Eron jälkeinen toimeentulo
Ero tuli ja nyt pitäisi löytää asunto. Palkkatulo nettona 1600e/kk, ei muita tuloja. Ei lapsia eikä lemmikkejä. Minkälaista vuokraa vastaavassa tilanteessa olette pystyneet maksamaan?
Kommentit (24)
Huonoja valintoja aikaisemmin elämässä, mm. ei koulutusta ja nyt ikää sen verran, ettei opiskelu ole vaihtoehto
Saatat saada jonkun kympin asumistukeakin.
Vierailija kirjoitti:
Huonoja valintoja aikaisemmin elämässä, mm. ei koulutusta ja nyt ikää sen verran, ettei opiskelu ole vaihtoehto
Nojaa. Jos palkka on 1600 netto niin todennäköiseti taustalla hyvinkin on joku koulutus. Ongelma on tietysti siinä, että nyt jos lähtisi opiskelemaan niin rahaa olisi vielä vähemmän.
Sitä en tiedä, miten sinä kuvittelet aikaisempei nvalintojen arvostelun auttavan aapeetä nykyisessä tilanteessa?
Kiitos vinkistä! En edes ajatellut että olen oikeutettu, jotenkin tuntuu että se on vain työttömille ja opiskelijoille. Mutta tottakai se on muillekin pienituloisille
Niin, olin siis ap, joka arvostelun ihan itse omia valintojani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojaa. Jos palkka on 1600 netto niin todennäköiseti taustalla hyvinkin on joku koulutus. Ongelma on tietysti siinä, että nyt jos lähtisi opiskelemaan niin rahaa olisi vielä vähemmän.
Sitä en tiedä, miten sinä kuvittelet aikaisempei nvalintojen arvostelun auttavan aapeetä nykyisessä tilanteessa?
Niin, olin siis ap, joka arvostelun ihan itse omia valintojani
Aloittaisin mahdollisimman halvasta asunnosta ensin. Maalla ihan kivan yksiön saa vuokrattua 400 euroon, kaupungissa minimihinta taitaa olla joku 550, mutta niin alhaisen vuokran etsisin kuin saisin. Sitten kun näkee vähän myöhemmin, että millaiseksi talous oikeasti muodostuu, voi vuokrakämppää helposti vaihtaa parempaan. Elämä on kuitenkin paljon rennompaa jos ei tarvitse koko ajan miettiä, että riittääkö rahat.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaisin mahdollisimman halvasta asunnosta ensin. Maalla ihan kivan yksiön saa vuokrattua 400 euroon, kaupungissa minimihinta taitaa olla joku 550, mutta niin alhaisen vuokran etsisin kuin saisin. Sitten kun näkee vähän myöhemmin, että millaiseksi talous oikeasti muodostuu, voi vuokrakämppää helposti vaihtaa parempaan. Elämä on kuitenkin paljon rennompaa jos ei tarvitse koko ajan miettiä, että riittääkö rahat.
En lähtisi pois kaupungista, kun työ on täällä. Autoa en pidä, joten kulkeminen töihin on edullisempaa lähempänä. 690e asuntoa olin katsellut, mutta se taitaa tosiaan jäädä haaveeksi, ei kannata viedä toimeentuloa niin limitille
Ap
Riippuu missä asut, eli onko mitään mahdollisuuksia saada kunnalta vuokra-asuntoa, jossa vuokra hieman halvempi?
Yksityisillä vuokranantajilla voi olla myös vuokrahinnat edullisemmat kuin yksityisillä.
Vierailija kirjoitti:
Etkö tiedä, että opiskeluissa ei ole enää nykyisin yläikärajaa? Ehkä balettitanssijaksi ei kannata ryhtyä harjoittelemaan viisikymppisenä, mutta aika paljon vielä siinä iässä on valinnanvaraa.
Miten olisi oppisopimuskoulutus vaikka asentajaksi? Saisit koulutusajalta palkkaa ja pääsisit paremmin palkattuun työhöb.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi pois kaupungista, kun työ on täällä. Autoa en pidä, joten kulkeminen töihin on edullisempaa lähempänä. 690e asuntoa olin katsellut, mutta se taitaa tosiaan jäädä haaveeksi, ei kannata viedä toimeentuloa niin limitille
Ap
Sinullahan jäisi vielä yli 900€ kaikkeen muuhun kulutukseen: sähkö, vakuutukset, vaatteet, ruoka, liikkuminen, terveys. Eikö se riitä?
No jos oot asunut jonkun kanssa yhdessä, niin oot ehtinyt kerryttää valtavan pesämunan. Käytä sitä.
Itse oon asunut yksin niin on pitänyt säästää vähästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos saat NETTOA tosiaan 1600e, niin sehän on ihan valtava määrä rahaa! 700 egen vuokrasta jää vielä 900e käteen. Muut kulut on sitten päälle 10e vesi, 10e sähkö, 10e puhelin. Rahaa jää kuin roskaa..voit syödä ravintolassa vaikka joka viikko! Lisäksi voit käydä ulkona lounaalla kuukauden joka päivä 30 x 12e tekee vasta 360e!
Toista se on itsellä ku lainaa pitää lyhentää 800e, yhtiövastiketta korkoineen 700e, eikä asuntoakaan saa myytyä kuin tappiolla, ja yksin pitää maksaa, ja kohta alkaa vielä taloyhtiön lainan lyhennyserä päälle.. niin, enkä edes voi laittaa asuntoa vuokralle ku tuottaisi tappiota, enkä vuokrata huonetta ku asun pääkaupunkiseudun yksiössä niin ei ole mitä vuokrata. Sori vaan, mutta huono trolli tuo sun aloitus!
Miksi kukaan on noin huonopalkkaisessa työssä :0
Kelan sivuilla on sellainen kuin toimeentulolaskuri. Sieltä voit tutkailla kuinka paljon voisit saada tukea. Laita vaikka keksittyjä lukemia siihen. Voit sitten miettiä millaiseen kämppään ois varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos saat NETTOA tosiaan 1600e, niin sehän on ihan valtava määrä rahaa! 700 egen vuokrasta jää vielä 900e käteen. Muut kulut on sitten päälle 10e vesi, 10e sähkö, 10e puhelin. Rahaa jää kuin roskaa..voit syödä ravintolassa vaikka joka viikko! Lisäksi voit käydä ulkona lounaalla kuukauden joka päivä 30 x 12e tekee vasta 360e!
Toista se on itsellä ku lainaa pitää lyhentää 800e, yhtiövastiketta korkoineen 700e, eikä asuntoakaan saa myytyä kuin tappiolla, ja yksin pitää maksaa, ja kohta alkaa vielä taloyhtiön lainan lyhennyserä päälle.. niin, enkä edes voi laittaa asuntoa vuokralle ku tuottaisi tappiota, enkä vuokrata huonetta ku asun pääkaupunkiseudun yksiössä niin ei ole mitä vuokrata. Sori vaan, mutta huono trolli tuo sun aloitus!tosiaan 1600e, niin sehän on ihan valtava määrä rahaa! 700 egen vuokrasta jää vielä 900e käteen. Muut kulut on si
Mistä saa liittymän 10e kk hintaan? Ja sähkön myynnin ja siirron yhteishintaan 10e/kk? Pitääkin heti alkaa näillä tiedoilla kilpailuttamaan.
Et ole laskenut mukaan vakuutuksia, julkisen liikenteen maksuja, onko ap:lla jotain erityskuluja, kuten opintolainan lyhennystä yms.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan on noin huonopalkkaisessa työssä :0
Ai jos nettoa saa 1600 niin on huono palkka muka. Mulla on brutto yli 5k, mutta netto silti vain vähän yli 2000 egeä. Suomen verotus on ihan perseestä.
Minäkin tein vähän vastaavan budjetin itselleni ja kyllä tuolla 1600 netto pärjää, mutta autoa ei silloin ole varaa pitää.
Muuttaisin yksiöön paikkaan, josta on hyvä julkinen liikenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos saat NETTOA tosiaan 1600e, niin sehän on ihan valtava määrä rahaa! 700 egen v
Aika monesta paikasta. Esim. Moi-liittymä:
100 Mbit/s, 8 Gt dataa
Puhelut 0,055 €/min
Tekstiviestit 0,055 €/kpl
Puhelut ja viestit yhteensä enintään 4 €/kk
Green Energy pörssisähkö:
Mulla on perusmaksu 1e/kk. Jos katson vaikka puhelimesta eilisen kulutusta, niin tehnyt 0,15e perjantailta. Mut mulla ei olekaan saunaa, ja tämän kuukauden kallis perjantai (olin reissussa ja jättänyt lattialämmityksen huutamaan täysillä punaiselle) teki useamman euron, joten tässä kuussa 10 egeä ylittyy. Kesäkuukaudet on kuitenkin vain muutamaa euroa niin keskimääräisesti menee alle kymppi.
Riippuu toki millaiseen asuntoon AP muuttaa. Jos sähkö sisältyy hintaan, silloin tulee vielä halvemmaksi.
Varmaan yksiö 600 ja tonni muuhun. Autoon ei taida rahat riittää.
Miten sä noin huonosti palkattuun työhön olet jäänyt, tuohan on opiskelijoiden oheisduunin palkka x täydet tunnit.