Allergialasten äidit hoi! Mitä "turvallisia" kiinteitä?
Heip!
Eli meidän 6kk poika aloittelee nyt kiinteitä. Allergiaepäilyjä on ollut pitkin matkaa. Lehmänmaidolle ei kuitenkaan ole allerginen ja syökin nykyään nan-korvikketta. Enää en siis imetä. Imetysaikana poskissa 3-5kk ikäisenä jatkuva atooppinen ihottuma sekä itkuisia päiviä n. 3/viikko. Itkuisuus ja ihottuma jäivät pois imetyksen lopetuksen jälkeen.
Nyt annan bataattia joka sopii. Myös maissi tuntuu sopivan. Peruna kokeiltu ensimmäisenä, mutta aiheutti kovat vatsanväänteet eli se on nyt pois kuvioista toistaiseksi. Aion jossain vaiheessa taas kokeilla. Annoin myös päärynäsosetta. Poskiin tuli runsaasti ihottumaa ja poika on selvästi itkuisempi. Sitä en enää anna.
Kysymykseni siis on, että mitä kiinteitä on teidän mielestänne, jotka parhaiten sopii allergisille lapsille? Meidän allergioita ei ole siis sen kummemmin todettu, mutta selvästi tuo mun mielestä sitä on...
Mustikka kuulemma sopii... ajattelin sitä kokeilla hedelmäsoseeksi. Mitäs sitten muut??
Kirjoittakaa hyvät äidit omia kokemuksianne... mutta hajoaa pää :/
Ainaskin melkein..... esikoisen kanssa kun ei ollut mitään ongelmia minkään ruuan suhteen niin oon ihan ulalla!
Vastauksianne odotellen
Tikruäiti
Kommentit (7)
Tällä hetkellä 17 ruoka-ainetta jotka sopii. "Turvallisia" kiinteitä ei tietty ole kun kaikki pitää vaan rauhassa kokeilla, mutta itse alottelisin esim. seuraavilla: kesäkurpitsa, parsakaali, possu/kana, riisi, mustikka ja joku öljy esim. rypsiöljy. Tavoitteeksi kannattaa ottaa että ensin löydät joka ruoka-aineryhmästä jonkun sopivan esim. yhden lihan, yhden hedelmän tai marjan, yhden kasviksen, yhden viljan jne. Niillä pärjää jo pitkälle. Meille sopii lisäksi poro, hirssi, tattari, peruna, kaura, kukkakaali, vadelma, banaani, vesimeloni, persikka ja luumu.
Jos vauvallesi ei sopinut päärynä niin saattaa olla ettei porkkana ja omenakaan käy koska ovat jotenkin samaa "jengiä". Jos annat kaupan soseita niin kannattaa kiinnittää huomiota etta niissä on myös muuta kun itse hedelmää, esim. riisitärkkelystä ja vauva voikin olla sille allerginen. Kannattaa myös katsoa että d-vitamiinivalmiste on sopiva. Meillä devitol ei käynyt kun siinä on soijaöljyä.
Itse olen pitänyt tavoitteenani kun meillä on nyt kuitenkin suht laaja jo ruokavalio että kokeilen sellaisia ruokia saada ruokavalioon mitä löytyy ihan lähikaupasta. Etten mitään kovin eksoottista vaikka joku saattaiskin sopia.
Peruna ei tunnu sopivan monille lapsille ensimmäisiksi ruoiksi, lähinnä kai sen vuoksi, että korkean tärkkelyspitoisuuden vuoksi se sulaa heikosti vatsassa. Jos peruna aiheuttaa vatsanväänteitä, niin ei välttämättä tarvitse olla kyseessä allergia.
Suomessa sitä kai suositellaan ekaksi ruoaksi sen vuoksi, että se on tuttu, halpa ja jokainen nyt osaa perunan keittää.
Kaikelle kun voi olla allerginen.Meillä esim. tulee keskimmäiselle todella pahat oireet (ja samalla myös vaaralliset oireet) bataatista, jonka pitäisi olla yksi turvallisimpia.Eli ei voi kuin kokeilla:(
Meil 9kk poika. 3kk iässä todettu maito-ja muna-allergia. Minä maidottomalla-munattomalla-soijattomalla imetysdietillä.
Pojalle käy tällä hetkellä peruna, riisi, mustikka ja poro, ja koikeiltuja, mutta allergisoivia on ollut maissi,persikka,parsakaali,porkkana,luumu,possu,kesäkurpitsa.
Seuraavaksi kokeillaan päärynää, ja sitten kauraa.
Apteekin korvikkeista on kokeiltu ja altistettu almiron pepti ja nutri soija, kumpikaan ei käynyt, nyt saatiin resepti neocateen.(jos vaikka äiskä pääsis pidemmäksi aikaa
pois kotoa...)
Mutta jatkoja teille ja toivotaan rutkasti lisää sopivia ruoka-aineita..
Juu tiedän ettei turvallisia kiinteitä ole. Halusin vain tosiaan tiedustella, mitkä useimmin sopii allergisille lapsille ja niistä sitten itse aloitan kokeilemaan. Mutta niinhän olitte niitä listailleetkin!
Tästä oli jo paljon apua! Kiitos kaikille!
T: Tikruäiti
meillä pojalla on ollut ihottumaa..lääkärit eivät ole noteraaneet mitenkään...itse olen huomannut että porkkana meillä allergisoi aina ja aprikoosi ja persikka sosetta annoin sit yksi päivä ruusunmarjaa ja ihmettelin kun kaik tuntui tekevän ihottumaa...kunnes pari ystävääni sanoi että onko niissä tapiokatärkkelystä-heillä lapset ovat juuri sille allergisia ei siis persikalle tai aprikoosille...
nyt jätin kaikki pois missä tapiokatärkkelystä on ja enää ei ihottumaa ole...
sit meillä mm.mustikka kovettaa kakan ja saa masun kipeeksi.
itse teen nyt paljon ruokia itse,koska pojalla tuntuu monesta tulevan ihottumaa...
mannapuuro,puolukkapuuro,riisiä,itse keitettynä jauhelihaa...perunaa,maissia,kukkakaalia...
kokeilemalla oikeastaan kaik vasta selvii ja meil tosiaan ite kaik pitää kokeilla ku ei lääkärit ota kuuleviin korviinkaan...
meillä aletaan nyt ilmeisesti kokeilla sopivia ruokaineita kun huomasin eilisen ruusunmarjasoseen jäljiltä punaisen jäljen kaulalla. siin ennenkin ollut ihottumaa.
tyttö siis oksetanut 5vkoa vanhasta n. 4krt/vko ja joskus jopa 2krt/pv.
ilmeisesti peruna,porkkana pois. sit ruusunmarja, vadelma (vähän allergisoivia)
tai kaikki punaiset marjat pois.
olis kyl kiva jutella lisää aiheesta joka miettii samoja kysymyksiä.
t. anu ja viivi 7kk