Nesteen riittävä saanti vieroituksessa?
Vauvani on nyt 10kk ja olen miettinyt että pikku hiljaa häntä voisi totutella maitotuotteisiin, että vuoden kieppeillä voisi lopetella imetystä.
Maitotuotteita on tietysti helppo lisäillä pikku hiljaa, mutta mites nesteen saanti? Jos vaikka pyrkisin vähentämään imetyskertoja vähitellen niin pitäisi sitten varmaan antaa vauvalle korviketta? Vai pitäisiköhän antaa vettä ja sen lisäksi muita maitotuotteita?
Mistä tietää saako vauva tarpeeksi nestettä jos alkaa vähentää imetystä? Mei vauva ei ainakaan vielä ole innostunut juomaan vettä kuin ihan pieniä määriä, vaikka sitä aina tarjoilen ruuan kanssa. Olen niin tottunut siihen, että vauva saa tissiä aina halutessaan että en osaa yhtään arvioida paljon muuta juomaa hänelle pitäisi antaa.
Kommentit (4)
Tiedät minkä verran vauvasi pissaa nyt ja seuraat jatkossa, että pissaa tulee. Maito on alle yksivuotiaalle se tärkein ravintoaine ja nimenomaan joko äidinmaito tai korvike. Vettä annetaan vasta, jos maitoa ei millään mene alas tarpeeksi ja jos maitomäärä jää alle 6dl (toistuvasti), niin sitten pitäisi saada ravintolisiä. Toki esim. nokkamukia voi vedellä harjoitella ja antaa vesihuikkia silloin tällöin. Samoin kun on juotu maito ja syöty soseet, niin sitten voi antaa vettä. Vähintään se 6dl maitoa pitäisi mennä ja mielellään enemmän, mutta tähän määrään lasketaan maitoon tehdyt puurot ja vellit ja voihan sitä soseisiinkin sotkea, jos on huolestunut menekistä. Jos maito menee alas huonosti, niin kannattaa antaa se ensin ja vasta sen jälkeen soseet. Kun vauva ei saa enää rintaa, niin kyllä se korvike alkaa kelvata (ja usein tuttipullokin). Tilapäinen lakkoilu kuuluu vieroitukseen. Meillä tosin vauva tuumasi, kun imetyskerrat olivat vähentyneet yhteen päivässä, että nyt riitti tissi.
Maitotuotteeksihan lasketaan myös lasten jugurtti-hedelmäsoseet, joten niitä voisi antaa välipalaksi jos maidon saanti huolettaa. 10-kuisellehan voisi jo alkaa vähitellen tarjota tavallisiakin hapanmaito tuotteita, piimää tai maustamatonta jugurttia/viiliä. Ainakin 4 vuotta sitten meidän esikoinen sai :)
Heippa!
Meillä on samanikäinen poika ja mäkin suunnittelen rinnalta vieroitusta pikkuhiljaa. Me ollaan aloiteltu hapanmaitotuotteita hissukseen ja esim. joka aterialla tarjoan piimää lasista. Menekki ei ole vielä suuren suurta, niin kuin ei vedenkään kanssa ollut, mutta uskon, että harjoitus tekee mestarin. ;) Mä olen ajatellut imettää suunnilleen yhden vuoden ikään asti, mutta vierotusta pehmentääkseni koitan tässä tarjota joka välissä juotavaa muualtakin kuin rinnasta.
Musta ei ole enää mitään järkeä totuttaa lasta korvikkeeseen tuossa iässä, jos meinaat kerran imetystä jatkaa. Jos hapanmaitotuotteet käy, siirrytte hiljalleen ihan tavalliseen maitoon, sehän on tavoite n. 1 vuoden iässä kuitenkin.
Tsemppiä !
-Terppari ja poika 10kk
Jos pissavaippoja täyttyy suht normaaliin tahtiin vauva saa kyllä tarpeeksi nestettä. Vauvanruuat ovat melko nestepitoista tavaraa eli ihan heti vauva ei kuivu kasaan, vaikka ei mukia/pulloa huolisikaan. Meillä on ollut vieroitus käynnissä joulusta asti (heh, tytöllä vei 2 pvää, poika on sinnikkäämpi) ja uutena vuotena jätin vain tissin kokonaan pois päivärutiineista. Jäljelle jäi ilta ja aamuyön tisuttelu.
Ensimmäisen kerran poika joi enemmän kuin yhden kulauksen yhtään mitään eilen kun sain lähes desin tuttelia menemään.... Protestoi siis aikansa. En edes enää opeta pullolle, mulla on pehmeänokkainen muki josta olen tarjonnut vettä, maitoa, velliä ja epätoivon hetkinä jopa mehua. Koko ajan on kuitenkin pissannut ihan normaalisti, joten en ole huolestunut.