Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eroon läheisriippuvuudesta?

Vierailija
15.12.2023 |

Mikä on paras keino päästä eroon läheisriippuvuudesta? Luulen ainakin, että kyse on siitä. Roikun ihmissuhteissa, joista tulee minulle kuormaa, sekä henkistä että aika usein taloudellistakin. Annan hyväksikäyttöä itseäni ja oman hyvinvoinnin kustannuksella laitan kaiken huomion toisen auttamiseen,  mikä ei haittaisi niin paljon, jos en jotenkin aina päätyisi sellaisiin ihmissuhteisiin, jossa toinen haluaa hyväksikäyttää tätä minun rahjattomuutta. En tarkoita parisuhdetta, vaan kaverisuhteita. Tunnen selvästi jotain houkutusta ongelmatapauksiin.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset joutuvat tuohon kahdesta syystä. Joko heillä ei ole minkäänlaista itsetuntoa ja kuvittelevat, etteivät kelpaa muille elleivät tee kaikessa kuten muut haluavat. Tai sitten he kuvittelevat olevansa niin paljon kaikkia muita parempia, että juuri heidän tehtävänsä on korjata maailma ja muiden elämät. Usein ihminen onnistuu yhdistämään nämä molemmat tekijät, vaikka ne vaikuttavatkin päinvastaisilta.

Molemmissa tapauksissa vähän realistmia tekisi terää. Kannattaisi myöntää itselleen, että a) ehdollinen hyväksyntä ei ole hyväksyntää, muut viis veisaavat heistä joka tapauksessa ja b) vaikka luuleekin olevansa hiivatisti muita fiksumpi, ei silti oikeasti pysty korjaamaan muiden elämää. EIkä se olisi edes hyväksi - ihmisten on saatava elää itse elämänsä vaikka menisi pieleenkin.

Vierailija
2/2 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tähän saada Kelan tukemaa terapiaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla