Onko astma, jos puhaltaa Pef-mittariin aamulla vähemmän kuin illalla?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Silloin voi epäillä, jos puhallustulokset paranevat reilusti avaavan lääkkeen jälkeen.
Aamulla paranee puhallustulokset avaavan lääkkeen jälkeen, mutta illalla vain aivan marginaalisesti.
Mielestäni olennaista oli tosiaankin se, miten avaava lääke vaikuttaa PEF-arvoihin. Lääkkeen pitää nostaa lukemia vähintään tietyn verran.
Kai sait ohjeet, miten se seuranta tehdään?
PEF-mittariin puhaltaminen on osin myös tekniikkalaji. Olen joitakin kertoja onnistunut puhaltamaan mittarin melkein appiinsa. Vähän kömö laite, mutta sitten tehdään esimerkiksi spirometria, jos astmaa epäillään. Ainakin mulle tehtiin.
Mun puhallus oli aamuisin heikkoa. Illalla voimaa riitti. Millaisia lukuja puhallat?
tappiinsa siis eli liki 800, joka ikäiselleni ja pituiselleni naiselle on vähän outo saavutus
Vierailija kirjoitti:
Mun puhallus oli aamuisin heikkoa. Illalla voimaa riitti. Millaisia lukuja puhallat?
Aamuisin 600 keskimäärin ja lääkkeen jälkeen 630. Illalla 650 keskimäärin ja lääkkeen kanssa suunnilleen sama. Tulokset ovat yli ikäiseni miehen viitearvojen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamuisin 600 keskimäärin ja lääkkeen jälkeen 630. Illalla 650 keskimäärin ja lääkkeen kanssa suunnilleen sama. Tulokset ovat yli ikäiseni miehen viitearvojen.
Oooo..minä puhalsin 90 - 120 ja lääkkeen jälkeen noin 200 - 250.
Silloin voi epäillä, jos puhallustulokset paranevat reilusti avaavan lääkkeen jälkeen.