Lohduttavia kirjoja?
Mistä saa voimaa ja valoa, kun on lukenut liikaa kärsimyksestä ja sodista.
Kommentit (21)
Uutta Testamenttia ja Psalmeja suosittelen.
Lue mun teinivuosien suosikki Jumalat juhlivat öisin. Ei siitä mitään ratkaisua saa, mut siinä pääsee semmoseen unelmamaailmaan, (ainakin mun) missä ollaan nuoria, etuoikeutettuja, fiksuja ja kaihoisan rakastuneita.
Suosittelen Veikko Huovista ja Arto Paasilinnaa. Huumori ja nauru tekevät hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Lue mun teinivuosien suosikki Jumalat juhlivat öisin. Ei siitä mitään ratkaisua saa, mut siinä pääsee semmoseen unelmamaailmaan, (ainakin mun) missä ollaan nuoria, etuoikeutettuja, fiksuja ja kaihoisan rakastuneita.
Karsea kirja ja ei kyllä lohdullinen ollenkaan
Vierailija kirjoitti:
Eckhart Tolle: Läsnäolon voima
Yksi parhaimpia henkisiä teoksia.
Michael Singerin Kahleeton sielu.
Adyashanti: Armoon lankeaminen, oivalluksia kärsimyksen päättymisestä.
Kirjat kuten Laura Lynn Jacksonin Taivaan valo, nuori nainen jolla yhteys henkimaailmaan. Ihana lämmin kirja, itku tulee joka kerta kun luen.
Lue vaikka Maigret-kirjoja. Niissä on koko elämän kirjo inhimillisellä tavalla. Simenon on kirjoittaja.
Hyväntuuliset feelgood -romaanit?
Samettipupun periaatteet. En muista tekijää. Kirjan ajatus on se, ulkoisesti vaatimaton voi olla tunnearvoltaan rakas ja korvaamaton. Tuossa on tärkeä ja lohdullinen viesti nykyaikaan, jossa kaiken halutaan olevan korvattavaa ja kertakäyttöistä. Samalla katoaa yksilöllisyytemme. Kirja siis puhuu kiintymisen tärkeydestä.
'Traktorien lyhyt historia ukrainaksi' on yksi viime aikojen romaanisuosikeistani. Laadukasta huumoria, mukana jonkin verran myös koskettavaa historiaa.
Luen nyt Christien Poirot-tarinaa "Aikataulukon arvoitus".
Vaikka onkin murhadekkari, jostain syystä nämä eivät ole niin synkkiä.
Päätalon Iijoki-sarjan 2 ensimmäistä kirjaa Huonemiehem poika ja Tammettu virta ovat myös kivoja, siitä eteenpäin tulee mukaan Kallen isän mielisairaus, köyhyys, lama-aika, lähestyvä sota...
Muumikirjat, mutta niissäkin on mukana jonkinlaista ahdistusta ja ulkopuolisuuden kuvausta. Taikurin hattu ja Vaarallinen juhannus ehkä valoisimpia.
Huoviselta suosittelen lyhyitä erikoisia.
Jutta Grahnin mies, Erään murhan motiivit ja Potkukelkka ja patiini ovat suosikkejani.
Tuossa tuli sillisalaatti erilaisia kirjoja...
T: nimim. Assburger
Kun minulla on joitain erityisiä huolia ja paha olo, laitan Raamatun Psalmien kirjan pyörimään ääniraamattuna. Voi vaikka maata silmät kiinni ja kuunnella. Esim. YouTubessa on Psalmit kokonaisuudessaan yhtenä videona.
Psalmeihin on helppo keskittyä huolestuneena ja pahassa olossa. Niissä ei ole monimutkaisia lauserakenteita eikä vaikeita käsitteitä. Kerronta etenee soljuvasti ja kertoja ilmaisee rehellisesti erilaisia tunteita, niin myönteisiä kuin kielteisiä. Useimmat psalmit kuitenkin päättyvät luottamukseen Jumalaan, toivoon ja kiitollisuuteen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
https://www.suomalainen.com/products/tunne-lukkosi