Kävin just kylässä ja työtön tuttava ei enää voi olla omaishoitaja
Tää tuttu kuuluisi kyllä itsekin eläkkeelle, mutta ei pääse. Hänen työnhakunsa on muodollista, virkailijatkin tietää että hänen on paras vain näin että hoitaa äitiään. Kun suojaosa poistuu ja lisäksi muutenkin tiukentuu, hänen on parempi mennä työkokeiluun. Nyt on äidilleen haussa laitospaikka, joka on tosin kiven alla. Tämä tuttu kuitekin aloittaa ylihuomenna työkokeilun, koska saa siitä sen kulukorvauksen. Hän on ilmoittanut sosiaalihuoltoon, että päivisin ei nyt enää voi hoitaa ja kotihoito on luvannut käydä kerran päivässä. Työkokeilupaikka hänellä jo on. Kuka säästää ja missä?
(muutin muutaman yksityiskohdan, että ette tuntisi häntä tai minua, mutta pääkohdat on juuri näin).
Kommentit (27)
Työkyvytön ei kuulu työkokeiluun. Työkokeilun tarkoitus on johtaa työllistymiseen ko. alalle. En usko tarinaasi.
Hän voi mennä assistentiksi koteihin hoitamaan sairaita ja vammaisia. Ihan hyvä työ ( taas kerran) .
Ei tietenkään ole päässyt eläkkeelle jos jaksanut äitiään hoitaa ja nyt vielä kykenevä työkokeiluun. Siinä meni viimeinenkin sauma päästä eläkkeelle ennen aikojaan. Lisäksi onhan hänelle henkisestikin hyvä että saa elämääsä muutakin kuin äitinsä hoitamista.
Mä olin omaishoitaja 2000-luvun alussa. Ei silloinkaan voinut olla työtön ja omaishoitaja yhtäaikaa. Sain omaishoidon tukea 350€/kk ja mies pientä eläkettä. Niistä maksettiin kaikki kulut.
Kaffebulla kirjoitti:
Varmaan ihan fiksu ratkaisu että äiti menee hoivakotiiin ja ystäväsi yrittää saada jotain omaa elämänsisältöä.
"Äiti menee" EI sinne noin vain "menn'ä" EI ole paikkoja!
Omaishoitotuki on sosiaalietuus kuten lapsilisä. Se ei vaikuta työttömyyskorvaukseen.
Eri asia, jos omaishoito on niin sitovaa, että ei voi ottaa vastaan työtä. Hän voi työkokeiluun menemällä todistaa, että voi olla samaan aikaan sekä omaishoitaja että kokoaikatyössä.
Samalla puhutaan laitoshoidon alasajosta. Tämä on sairasta. 22v kotihoidossa työskenneenä voin myös sanoa että kotihoito ei korvaa millään omaishoitajaa. Aikaa on niin vähän että mitään laadukasta hoitoa ei voi antaa, se on aivan heitteellejättöä!
Vierailija kirjoitti:
Mä olin omaishoitaja 2000-luvun alussa. Ei silloinkaan voinut olla työtön ja omaishoitaja yhtäaikaa. Sain omaishoidon tukea 350€/kk ja mies pientä eläkettä. Niistä maksettiin kaikki kulut.
Niin olin minäkin. En enää muista, mikä omaishoitotuen määrä oli, mutta koska pystyin ottamaan vastaan kokoaikatyötä , olin samaan aikaan työtön ja omaishoitaja. Olin siis välillä töissä, joten todistettavasti omaishoito ei ollut niin sitovaa, että en olisi voinut käydä töissä. Omaishoitotuki sosiaalietuutena ei vaikuttanut työttömyyskorvauksen määrään.
Kaffebulla kirjoitti:
Varmaan ihan fiksu ratkaisu että äiti menee hoivakotiiin ja ystäväsi yrittää saada jotain omaa elämänsisältöä.
Mitä vikaa hänen elämänsisällössään on nyt? Jonakin päivänä vanhaa äitiä ei enää ole ja sitten on toisenlaisten asioiden aika elämässä. Ap:n ystävä ei vaikuta olevan mitenkään vastenhakoisesti hommassa. Tämä on vähän sama kuin pienten lasten äitien käsketään mennä töihin että elämässä olisi omaa sisältöä. Kenen sisältöä ne omat pienet lapset on? Miksi se ei ole ulkopuolisten mielestä riittävä sisältö äidin elämässä sen pienen hetken kun sitä kestää? Miksi pitää haalia sitä ja tätä ja sataa muuta asiaa? Lapset ovat pieniä vain hetken, vanhat omaisetkin lopulta kuolee pois.
Ikävä totuus on, että omaishoitotuki vaikuttaa vähentävästi esimerkiksi työmarkkinatukeen ja kaikkiin kelan työttömyystukiin mutta ei liittojen maksamiin korvauksiin. Nyt kun 300€ suoja- osa vielä kaiken lisäksi poistuu 1.palkkioluokkaan (verollisena n 450€/kk, käteen n 370€/kk) kuuluvat työttömät omaishoitajat joutuvat todelliseen ahdinkoon. Omaishoitotuki on palkkio, ei palkka ja erillään asuvalla omaishoitajalla kuluu iso osa jo pelkkiin matkakuluihin. Surullista että omaishoitaja ei arvosteta vaikka jokainen omaistaan hoitava säästää yhteiskunnalta rahaa n 70 000€ /vuosi. Sen verran kuluisi per omaishoidettava laitoshoidossa minimissään. Surullista
Vierailija kirjoitti:
Työkyvytön ei kuulu työkokeiluun. Työkokeilun tarkoitus on johtaa työllistymiseen ko. alalle. En usko tarinaasi.
Työkokeilulla kartoitetaan myös työkykyä, mikäli työtön työnhakija. Muutoin lääkäri arvioi ja sen mukaan tekee ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Hän voi mennä assistentiksi koteihin hoitamaan sairaita ja vammaisia. Ihan hyvä työ ( taas kerran) .
Eli hoitajan työtä voi mennä tekemään ihan kuka vaan?
Vierailija kirjoitti:
Ikävä totuus on, että omaishoitotuki vaikuttaa vähentävästi esimerkiksi työmarkkinatukeen ja kaikkiin kelan työttömyystukiin mutta ei liittojen maksamiin korvauksiin. Nyt kun 300€ suoja- osa vielä kaiken lisäksi poistuu 1.palkkioluokkaan (verollisena n 450€/kk, käteen n 370€/kk) kuuluvat työttömät omaishoitajat joutuvat todelliseen ahdinkoon. Omaishoitotuki on palkkio, ei palkka ja erillään asuvalla omaishoitajalla kuluu iso osa jo pelkkiin matkakuluihin. Surullista että omaishoitaja ei arvosteta vaikka jokainen omaistaan hoitava säästää yhteiskunnalta rahaa n 70 000€ /vuosi. Sen verran kuluisi per omaishoidettava laitoshoidossa minimissään. Surullista
Niin tämä. Lisäksi omaishoitajan työ voi olla hyvin kuormittavaa.
Saako työssäkäyvä myös omaishoitajuudesta rahallisen korvauksen?
Kaffebulla kirjoitti:
Menee hoivakotiin? MENEE? Missä v*tun utopiassa elät?
Vierailija kirjoitti:
Työttöminä työhakijoina on paljon sellaisia jotka todellisuudessa kuuluisivat ainakin sairauslomalle. Sellaiselle pääseminen ei ole kuitenkaan työnhakijan päätettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole päässyt eläkkeelle jos jaksanut äitiään hoitaa ja nyt vielä kykenevä työkokeiluun. Siinä meni viimeinenkin sauma päästä eläkkeelle ennen aikojaan. Lisäksi onhan hänelle henkisestikin hyvä että saa elämääsä muutakin kuin äitinsä hoitamista.
Ei kaikki työkokeilijat ole kykeneviä siihen, mutta karenssin uhalla heidät pakotetaan sinne.
Vierailija kirjoitti:
Saako työssäkäyvä myös omaishoitajuudesta rahallisen korvauksen?
Olin työssäkäyvä omaishoitaja vuosina 2004 - 2010. Sain rahallisen korvauksen kunnalta.
🇺🇦🇮🇱