Suositelkaa hyviä gluteenittomia leipiä!
Perheen teini määrättiin kokeilemaan gluteenitonta ruokavaliota vatsaongelmien takia. Nyt kaipaan vinkkejä, että mitkä gluteenittomat leivät olisivat "parhaita" (lähinnä "normaalia leipää" koostumukseltaan ja maultaan) ja voisivat siten kelvata hieman nirsolle syöjälle?
Kommentit (7)
Provena kaura-porkkana-sämpylät pakkasesta. Parhaita vähän lämmitettynä. Milään tuoreleipä ei ole oikein hyvää mielestäni. Pakasteesta parhaat.
Gluteenittomia pakasteriisipiirakoita kannattaa kokeilla. Osa noista maistuu hyvinkin paljon tavallisilta riisipiirakoilta. Noiden lisäksi en itse varsinaisesti syö leipää, mutta voisin kuvitella, että sellainen gluteenittomasta kaurasta valmistettu kauraleipä on noista lähinnä tavallista leipää. Kaurahan on itsessään gluteenitonta, mutta saastuu kun joutuu kosketuksiin muiden viljojen kanssa. Gluteenittoman kauran kohdalla on varmistettu, että tätä saastumista ei tapahdu. Olen itse kroonisten suolistovaivojen takia laktoosittomalla ja gluteenittomalla ruokavaliolla ja se on kyllä auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomia pakasteriisipiirakoita kannattaa kokeilla. Osa noista maistuu hyvinkin paljon tavallisilta riisipiirakoilta. Noiden lisäksi en itse varsinaisesti syö leipää, mutta voisin kuvitella, että sellainen gluteenittomasta kaurasta valmistettu kauraleipä on noista lähinnä tavallista leipää. Kaurahan on itsessään gluteenitonta, mutta saastuu kun joutuu kosketuksiin muiden viljojen kanssa. Gluteenittoman kauran kohdalla on varmistettu, että tätä saastumista ei tapahdu. Olen itse kroonisten suolistovaivojen takia laktoosittomalla ja gluteenittomalla ruokavaliolla ja se on kyllä auttanut.
100% kauraleipien kohdalla kannattaa lukaista tuoteseloste. Näissä on osassa (aika monessa) vehnägluteenia, vaikka itse vehnää ei olekaan.
Jos siis välttelee nimenomaan gluteenia eikä vehnää (tai ruista), niin kauraleipien kanssa pitää olla tarkkana. Mulle itselleni kauraleipä sopii, koska ongelmia aiheittaa se vehnä itsessään, ei sen gluteeni. Keliaakokolle mun syömät leivät ei käy.
En muista tarkkaa nimeä, mutta sellaiset isohkot juustosämpylät (3 kpl pussissa) ovat mielestäni aikalailla tavallisten juustosämpylöiden makuisia. Ne on tehty riisijauhosta.
Jos ei ole tottunut mihinkään siemenleipiin, niin tuskin tykkää niistä gluteenittominakaan.
Moilasen tumma pyöreä pakastealtaasta
Rostenin kaura & auringonkukka näkkileipä. Nam!