Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitsumyytti

Vierailija
03.09.2008 |

Mua alkaa taas vaihteen vuoksi jurppimaan tämä tapa ruotia sairaanhoitajien tai muiden hoitajien käytöstä täällä. Miksiköhän pankkitoimihenkilöistä tai taksikuskeista ei koskaan kirjoitella niin vittumaiseen sävyyn? Syy ei todellakaan ole siinä, etteivätkö muut palveluammateissa toimivat koskaan töksäyttelisi vastaan, olisi väärässä tai suorastaan ilkeitä. Kyllä ainakin minulla on kokemusta inhottavista myyjistä, mutkan kautta kiertelevistä takseista, vittuilevista pankkitoimihenkilöistä, tolloista lääkäreistä, epäoikeudenmukaisista opettajista, laiskoista remonttireiskoista... lista on suututtavan loputon.



Sairaanhoitajien oletetaan täyttävän jotkin ihanneihmisen raamit. Sairaanhoitajan kuuluu olla kutsumusammatissa (useinkaan näin ei ole, eikä tarvitse muuten ollakaan. Hoitajan työ on palkkatyö siinä missä muutkin.) hoitajan kuuluu käyttäytyä jotenkin erityisen kauniisti ja kohteliaasti ja suorastaan alamaisesti, olla palvelualtis ja reilu, raitis, mauton, hajuton ja väritön. Hoitajalta odotetaan sellaista erehtymättömyyttä, mihin harvan muun ihmisen kuvitellaankaan kykenevän. Vahingoniloisesti sitten virnuillaan, jos hoitaja on ollut väärässä ja erehtynyt.



Tiedän sen, että kun ihminen on tekemisissä sairaanhoitajan tai muun hoitajan kanssa, hän on tekemisissä apua tarvitsevan ihmisen kanssa, ihmisen, joka on asemansa vuoksi herkkä, pelokas, uhmakas, ahdistunut tai vaikka kauhuissaan. Sellainen ihminen tarvitsisi pelotonta, ystävällistä, reipasta, myötätuntoista ja kannustavaa hoitajaa. Moniko meistä ihmisistä aina ammatissaan sellainen jaksaa olla?



Me hoitajat ollaan vaan ihmisiä! Antakaa joskus anteeksi virheet ja epäonnistumiset, huonot hetket, stressi ja loputon kiire. Mitä hyvää te koette arvostellessanne hoitajia ja haukkuessanne heitä? Yritän joka ikinen kerta kohdata asiakkaani ja potilaani ystävällisesti ja siedän heidän puoleltaan yhtä ja toista, mutta aina ei onnistu, joskus myös minusta riippumattomista syistä. Monesti olen puun ja kuoren välissä, kun potilas haluaa yhtä, lääkäri aivan toista, itsellä on kiire ja toinen potilas tarvitsisi pikaisesti apua. Jos sellaisessa tilanteessa sanon vahingossa jotain, jonka herkistynyt asiakas/potilas kokee loukkaavaksi tai vähätteleväksi, ehkä jopa ilkeäksi, niin se on vahinkoa ja väärinkäsitystä yhdeksän kertaa kymmenestä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiaa toisen ihmisen näkökulmasta? Miksi sairas ja viaton ihminen olisi syynä sinun kiireeseesi? Miten sairas ihminen jaksaisi ottaa vastaan vielä sinunkin ongelmasi? Tai miksi pitäisi? Hoitaminen on sun työtäsi, ei sen herkistyneen potilaan.

Vierailija
2/10 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiaa toisen ihmisen näkökulmasta? Miksi sairas ja viaton ihminen olisi syynä sinun kiireeseesi? Miten sairas ihminen jaksaisi ottaa vastaan vielä sinunkin ongelmasi? Tai miksi pitäisi? Hoitaminen on sun työtäsi, ei sen herkistyneen potilaan.

Yritin tuoda esille sen, että ymmärrän sairaan ja apua tarvitsevan ihmisen hädän ja tarvitsevuuden. Luitko edes sitä kohtaa?

Ja luuletko, että kortinpeluu kenties on syynä kiireeseeni? Vai olisiko todellakin niin, että juurikin ne sairaat ihmiset aiheuttavat sen kiireen? Oletko ajatellut, että esim. vuodeosastoilla, valvontaosastoilla, tarkkailuosastoilla, pitkäaikaisosastoilla, kuntoutusosastoilla jne. yhden hoitajan vastuulla on useita, 2-20 potilasta kerralla riippuen vuorosta ja osaston luonteesta. Jos kaikki 10 sairasta tarvitsevat minua samaan aikaan, nuorempi kollega tarvitsee apua oman työnsä hoitamisessa ja lääkärikin tarvitsisi minua avustamaan tai kierrolle, en voi revetä kaikkialle samaan aikaan! Kollega ja usein lääkärikin tämän ymmärtävät, mutta potilaiden (ja omaisten) on vaikea käsittää, etten ehdi tehdä jotain asiaa juuri sillä hetkellä, kun se heidän mieleensä pälkähtää.

Ja kun näyttää siltä, että "hoitajat vain istuvat kansliassa tekemättä mitään", kirjoitamme hoitoyhteenvetoja, tilaamme labroja, puramme lääkärinkiertoa, päivitämme hoitosuunnitelmaa, selvitämme vieraan lääkkeen vaikutusta, tilaamme verituotteita, kirjaamme hoitokertomukseen ja tutustumme toimenpideohjeisiin jne jne jne.

Hoitotyö on minun työni, ja sen pyrin hoitamaan hyvin. Yritän jaksaa hymyillä myös sinulle, tuoda juotavaa (kunhan ensin tilaan naapuripetin mummulle EKG:n ja laitan kahdet antibiootit tippumaan), kuunnella pelkosi (kunhan ehdin viedä vitoshuoneeseen kipulääkkeen ja tarkistaa verenpaineen) ja kysyä vointiasikin. Jos jonain aamuna ei onnistu, ei se mitätöi minua hoitajana kokonaisuudessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin sairaanhoitaja, ja todellakin haluaisin painottaa kaikille ihmisille että myös me olemme ihmisiä, kutsumus-sana on ihan loppuunkulunut, eikä todellakaan kuvasta sairaanhoitajan ammattia. Tästä työstä saa palkkaa. Viimeisin palkkanauha näytti lisineen 1697e nettoa. Tuon rahan eteen vietän työpaikallani aikaa öisin, iltaisin,viikonloppuisin,jouluna,juhannuksena ym....Työ on vaativaa. Jatkuvasti teemme enemmän ja enemmän lääkärin tehtäviä ilman että palkka tai arvostus nousee. (Lääkäritkin ovat todella kiireisiä oikeasti)



Olen kohdannut vihaisia,syytteleviä,vaativia ja suorastaan henkilökohtaisuuksiin meneviä omaisia ja potilaita. Ymmärrän kuitenkin että huoli ja hätääntyminen ovat noiden ilkeidenkin sanojen takana. Yritän aina olla diplomaattinen ja kunnioittava mutta se ei aina potilaille omaisille riitä. Koittakaa ymmärtää että myös minulla on joskus huono päivä. Voi olla kotona ihan samanlaisia kriisejä kuin muillakin ihmisillä, niiden keskelläkin on tehävä työtä. Oletteko koskaan miettineet että voi silla kaupan pahantuulisella kassallakin olla huono päivä jos vaikka lapsi on sairaana tai muuta surua.



ASIAKAS-sanaa en suostu käyttämään. Tämä ei ole palveluammatti, me emme tee tulosta eikä hoitotyö ole kaupallista.

Vierailija
4/10 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja haluan myös korostaa kuinka paljon aikaa myös hoitotyössä menee erilaiseen paperityöhön. Tunteja päivässä..

Vierailija
5/10 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tällainen "viaton" potilas sitten saa sh:n huomion, unohtuu kaikki kiire ja kuvitellaan, että muita potilaita ei ole, sit aikataulut pettää, muut joutuu odottamaan jne, eli helposti potilas on syynä kiireeseen.

samoja asioita mielessä kuin ap:llä, mut ulosanti ei oo niin hyvä, et tuollaisen tekstin olisin saanu aikaiseksi, kiitos sulle siitä!

kollega

asiaa toisen ihmisen näkökulmasta? Miksi sairas ja viaton ihminen olisi syynä sinun kiireeseesi? Miten sairas ihminen jaksaisi ottaa vastaan vielä sinunkin ongelmasi? Tai miksi pitäisi? Hoitaminen on sun työtäsi, ei sen herkistyneen potilaan.

Vierailija
6/10 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tällainen "viaton" potilas sitten saa sh:n huomion, unohtuu kaikki kiire ja kuvitellaan, että muita potilaita ei ole, sit aikataulut pettää, muut joutuu odottamaan jne, eli helposti potilas on syynä kiireeseen.

samoja asioita mielessä kuin ap:llä, mut ulosanti ei oo niin hyvä, et tuollaisen tekstin olisin saanu aikaiseksi, kiitos sulle siitä!

kollega

Ei potilas ole syyntakeeton eikä sairaus anna oikeutta käyttäytyä miten vain ja unohtaa hyvät tavat. Ja myös potilaalla itsellään on vastuu omasta paranemisestaan ja kuntoutumisestaan, noin sivuhuomautuksena. Yhdessä potilaan kanssa yritetään, mutta puolesta en montaakaan asiaa voi hoitajana tehdä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

avata suunsa, eivätkä suostu työmäärän lisäämiseen ym. hoitotyön laatua heikentävään. Palkoista ja työoloista on pidettävä ääntä, koska muuten ala heikkenee, uusia työntekijöitä ei saada jne. Ja lopulta sen laskun maksaa potilaat ja koko yht.kunta. t. ent. sairaalasosiaalityöntekijä.

Vierailija
8/10 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä potilaillakin on omat TYÖNSÄ, joissa he joutuvat kuuntelemaan VALITUSTA ja mikään työ kun ei ole muillakaan mitään jokapäiväistä hohdokkuutta ja luksusta. Että kiva kun työaikana joutuu kuuntelemaan esim. asiakkaiden valitusta ja sitten SAIRAANA JA VAPAA-AIKANA pitää kuunnella vielä joidenkin marmattavien ja vittuilevian sairaanhoitajien urputusta niin voi voi. Sitten kun ne valittavat ja töykeät hoitsut pilaavat ja vievät maineen sellaisiltakin hoitsuilta jotka eivät harrasta ko. potilaille kettuilemista. Ehkä olisi aika vaihtaa alaa jos ei jaksa, eikä hermot kestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite lähihoitaja, ja palkka vielä kehnompi. Meinasin hakea sairaanhoitajaksi opiskelemaan, mut jos palkat oikeasti lisineen kaikkineen roikkuu kahden tonnin alapuolella, niin enpä taida vaivautua.

Vierailija
10/10 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsit aiheeksi kahvihuonekeskusteluun. Onnea!!

Niillä potilaillakin on omat TYÖNSÄ, joissa he joutuvat kuuntelemaan VALITUSTA ja mikään työ kun ei ole muillakaan mitään jokapäiväistä hohdokkuutta ja luksusta. Että kiva kun työaikana joutuu kuuntelemaan esim. asiakkaiden valitusta ja sitten SAIRAANA JA VAPAA-AIKANA pitää kuunnella vielä joidenkin marmattavien ja vittuilevian sairaanhoitajien urputusta niin voi voi. Sitten kun ne valittavat ja töykeät hoitsut pilaavat ja vievät maineen sellaisiltakin hoitsuilta jotka eivät harrasta ko. potilaille kettuilemista. Ehkä olisi aika vaihtaa alaa jos ei jaksa, eikä hermot kestä?