Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menisitkö nyt tunturin juurelle hiihtelee talvella -20 pakkasessa.

Vierailija
06.01.2024 |

Mitä ihmiset oikein ajattelee. Menevät tunturille hiihtelee kun siellä aina voi olla lumivyöryn vaara. Eikö tasaiset maastot kelpaa missä ei ole tuntureita 10 kilsan säteellä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en! Järkikin sen jo sanoo. 

Vierailija
2/26 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, en omista suksia enkä tykkää hiihtämisestä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihmiset on typeriä. Kylläpä nyt etelän kaikkitietävät pätee miten luonnossa liikutaan. Jos luonnossa olisi niin vaarallista kuin luulette, useampi olisi kuollut lumivyöryissä talvien aikana. 

Menisin vaikka heti. Tuntureita on erilaisia, eri kaltevuuksilla. Tästä lähistöltä en osaa sanoa yhtäkään jolla olisi lumivyöryvaara. Kymmenen kilometrin säteellä ei ole paikkaa jossa ei olisi tunturia vieressä.

Vierailija
4/26 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään tapauksessa. Koska minä en hiihdä ikinä koskaan milloinkaan. En ladulla enkä tunturissa, en yhtään missään. Näin lupasin itselleni kun koulun pakolliset hiihtämiset oli hiihdetty. Siitä on aikaa kolmekymmentä vuotta ja se lupaus on pitänyt.

Vierailija
5/26 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minun juttu hiihdellä yli -20 keleillä. Eilen kävin juoksemassa vitosen, kun oli -27. Tosin 600 metriä kauempana en käynyt kotoa, vaan hölkkäilin lyhyttä rinkiä siltä varalta, että tulee kylmä.

Vierailija
6/26 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En missään tapauksessa. Koska minä en hiihdä ikinä koskaan milloinkaan. En ladulla enkä tunturissa, en yhtään missään. Näin lupasin itselleni kun koulun pakolliset hiihtämiset oli hiihdetty. Siitä on aikaa kolmekymmentä vuotta ja se lupaus on pitänyt.

Minun ei ole tarvinnut luvata tuollaista. Jo ajatus hiihtämisestä tuntuu vastenmieliseltä. Miksi kiusaisin itseäni? Vihasin kouluhiihtämisiä. Meillä oli ala-asteella koulussa jopa hiihtoviikko! Silloin hiihdettiin joka päivä. Ai että vihasin sitä. Vanhoille hiihtosauvoilleni naurettiin ja hiihtotyylilleni naurettiin. Kyllä oli koulussa käynti kidutusta, onko nykypäivänä samanlaista vai onko ajat tuosta jo muuttuneet? Tämä tapahtui ysärillä. 

Vierailija
7/26 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihdän mieluummin tunturin päällä tai kyljessä, jossa voi olla inversion ansiosta lämpimämpää kuin on alhaalla laaksossa. Kysymyksesi ei kerro tiedosta tai ymmärryksestä.

Vierailija
8/26 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hiihtänytkin tuntureilla 20 asteen pakkasessa, mutta silloin ei ollut kovaa tuulta. Jos lähden viikoksi Lappiin hiihtämään, en todellakaan jää päiväksi sisälle huoneeseen kököttämään vain siksi, että lämpötila on -20 C, jos olosuhteet ovat muuten hyvät.

Sellaisille rinteille en tietenkään mene, joissa on lumivyöryvaara.

Vierailija
9/26 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei osaa ajatella. Ne luulee ettei mitään koskaan tapahdu. Ne menee lomalle thaimaahan ja luulee ettei koskaan tule tsunamia. Minä en menisi thaimaahan lomalle.

Vierailija
10/26 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoaan hiihtämistä ja muutkin talviurheilulajit. Mielummin säästän rahaa jotta pääsen taas kevästä alkaen ulkomaille

Vierailija
11/26 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Ja lapset mukaan

Vierailija
12/26 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että ihmiset on typeriä. Kylläpä nyt etelän kaikkitietävät pätee miten luonnossa liikutaan. Jos luonnossa olisi niin vaarallista kuin luulette, useampi olisi kuollut lumivyöryissä talvien aikana. 

Menisin vaikka heti. Tuntureita on erilaisia, eri kaltevuuksilla. Tästä lähistöltä en osaa sanoa yhtäkään jolla olisi lumivyöryvaara. Kymmenen kilometrin säteellä ei ole paikkaa jossa ei olisi tunturia vieressä.

Ei täällä kukaan päde ja eiköhän se ole jokaisen omassa tiedossa minkälaista pakkasta kestää. 

Vierailija
13/26 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi hiihtämään kun siinä hengästyy niin kovasti. Mutta ulkoilemaan menisin. Olen jopa lähtenyt kävelemällä tunturiin kun mittari näytti -35. Ylhäällä oli tietenkin lämpimämpää eikä tuullut. Hikiliikunnassa itsellä menee raja -15 kun käy muuten keuhkoihin. Ja liikun aina talvella merkityillä reiteillä. Aina on tietysti mahdollisuus eksyä, mutta onneksi omalle kohdalle ei ole koskaan suurempaa reitiltä harhautumista käynyt. 

Vierailija
14/26 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurelle ehkä pienen lenkin valaistulla ladulla 

mutta tunturiin menen Max 15 asteen pakkasella 

Vierailija
15/26 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hiihdellytkin, tunturivaellukselle en menisi, kunto ei riitä eikä taidot, enkä tykkäisi missään autiotuvassa yöpyä.

Vierailija
16/26 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ei osaa ajatella. Ne luulee ettei mitään koskaan tapahdu. Ne menee lomalle thaimaahan ja luulee ettei koskaan tule tsunamia. Minä en menisi thaimaahan lomalle.

Ihmisiä kuolee ihan siihen kotisohvalla yllättävän monia, juuri tutun anoppi 70v, oli jo vuosia viihtynyt päivät sohvalla. 

Vierailija
17/26 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja ottiasin alaikäiset lapset mukaan. Mielummin kun kova tuulii ja lumivyöryvaara.

Vierailija
18/26 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hiihdellytkin, tunturivaellukselle en menisi, kunto ei riitä eikä taidot, enkä tykkäisi missään autiotuvassa yöpyä.

Olin joskus lapsena Inarinjärvellä pilkkiretkellä. Ajankohta kevättalvea. En nauttinut lainkaan ja hiton kylmä oli aamulla silloinkin. Päivällä aurinko lämmitti.

Vierailija
19/26 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä aloittaja väittää että tunturissa on aina lumivyöryn vaara. Pakkasesta viis.

Vierailija
20/26 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyjään  lappiin asumaan tulleita etelän tolloja jotka tietävät  kaikesta enemmän kun paikalliset, ollaaan niin olevinaan pohjoisen ilmastaosta, asumisesta , kulttuurista  tietäen paremmin  kuin kukaan muu lapissa syntyneet.

Surkuhupaisaa ku kattoo noita t.....