Autojen koskenäyttöjen käyttökielto tulee
Usea auto mm. Tesla menee käyttökieltoon.
Kun matkapuhelimeen puhuminen on ajon aikana on kiellettyä, voisi samalla perusteella kieltää auton kosketusnäyttöön koskemisen ajon aikana.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Kielletään myös matkustajille puhuminen. Miten se eroaa puhelimessa puhumiseen?
Ei puhelimeen puhuminen ole kiellettyä jos käyttää handsfreetä.
Kiellon pitää tulla jo ajoneuvojen rakennetta koskeviin säännöksiin siten, että liikenneturvallisuuteen vaikuttavien laitteiden käyttöliittymä ei saa olla kosketusnäyttö. Normaalin sähkömekaanisen katkaisijan hetkellinen käyttö ajon aikana ei häiritse liikenteeseen keskittymistä, kun katseen voi pitää koko ajan edessä. Kosketusnäyttö on vaarallinen, koska mm. sormen kosteus ja tarkka kosketuskohta tekevät epävarmaksi, kauanko näyttöä joutuu hiplaamaan ennen kuin kosketus vaikuttaa, ja näytön tuijottaminen tämän tarkistamiseksi on selvä turvallisuusriski.
Koko sähköautokonsepti perustuu tähän nörtti-teknologiaan. Mennään siitä missä aita matalin, koska kosketusnäytöllä toiminnot on halvempaa toteuttaa kuin käyttökytkimillä.
Teslat ja vastaavat ajokieltoon, kunnes ne saadaan turvallisemmaksi.
Vakuutusyhtiöiden mukaan sähköautoille sattuu useimmin kolareita.
Enemmän kolareita ja kalliimmat korjaukset Sähköautot tuottavat vakuutusyhtiöille päänvaivaa
Ne kosketusnäytöt on kyllä aivan älyttömiä. Edes radiokanavan vaihtaminen ei onnistu jos ei pysäköi autoa, kun valikot on niin moniportaisia.
Omassa autossani ainakin se kosketusnyttö on hyvin helppokäyttöinen
Sopii kyllä mulle, että valtio ostaa ton mun auton. Voisin ostaa taas vaihteeksi uuden
Ongelmat vähenevät kun peräti 2/3 sähköauton omistajista kertoo siirtyvänsä polttomoottoriautoihin. Kun sähköautoille tulee samat verorasitukset kuin muillekin aitoille.
Onko tuo ap;n oma idea vai onko hän lukenut tuosta jostain. Jos on lukenut niin voisi laittaa linkkiä.
Saksan autoliitto moittii kosketusnäyttöjä vaarallisiksi Tesla 3 jäi testissä hännille
Auton kuljettaja joutuu nostamaan katseensa tiestä yhä useammin, jos käsituntumalla hallittavat nupit ja liuut vaihdetaan kosketusnäyttöihin.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/saksan-autoliitto-moittii-kosket…
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo ap;n oma idea vai onko hän lukenut tuosta jostain. Jos on lukenut niin voisi laittaa linkkiä.
Google kertoi tälläistä:
Kosketusnäytön käyttö Auton kosketusnäyttö voidaan katsoa tuohon ryhmään kuuluvaksi, joten sitä siis saa käyttää ajon aikana, mutta jos käytön vuoksi ajoneuvo ei pysy omalla kaistalla tai sen käyttämisestä aiheutuu onnettomuus, voidaan katsoa kyseistä pykälää rikottaneen, Vesalainen selventää.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutusyhtiöiden mukaan sähköautoille sattuu useimmin kolareita.
Helpoin keino päästä patterilelun osarista takaisin polttikseen on vetää patterilelu lunariin.
Käytettävyys unohtunut kokonaan kun kaikki laitetaan kosketusnäyttöjen taakse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo ap;n oma idea vai onko hän lukenut tuosta jostain. Jos on lukenut niin voisi laittaa linkkiä.
Google kertoi tälläistä:
Kosketusnäytön käyttö Auton kosketusnäyttö voidaan katsoa tuohon ryhmään kuuluvaksi, joten sitä siis saa käyttää ajon aikana, mutta jos käytön vuoksi ajoneuvo ei pysy omalla kaistalla tai sen käyttämisestä aiheutuu onnettomuus, voidaan katsoa kyseistä pykälää rikottaneen, Vesalainen selventää.
Kuinkahan moni sanoo totuuden kosketusnäytön käytöstä juuri ennen kolaria ja ojaan ajamista? Voi olla vakuutusrahat tiukemmassa..ja sakotkin saisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutusyhtiöiden mukaan sähköautoille sattuu useimmin kolareita.
Helpoin keino päästä patterilelun osarista takaisin polttikseen on vetää patterilelu lunariin.
Vakuutusetsiville olis noissa hommaa.
Mekaanisia kytkimiä voi käyttää niitä katsomatta. Kosketusnäyttö edellyttää katseen siirtämistä liikenteen seuraamisesta näytön seuraamiseen.
Itsellä ongelma odotettavissa kun pitäisi ostaa seuraava käytetty auto. Kosketusnäytölliset ovat automaattisesti pois suljettuja.
Katsastuksessa vaativat poistaa kosketus toiminnon.
Uudet EU määräykset tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Katsastuksessa vaativat poistaa kosketus toiminnon.
Uudet EU määräykset tulossa.
po: Katsastuksessa vaativat kosketustoiminnon poistoa.
Kielletään myös matkustajille puhuminen. Miten se eroaa puhelimessa puhumiseen?