Työnantaja joka päättänyt olla luottamatta?
Eli koskaan aiemmin alalla ei ole ollut niin, ett työnantaja ei luottaisi. Kaikki mennyt hyvin. Sen sijaan uusi työnantajani tekee selväksi että olen mitätön ja huono kaikessa. Epäilen jo että onko tässää joku koira haudattuna. Mitä mieltä olette?? Työ on vastuullisempaa työtä kuin aiemmin, muttei sinänsä eroa aijemmista töistä. Pomo menee jopa henkilökohtaisuuksiin, kritisoi jopa ulkonäköä ja dissaa asioista joissa olen hyvä. Palkka on parempi joten siksi tulin tähän, suosittelujen kera.
Mitä mieltä olette??
Kommentit (11)
Onko iso työyhteisö? Vai teetkö töitä ainoana työntekijänä?
Pääsit siis roskasankoksi ja sylkykupiksi jollekin mt-tapaukselle.
Wi ole aijempaa työtä, se on aiempi työ.
Ehkä juuri tuollaiset pienet virheet saavat pomon miettimään, oletko luottamuksen arvoinen.
No niin, olet saanut narsistisesti käyttäytyvän esihenkilön.
Minulla oli aivan tasan aama tilanne joskus n 4 v sitten. Olin tehnyt samankaltaista työtä n 6-7v (ylempi toimihenkilö), saanut paljon kiitosta monelta taholta ja monista eri asioista ja ominaisuuksistani, olin selvinnyt viidestä irtisanomis yt:stä ja aina minulle tarjottiin uutta tehtävää ja jopa pyydettiin toiseen liiketoilintayksikköönkin. Eli oletettavaa oli että minua pidettiin kaikin puolin ihan pätevänä tehtävään.
Sitten tuli uusi lty johtaja esihenkilökseni joka oli aiemmilta vuosiltaan firmassa oikein tunnettu toksisesta johtamistyylistään (ja persoonastaan). 2v hänen alaisuudessa oli lähinnä hirveää. Ihan sama tilanne, alko kyseenalaistaminen, vähättely, kiitosta et saa mistään, erästä kollegaa joka tuli tiimiin uutena nostetaan johtajan toimesta jalustalle ihan sellaisissakin asioissa mitä me muut kokeneet konkarit oli tehty vuosia.
Alkoi hajoita ja hallitse ilmapiiri, uhkailua, pelottelua, vaientamista, ja erityispiirteenä julkinolaaminen. Ihan sairas muita. Harva uskalsi sanoa enää mitään mielipiteitään jos ne poikkesi tämän johtajan mielipiteistä tai talon strategiasta. Vaikenimme täysin ja itse tunsin siirtyneeni ikäänkuin rivi työntekijän rooliin tai palasin jossain hetkissä ala-asteelle jossa matriarkaalinen opettaja sanelee kaiken, oppilaat on hiljaa ja saa puhua vain kysyttäessä. Johtaja jopa antoi meille viikonlopuksi "kotiläksyjä".... voitteko kuvitella 2010 luvun lopulla, voi kääk mikä moukka.
Onnea matkaan, koita kestää ja ohittaa mielessäsi tuo vähättely. Tuollaisen esihenkilön kanssa pärjää vain kuulumalla häntä ihailevien ja ylistävien joukkoon. Mieti itsellesi strategia jolla pikkuhiljaa alat vähän imartelemaan, kyselet paljon häneltä ja kuuntelet, jolloin hän saa päteä. Kun hän esittää jonkun idean, nyökyttelee myötäilevästi jolloin hän luulee että olet samaa mieltä, komppaa välillä "juu, toi on kyllä totta".... tms jotta hän voi tuntea olonsa hyväksytyksi.
Narsisti esihenkilön kanssa pärjää vain miellyttämällä ja osoittamalla arvostusta. Jos et näin tee, peli on menetetty. Ja kerron tämän nyt oman karvaan kokemuksen kautta. Vieläkin puistattaa kun muistelen aikaa.
Narsisti pomo käyttäytyy just noin. Tokihan se menee niin että kun tulee uusi pomo, luottamus ansaitaan ja osaaminen pitää näyttää ns uudelleen.
Älä tee sitä virhettä että näytät ärtymystä tai pelkoa hänelle. Narsistiset henkilöt nujertavat toisia mielellään ja jos on oikein toksinen persoona ja valta asemassa oleva joka ei pidä jostain henkilöstä ja aistii että tämä ei pidä hänestä, niin hän tekee kaikkensa päästäkseen eroon siitä henkilöstä tai jopa simputtaa toista monin eri keinoin niin pitkään että saa toisen nujerrettua ihan fyysisesti saati henkisesti. Ja uskokaa tai älkää, hän nauttii tästä. Hän voimaantuu toisten nujertamisesta, koska saa taas tuntea itsensä entistä vahvemmaksi ja pätevämmäksi muihin nähden.
Näistä esihenkilöistä on paljon kokemusta pitkältä historialta. Harva toki on ihan noin sairas, mutta jos on oikeasti sairaspersoonainen, niin suosittelen häipymään. Yleensä tuon todella sairaan piirteen huomaa liian myöhään, eli silloin on jo myöhäistä.
8 tekstissä oli hyviä neuvoja.
MUISTA, että narsististen henkilöiden kanssa työskentelyssä / kommunikoinnissa (olipa pomo, kollega tai oma alainen) on aina kyse heistä. Heidän kans pärjää vain vahvistamalla heidän itsetuntoa! Muista tämä niin pärjäät.
Olisipa kiva kuula 1/2 v päästä miten olet pärjännyt, muutitko toiminnassasi mitään ja oliko siitä vaikutusta pomon käyttäytymiseen sinua kohtaan.
Mulla on menossa vähän samantyyppinen projekti oman uuden pomon kanssa .
Älä missään tapauksessa näytä heikkoja kohtiasi tai avaudu jostain misssä et mielestäsi ole hyvä tai mikä sinua huolestuttaa tms johon hän pääsee iskemään myöhemmin. Jos kyseessä pahasti narsistinen pomo, hän on kuin hyeena joka saalistaa heikkoja ja vetää maton jalkojen alta tai heittää ns bussin alle ensimmäisen tilaisuuden tullen.
Että joo o!