Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko hajusteyliherkkyys vain Suomen/pohjoismaiden juttu?

Vierailija
18.01.2024 |

Vai puhutaanko hajusteyliherkkyydestä vain niin paljon Suomessa?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut vastaan muissa asumissani maissa samalla tasolla ainakaan, kuin mitä Suomessa. Suomessa tuntuu, että ruokakaan ei saisi haista (tuoksua) tai maistua miltään, eteläisimmässä Euroopassa taas se ruuan tuoksu on aina esillelaiton ohella ensimmäinen asia, mitä arvioidaan :) 

Ehkä Suomessa kylmä ilmasto vaikuttaa siihen, että eletään osan aikaa vuodesta aika hajuttomassa ympäristössä ja pakkasella hengitystiet on herkät, joten synteettiset tuoksut vielä korostuu?

Vierailija
2/5 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että täällä siitä puhutaan vaan enemmän. Ulkoilma raikasta, niin kaikki kemialliset tuoksut käyvät nenään.

Tai sitten täällä on jotai minä herkistää noille aineille. Kuten Ruotsissa alkanut punkkien puremasta tulemaan liha-allergiaa. (Siis ihan oikeaa allergiaa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä on muuallakin, esimerkiksi Irlannissa missä asuin vuosia.

Vierailija
4/5 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy voi olla liian tiiviit tilat? Etelämmässä talot falskaavat enemmän, samoin busseissa/junissa usein ajellaan ikkunat auki jne. vs. täällä missä rakennuksissa ei nurkat/ikkunat vedä ja ollaan ilmastoinnin varassa kulkuvälineissä jne.

+Etelämmässä ollaan enemmän ulkona mitä täällä, johtuen sääoloista. 

Käytännössä täällä pohjolassa yliherkkä altistuu "koko ajan" etelässä taas harvoin, vaikka joku kovinkin "tuokasukas" olisi vieressä niin ilmavirta huuhtoo pahimmat pois jos bussin ikkuna auki/istutaan ravintolan terasilla jne.

Vierailija
5/5 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla yhteiskunta ei ala pyöriä näiden neurootikkojen mukaan, toisin kuin Suomessa, missä kaikki tehdään  yliherkkien ja allergikkojen toiveiden mukaan. Mehän ollaan tällainen multivammaisten luvattu maa, kun joku vähän niiskahtaa, niin siirretään varuiksi kissat, koirat hajusteet ja kaikki pois, jotta RItva-Irmeli voi hyvin.

Olen samaa mieltä, että liika tuoksuilla läträäminen ei ole hyvästä, mutta en todellakaan aio lopettaa huuhteluaineen tai hajuveden käyttöä siksi, että joku kehittelee oireita. Kärsin itsekin pahasta migreenistä ja kyllä, halvat ja keinotekoiset tuoksut saattavat provosoida kohtausta. Ymmärrän kuitenkin, että maailma ei pyöri minun ympärilläni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi