoulussa ei opeteta töitä hakemaan. Nyt kun hakevat somessa töitä, otetaan herne nenään, somessa ei kukaan tee virallista hakemusta. Tiedän paljon ihmisiä ja ihan aikuisia, jotka ovat somen kautta päässeet työkeikalle, ilman täydellistä kirjoitustaitoa ja ilman hakemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua niissä vaivaa eniten ne heruttelevat peiliselfiet. Antaa kuvan että aina ollaan puhelin kädessä ja että oma naama kiinnostaa enemmän kuin työnteko. Eikö vanhemmat neuvo lapsiaan missään nykyään, vai ovatko yhtä pihalla itsekin? Itse olen ainakin ohjeistanut omaa teiniä miten pukeutua ja käyttäytyä kun hakee esimerkiksi tet-paikkaa, vaikkei se ole edes ns. oikea työpaikka, toisin kuin nuo fb-ilmot, joilla teinit yrittävät saada jonkun maksamaan heille ihan oikeaa palkkaa.
Kyllä mä ainakin palkkaan ennemmin rohkean esiintyjän, kuin sellaisen mikä luikkii jokaisessa sosiaalisessa tilanteessa karkuun.
Osa nykyajan ihmisistä ei uskalla edes vastata puhelimeen jos ei numeroa ole etukäteen tallennettu puhelimen muistiin. Saatikka puhua sanaakaan tuntemattomille ihmisille.
Sellaista henkilöä on hyvin hank
Enemmän ihmettelen sinun logiikkaasi. Vertasin viestissäni rohkeaa esiintyjää korostetusti sosiaalisia kontakteja välttelemään henkilöön.
Sinä keksit laittaa sanat suuhuni ja toit keskusteluun mediaania edustavan "normaalilla kuvalla esiintyvän" henkilön.
Anteeksi vain, niidenkin pitää tehdä töitä ja elanto. Ne voi olla tosi hyviä työntekijöitä ja myös älykkäitä. Minä voisin naureskella kaikille, jotka eivät osaa matematiikkaa tai piirtää. Tai soittaa ja laulaa.
En ymmärrä miksi ihmeessä pitää alkaa ilkkumaan ihmisille, joilla ei ole samoja taitoja kuin itsellä.
Parempi se on, että yrittävät edes työnhakua, vaikka tyyli olisikin huono. Enemmän arvostan huonosti kirjoitettua yritystä, kuin pelkästään kotona videopelien pelaamista olettaen, että joku hakee kotiovelta omaan unelmatyöhön huippupalkalla ja parin tunnin/viikko työajalla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole hyvä et sentään yrittävät hakea töitä?
Ei taatusti pääse töihin, jos äippä on kirjoittanut hakukirjeen!
Johan tosta tulee vuoden vitsi.
Sen siitä saa, kun kirjojen lukeminen on vaihtunut tiktokin tuijottamiseksi.
Vuonna 1990 sain työpaikan 15-vuotiaana vain soittamalla, mutta sen jälkeen onkin sitten ollut vaikeampaa...
Mulla kaverin mies on töissä puolustusvoimissa ja sinne kuulemma viime vuosina enenevissä määrin soittelee äidit kysyäkseen miten poika intissä pärjää, onko syönyt (!) ja niin poispäin :D Onhan se nyt oikeasti ihan järkyttävää ettei sen vertaa napanuora katkea että soitellaan jopa armeijaan perään että onko PirkkoPetteri syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Oikkutyöt, mitä ne on? Oikeusalan töitä? Oikeita töitä?
Pikkutöitä?
Kirotusvihe nääs?
Nykyään vaikuttaa porukoista olevan perin kummallista ja vanhanaikaista se, että monet työnantajat yhäkin edellyttävät työntekijöiltä hyvää kirjoitus- ja lukutaitoa. Onhan se varmaan kamalaa nuorelle, kun hän lopulta älyää, että olisi kannattanut panostaa koulussa oppimiseen eikä kännykän tiiraamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Teinit työllistyy sentään jos älyää hakea työtä. Muutama kirjoitusvire ei haittaa.
Sitten kun ovat 40-50-vuotiaita niin vaikka kirjoittaisivat jumalten kielellä niin uusia töitä ei enää tule. Siinä jää parinkymmenen vuoden gäppi eläkeikään.
täytän ensi vuonna 60 ja firma on menossa konkkaan, arvatkaa mitä, en saa töitä enkä pääse eläkkeelle. Jos vielä orvon halltus sörkkii ansiosidonnaisen niin en tiedä mitä teen. Olisko vaikka naru puun oksaan? Tunnen jo etukäteen valtavaa häpeää työttömyydestäni.
Surullista, että työttömyys edelleen koetaan noin häpeällisenä. Kyllähän siihen tilanteeseen voi joutua, vaikka parhaansa tekisi. Omaa kokemusta ei (vielä) ole, mutta läheltä nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että työttömyys edelleen koetaan noin häpeällisenä. Kyllähän siihen tilanteeseen voi joutua, vaikka parhaansa tekisi. Omaa kokemusta ei (vielä) ole, mutta läheltä nähnyt.
Mikäpä siinä olisi työttömänä eläkeikää odotellessa, jos toimeentulo olisi taattu.
Voisin minäkin korjailla radioita, retkeillä ja soitella haitaria kaiket päivät jos joku maksaisi toimeentuloni.
Nähtyäni viimeisimmän lääkärin saneleman tekstin "puhtaaksi" kirjoitettuna, totesin, että hyvin todennäköisesti sen sanelun on purkanut joku, joka on koulussa oppiaineiden sijaan opiskellut tiktok-tanssia.
Kyllähän noissa teksteissä aina jotain yksittäisiä virheitä on, mutta tämä teksti oli niin kiusallista luettavaa, etten itsekkään saanut selvää aina mitä oikeasti lääkäri on alunperin yrittänyt sanoa. Pötköön kirjoitettu pitkä teksti, lauseita ei päätetty pisteeseen, vaan oli kaksoispistettä, huuto- ja kysymysmerkkiä, jopa heittomerkkiäkin oli käytetty.
Lauseet oli ihan älyttömän pitkiä, yhdyssanat olikin sitten oma lukunsa : joko niitä ei ollut tai sitten oli yhdistetty edellisestä sanasta kolme viimeistä kirjainta seuraavan sanan alkuun ja yleensä nekin väärässä järjestyksessä. Paras toki oli vielä se, että "puhtaaksi"kirjoittajalla on ollut erittäin hyvä ja vilkas mielikuvitus: oli tekstiin lisännyt minulle vielä ylimääräisen perheenjäsenenkin, jonka olemassaolo tuli itsellekkin kieltämättä yllätyksenä. Eikä lääkärikäynnillä edes puhuttu mistään perheeseen liittyvästä.
Vierailija kirjoitti:
Nähtyäni viimeisimmän lääkärin saneleman tekstin "puhtaaksi" kirjoitettuna, totesin, että hyvin todennäköisesti sen sanelun on purkanut joku, joka on koulussa oppiaineiden sijaan opiskellut tiktok-tanssia.
Kyllähän noissa teksteissä aina jotain yksittäisiä virheitä on, mutta tämä teksti oli niin kiusallista luettavaa, etten itsekkään saanut selvää aina mitä oikeasti lääkäri on alunperin yrittänyt sanoa. Pötköön kirjoitettu pitkä teksti, lauseita ei päätetty pisteeseen, vaan oli kaksoispistettä, huuto- ja kysymysmerkkiä, jopa heittomerkkiäkin oli käytetty.
Lauseet oli ihan älyttömän pitkiä, yhdyssanat olikin sitten oma lukunsa : joko niitä ei ollut tai sitten oli yhdistetty edellisestä sanasta kolme viimeistä kirjainta seuraavan sanan alkuun ja yleensä nekin väärässä järjestyksessä. Paras toki oli vielä se, että "puhtaaksi"kirjoittajalla on ollut erittäin hyvä ja
Nykyäänhän robotit tuottaa sen tekstin. Ainakin isommissa yksiköissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua niissä vaivaa eniten ne heruttelevat peiliselfiet. Antaa kuvan että aina ollaan puhelin kädessä ja että oma naama kiinnostaa enemmän kuin työnteko. Eikö vanhemmat neuvo lapsiaan missään nykyään, vai ovatko yhtä pihalla itsekin? Itse olen ainakin ohjeistanut omaa teiniä miten pukeutua ja käyttäytyä kun hakee esimerkiksi tet-paikkaa, vaikkei se ole edes ns. oikea työpaikka, toisin kuin nuo fb-ilmot, joilla teinit yrittävät saada jonkun maksamaan heille ihan oikeaa palkkaa.
Kyllä mä ainakin palkkaan ennemmin rohkean esiintyjän, kuin sellaisen mikä luikkii jokaisessa sosiaalisessa tilanteessa karkuun.
Osa nykyajan ihmisistä ei uskalla edes vastata puhelimeen jos ei numeroa ole etukäteen tallennettu puhelimen muistiin. Saatikka puhua sanaakaan tuntemattomille ihmisille.
Sellaista henkilöä on hyvin hankala rekrytoida esim asiakaspalvelutyöhön, mitä va
Peiliposeerausselfie viestii sinulle "rohkeasta esiintyjästä"? 🤣
-eri
Herutteleva peiliselfie = rohkea esiintyjä?
Normaali jonkun toisen ottama valokuva esimerkiksi jossain vastaavassa hommassa kuin mitä hakee = karkuunluikkija, joka ei edes uskalla puhelimeen vastata?
On sulla logiikka, ei voi muuta sanoa.