Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, masennus, traumatausta, sos.tilanteiden pelko eläke?
Onko kukaan saanut kuntoutustukea tai eläkettä noiden otsikossa olevien diagnoosien vuoksi? Todella vaikea löytää työtä jota ahdistunut ihminen kykenisi tekemään. Jos hait eläkettä saitko sen ensimmäisellä hakemuksella vai useilla?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja ensimmäisellä sain. Toki sitä edelsi 13 vuoden terapia, 2 kertaa viikossa.
Toki toki toki-vammaisen kommentti
Koen pienemmäksi vaivaksi näytellä työkykyistä työnhakijaa kuin taistella tuulimyllyjä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tosin minulla ei ole sos tilanteiden pelkoa kun olen täysin välinpitämätön. Ekalla yrittämällä tuli eläke. Töitä kannattaa tehdä edes vähän jos pystyy. Täysi passiivisuus on hyväksi niin pitkään kuin toipuu, siihen menee vuosiakin, mutta sitten se alkaa kääntyä terveyttä rapauttavaksi. Tulee kiputiloja, kroonista päänsärkyä, muistiongelmia. Sitten on hyvä aktivoitua tekemään jotain voinnin mukaan ettei ole kohta kallis menoerä yhteiskunnalle ja menee siinä omakin elämä pilalle täysin
On kyllä hieno systeemi että työnteko oman jaksamisensa rajoissa on mahdollista vain eläkeläiselle.
En ymmärrä tätä yhteiskuntaa laisinkaan. Ensin pitää aina pudota pohjalle ennen kuin apua saa. Miksi?
Maailma on suuri, etsi mieleisesi yhteiskunta.
Voi iso V, eläkkeelle tuollainen ? Koita nyt käsittää ettei ihmiset pääse eläkkeelle vaikka fyysisesti hajoavat.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut saavat hetken tuen, sen jälkeen ei mitään ellet popsi psykiatrin lääkkeitä. Monen kroppa ja maksa ei kestä liikaa lääkkeitä.
Useat ei saa niitä lääkkeitä, millä olis työ- ja toimintakykyinen lääkäreiden takia.
Mulla noiden lisäksi ainakin paniikkihäiriö, vaikea masennus sekä cptsd (kyllä, oon ensimmäisiä suomessa kuka sen saa virallisesti listaan), dissosiaatiosta ei erinäisiä diagnoosia, lääkäri liittää sen vaan ptsdhen. Eli oon jo turvallisuusriskikin.
Ei Kelan lääkäri hyväksy edes sairaslomaa.
Kaveri tais käydä 8 vuotta työttömänä terapiassa, ei siitä apua ollut mutta ilmeisesti yhteiskunnalle tuli liian kalliiksi yrittää temppukuntoutuksia kun jossain vaiheessa sen eläkkeen sai.
Tuon eläkkeen saaminen auttaisi ja turvais monen mielenterveyttä kun meissä roikkuu kyvyttömiä työttömänä. Kuulostaa hullulta, että pitäs päästä sinne eläkkeelle, että uskaltais tehdä ja kokeilla osa-aikatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla noiden lisäksi ainakin paniikkihäiriö, vaikea masennus sekä cptsd (kyllä, oon ensimmäisiä suomessa kuka sen saa virallisesti listaan), dissosiaatiosta ei erinäisiä diagnoosia, lääkäri liittää sen vaan ptsdhen. Eli oon jo turvallisuusriskikin.
Ei Kelan lääkäri hyväksy edes sairaslomaa.
Kaveri tais käydä 8 vuotta työttömänä terapiassa, ei siitä apua ollut mutta ilmeisesti yhteiskunnalle tuli liian kalliiksi yrittää temppukuntoutuksia kun jossain vaiheessa sen eläkkeen sai.
Tuon eläkkeen saaminen auttaisi ja turvais monen mielenterveyttä kun meissä roikkuu kyvyttömiä työttömänä. Kuulostaa hullulta, että pitäs päästä sinne eläkkeelle, että uskaltais tehdä ja kokeilla osa-aikatöitä.
Siis ketkä saa näitä ilmaisia terapioita ja ties mitä temppuja? Pitääkö olla joku narkomaani? En käsitä.
Saako noin miedoilla diagnooseilla edes sairaslomaa?
Vierailija kirjoitti:
Saako noin miedoilla diagnooseilla edes sairaslomaa?
Nykyään ei varmasti
En pääse eläkkeelle vaikka minulla on ahdistuneisuushäiriö, skitsofrenia ja OCD. Töissä pitää käydä silti.
Vierailija kirjoitti:
Se on tää nykyajan elämäntapa mikä ahdistaa. Ruutuaika minimiin, älä seuraa uutisia tai käytä somea. Työ on hyvä keino parantaa itsensä tuosta, paljon sosiaalisia tilanteita oikeassa elämässä, harrasta paljon liikuntaa ja syö terveellisesti.
Minulla sairas työyhteisö aiheutti työkyvyn menetyksen. Aika harvalla on ihana työ ja mukava työyhteisö.
Tunnen useita masennuseläkeläisiä. Mutta en ketään, joka olisi päässyr edes sairaslomalle ahdistuksella ja noilla muilla dg illa. Mikä on tämän vuoden tilanne? Hyväksyykö Kela minkälaista?
.