Voiko töihin mennä kolmiolääkkeen vaikutuksen alaisena
Hei, en ole ihan varma miten tämä menee joten jos joku tietäisi miten tässä pitäisi toimia. Olen sairaslomalla vatsakipujeni takia ja olen pääsemässä tähystyksen kiireisesti. Sairaslomani kestää 5 päivää ja lääkäri on määrännyt lääkkeitä joita minun pitäisi syödä viikon ajan. No kysymys on se että kun kyseessä on kolmiolääke joka selvästi vaikuttaa olotilaani, joutuisin siis menemään töihin kahdeksi päivää niiden vaikutusten alaisena vai saanko edes mennä? Työhöni kuuluu todella suuresti ajaminen.
Kommentit (8)
Kolmio lääkkeessä kertoo, että se vaikuttaa keskushermostoon ja väsyttävästi. Se, minkä verran lääke väsyttää on yksilöllistä.
Kolmion tarkoitus on havahduttaa ihminen tunnustelemaan, onko hän ajokykyinen ja -kuntoinen lääkettä otettuaan.
Mielestäni kuulostaa siltä, että sinun olisi mahdollista pyytää sairaslomaa kyseisen lääkkeenkäytön ajaksi. Esim omaa reaktioaikaa voi olla vaikeaa arvioida, vaikkei lääke tuntuisikaan väsyttävän.
Joissain lääkkeissä on maininta, että voi vaikuttaa ajo- tai tarkkuutta vaativien koneiden käyttökykyyn. Apteekista voit käydä kysymässä, onko tuo lääke sellainen.
t. farmaseutti
Kiitos vastauksesta. Paketin sisällä olevassa lapussa lukee että tuo kyseinen lääke on sellainen. Joten menen näillä ohjeilla eteenpäin.
Päiväkodissa olen ollut töissä, kun ei se kolmiolääke vaikuttanut juuri mitenkään (vähän vetämätön olo vain), mutta huvipuistossa kysyisin kyllä esihenkilön mielipidettä. Eli, kysy pomolta, kun kerran ajat 😎
Kun otat ohjeen mukaan etkä yhtään enemmän, voi,, paitsi, jos lääkäri on varoittanut.
Kysy lääkäriltä. Juuri tuosta syystä papereissa on ammatti, jotta lääkäri pystyy arvioimaan, kykenetkö tekemään tavallista työtäsi. Se on eri asia, voiko työnantaja tarjota sinulle muuta sellaista työtä, jota pystyisit tekemään.
Itse tuntee vaikutuksen parhaiten. Olen ajanut, kun söin vakituiseen kolmiolääkettä. Se ei vaikuttanut ajokykyyn. Toista kolmiolääkettä ottaessani, en ajanut koskaan. Vaikutus oli vähäinen, mutta tuntui. En riskeeraa omaa tai toisten henkeä.
Mä olen itse hoitaja eli vastuussa potilaista. Mulla menee kolmiolääke migreeniin tarvittaessa eli käytännössä joudun ottamaan sen monta kertaa viikossa, työajalla.
Tästä on käynnissä kiivaat keskustelut työpaikalla, saanko olla töissä silloin vai en? Kaikki sanoo että ei, mutta käytännössä meistä on niin pula että en voi lähteä kotiinkaan!
Mä olen käynyt töissä viimeiset viisi vuotta jatkuvalla kolmiolääkityksellä.