Voivatko psykoterapeutin omat ja asiakkaan heikkoudet kohdata?
Onko mahdollista tilanne, jossa psykoterapeutti kohtaa omia heikkouksiaan asiakkaan heikkouksien kautta siinä määrin, että hoidon tulos heikentyy tai hoito jopa epäonnistuu esimerkiksi siten, että asiakkaan tila heikkenee terapeutin siirrettyä omaa kuormaansa asiakkaaseen?
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, todellakin.
Kiitoksia, näin epäilen minulle käyneen.
Totta kai on mahdollista. Terapeutit on ihan tavallisia ihmisiä, niinkuin kaikki muutkin.
Eikös ainakin psykiatreja pidetä vähintään yhtä hulluina kuin potilaitaan?
Vierailija kirjoitti:
Näin sanotaan, mutta heitäkin on erilaisia. Alalla on kyllä muidenkin ammattikuntien keskuudessa sellaisiakin henkilöitä, joiden oikeampi paikka olisi asiakkaiden joukossa.
Psykoterapeuttien kohdalla mietitytti lähinnä se, että heidänhän on pitänyt käydä oma terapia ennen koulutuksen alkamista.
No totta kai. Kyllä terapeutit sen tietää. Niillähän on oma työnohjauskin mm. transferenssijuttujen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin sanotaan, mutta heitäkin on erilaisia. Alalla on kyllä muidenkin ammattikuntien keskuudessa sellaisiakin henkilöitä, joiden oikeampi paikka olisi asiakkaiden joukossa.
Psykoterapeuttien kohdalla mietitytti lähinnä se, että heidänhän on pitänyt käydä oma terapia ennen koulutuksen alkamista.
On toki pitänyt käydä oma terapia ennen terapeutiksi ryhtymistä. Mutta eihän se takaa, että se heitä terapoinut terapeutti on ollut hyvä. Eikä se takaa, että he itse ovat työstäneet asioitaan siellä terapiassa. Kyllä terapian voi vetää läpi pinnallisestikin ilman kunnollista sisäistä työskentelyä.
Ja itsekin olen kohdannut läheisen kautta erilaisia terapeutteja ja psykologeja. Ja ovat kyllä todella erilaisia. Osa on ihan luotettavan oloisi, jotka hoitavat työnsä vastuullisesti. Osa on ihan huuhaapellejä. Ja osa täysin hermoheikkoja, vainoharhaisia tai liian hyväuskoisia. Jos kaikki olisivat vastuullisia ja luotettavasti työnsä tekeviä, niin suomalaisten mielenterveystilanne olisi parempi. Mutta ikävä kyllä tämän tyyppiset näyttäisivät olevan vähemmistössä.
Olisi aivan epärealistista ajatella, että kaikki terapeutit ovat hyviä terapeutteja. Eihän minkään muunkaan ammatin harjoittajat ole kaikki hyviä työssään. Näin ollen on selvää, että myös terapeuttien keskuudessa on niitä, joiden ammattiosaaminen tai työmoraali on puutteellista. Eivät kaikki terapeutit ole hyviä työssään.
Kyllä minun kaverillani näyttää ainakin sivusta katsoen käyneen juuri noin kuin aloituksessa kuvaat. Kun terapia alkoi, niin hyvin pian käytös muuttui vainoharhaiseksi ja ystävä alkoi tehdä maailmasta aivan omituisia tulkintoja. Väkisinkin on täytynyt tehdä sellainen johtopäätös, että terapeutin pelot ja vainoharhat ovat siirtyneet asiakkaaseen.
Kyllä, todellakin.