Menisitkö nyt tunturin juurelle hiihtelee talvella -20 pakkasessa.
Mitä ihmiset oikein ajattelee. Menevät tunturille hiihtelee kun siellä aina voi olla lumivyöryn vaara. Eikö tasaiset maastot kelpaa missä ei ole tuntureita 10 kilsan säteellä.
Kommentit (26)
En, en omista suksia enkä tykkää hiihtämisestä
Että ihmiset on typeriä. Kylläpä nyt etelän kaikkitietävät pätee miten luonnossa liikutaan. Jos luonnossa olisi niin vaarallista kuin luulette, useampi olisi kuollut lumivyöryissä talvien aikana.
Menisin vaikka heti. Tuntureita on erilaisia, eri kaltevuuksilla. Tästä lähistöltä en osaa sanoa yhtäkään jolla olisi lumivyöryvaara. Kymmenen kilometrin säteellä ei ole paikkaa jossa ei olisi tunturia vieressä.
En missään tapauksessa. Koska minä en hiihdä ikinä koskaan milloinkaan. En ladulla enkä tunturissa, en yhtään missään. Näin lupasin itselleni kun koulun pakolliset hiihtämiset oli hiihdetty. Siitä on aikaa kolmekymmentä vuotta ja se lupaus on pitänyt.
Ei ole minun juttu hiihdellä yli -20 keleillä. Eilen kävin juoksemassa vitosen, kun oli -27. Tosin 600 metriä kauempana en käynyt kotoa, vaan hölkkäilin lyhyttä rinkiä siltä varalta, että tulee kylmä.
Vierailija kirjoitti:
En missään tapauksessa. Koska minä en hiihdä ikinä koskaan milloinkaan. En ladulla enkä tunturissa, en yhtään missään. Näin lupasin itselleni kun koulun pakolliset hiihtämiset oli hiihdetty. Siitä on aikaa kolmekymmentä vuotta ja se lupaus on pitänyt.
Minun ei ole tarvinnut luvata tuollaista. Jo ajatus hiihtämisestä tuntuu vastenmieliseltä. Miksi kiusaisin itseäni? Vihasin kouluhiihtämisiä. Meillä oli ala-asteella koulussa jopa hiihtoviikko! Silloin hiihdettiin joka päivä. Ai että vihasin sitä. Vanhoille hiihtosauvoilleni naurettiin ja hiihtotyylilleni naurettiin. Kyllä oli koulussa käynti kidutusta, onko nykypäivänä samanlaista vai onko ajat tuosta jo muuttuneet? Tämä tapahtui ysärillä.
Hiihdän mieluummin tunturin päällä tai kyljessä, jossa voi olla inversion ansiosta lämpimämpää kuin on alhaalla laaksossa. Kysymyksesi ei kerro tiedosta tai ymmärryksestä.
Olen hiihtänytkin tuntureilla 20 asteen pakkasessa, mutta silloin ei ollut kovaa tuulta. Jos lähden viikoksi Lappiin hiihtämään, en todellakaan jää päiväksi sisälle huoneeseen kököttämään vain siksi, että lämpötila on -20 C, jos olosuhteet ovat muuten hyvät.
Sellaisille rinteille en tietenkään mene, joissa on lumivyöryvaara.
Ihmiset ei osaa ajatella. Ne luulee ettei mitään koskaan tapahdu. Ne menee lomalle thaimaahan ja luulee ettei koskaan tule tsunamia. Minä en menisi thaimaahan lomalle.
Inhoaan hiihtämistä ja muutkin talviurheilulajit. Mielummin säästän rahaa jotta pääsen taas kevästä alkaen ulkomaille
Vierailija kirjoitti:
Että ihmiset on typeriä. Kylläpä nyt etelän kaikkitietävät pätee miten luonnossa liikutaan. Jos luonnossa olisi niin vaarallista kuin luulette, useampi olisi kuollut lumivyöryissä talvien aikana.
Menisin vaikka heti. Tuntureita on erilaisia, eri kaltevuuksilla. Tästä lähistöltä en osaa sanoa yhtäkään jolla olisi lumivyöryvaara. Kymmenen kilometrin säteellä ei ole paikkaa jossa ei olisi tunturia vieressä.
Ei täällä kukaan päde ja eiköhän se ole jokaisen omassa tiedossa minkälaista pakkasta kestää.
En menisi hiihtämään kun siinä hengästyy niin kovasti. Mutta ulkoilemaan menisin. Olen jopa lähtenyt kävelemällä tunturiin kun mittari näytti -35. Ylhäällä oli tietenkin lämpimämpää eikä tuullut. Hikiliikunnassa itsellä menee raja -15 kun käy muuten keuhkoihin. Ja liikun aina talvella merkityillä reiteillä. Aina on tietysti mahdollisuus eksyä, mutta onneksi omalle kohdalle ei ole koskaan suurempaa reitiltä harhautumista käynyt.
Juurelle ehkä pienen lenkin valaistulla ladulla
mutta tunturiin menen Max 15 asteen pakkasella
Olen hiihdellytkin, tunturivaellukselle en menisi, kunto ei riitä eikä taidot, enkä tykkäisi missään autiotuvassa yöpyä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei osaa ajatella. Ne luulee ettei mitään koskaan tapahdu. Ne menee lomalle thaimaahan ja luulee ettei koskaan tule tsunamia. Minä en menisi thaimaahan lomalle.
Ihmisiä kuolee ihan siihen kotisohvalla yllättävän monia, juuri tutun anoppi 70v, oli jo vuosia viihtynyt päivät sohvalla.
Joo, ja ottiasin alaikäiset lapset mukaan. Mielummin kun kova tuulii ja lumivyöryvaara.
Vierailija kirjoitti:
Olen hiihdellytkin, tunturivaellukselle en menisi, kunto ei riitä eikä taidot, enkä tykkäisi missään autiotuvassa yöpyä.
Olin joskus lapsena Inarinjärvellä pilkkiretkellä. Ajankohta kevättalvea. En nauttinut lainkaan ja hiton kylmä oli aamulla silloinkin. Päivällä aurinko lämmitti.
Tässä aloittaja väittää että tunturissa on aina lumivyöryn vaara. Pakkasesta viis.
nykyjään lappiin asumaan tulleita etelän tolloja jotka tietävät kaikesta enemmän kun paikalliset, ollaaan niin olevinaan pohjoisen ilmastaosta, asumisesta , kulttuurista tietäen paremmin kuin kukaan muu lapissa syntyneet.
Surkuhupaisaa ku kattoo noita t.....
No en! Järkikin sen jo sanoo.