Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä työtä teet sinä, joka luulet, että avoimet paikat tarkoittavat työvoimapulaa?

Vierailija
04.01.2024 |

Kopioin viestini alkuosan toisesta ketjusta ja päätin tehdä oman aloituksen

Minä en ole työtön, mutta olisi kiva tietää, mitä työtä tekevät ne, jotka luulevat, että avoin työpaikka tarkoittaa työvoimapulaa? Ne on yleensä auki pari viikkoa ja sitten paikka sulkeutuu kun aloitetaan haastatteluun. Aniharva paikka on sellainen, mihin ei hakijoita saada. Silloin vika on vaatimuksissa, paikassa on jotain vikaa tai haetaan jotain erikoisosaajaa, jollaisten työtilanne on hyvä. 90 % haastatteluun kutsutuista on työssäkäyviä, sen jälkeen tulee vastavalmistuneet ja työtön kelpaa enimmäkseen silloin, jos hänestä on saatavissa työllistämistukea tai joku tuntee kyseisen tyypin ennestään esim. entisen konkurssiin menneen  työpaikan kautta.  

Kun paikka on täytetty ja siihen on 90 % todennäköisyydellä valittu joku, joka on jo töissä, niin sen jälkeen avautuu uusi paikka tämän valitun lähdettyä. Tästä syystä paikkoja on koko ajan auki. 

Joka ei tajua, että töitä  hakee muutkin kuin työttömät, on hirveän tyhmä. Sama juttu kun jotkut sanoo etteivät hakisi te-palveluiden sivuilla auki olevia paikkoja. Kertoo siitä, ettei ole lainkaan katsottu mitä siellä on. Ei ne mitään työttömien paikkoja ole, vaan siellä haetaan diplomi-insinöörejä, lääkäreitä, päälliköitä, opettajia jne. Kaikki jotka kirjoittavat etteivät noita paikkoja hakisi, kirjoittavat todellisuudessa olevansa yksinkertaisia ja kyvyttömiä ottamaan selville asioita.

Minä olin työtön, mutta lopulta sain määräaikaisen paikan. Sen jällkeen oli tosi helppo saada haastattelukutsuja, kun hain niitä hyvissä ajoin ennen määräajan päättymistä. Työttömänä sai tehdä moninkertaisen työmäärän. Nykyiseen työhöni en edes hakenut, vaan pyydettiin. Minulla on kuitenkin erikoisosaamista, mutta työttömyys - johtui konkurssista ja työttömyys tuli äkillisesti - oli iso punainen vaate monelle. 

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan