Ahdistaa nukuttaa vauvaa ulkona kun aina on epävarma tuleeko kylmä tai kuuma =(
Aina se tuntuu olevan sopivasti puettu mutta en voi olla stressaamatta. Kokeilen niskaa välillä ja mietin että onkohan tunti jo liikaa... Kuitenkin viidenkin tunnen unet ulkona voi olla ihan mahdolliset. Miten tästäkin epävarmuudesta pääsisi.
Kommentit (25)
tulis sossun tati ja veis pois jos nukuttasin muksuani pihalla, ellei joku hullu ehtisnapata ensin
mulla epävarmuus hävisi kun laitoin äp:n kylpyveden lämpömittarin vaunuun samalla kun vauva meni unille. jos vaunujen edessä on harso vähän raollaan että ilma vaihtuu vaunuissa on mukavan lämmintä.
olen aina yrittänyt välttää ylipukemista ettei tosiaan tule liian kuuma.
mutta vanha neuvo on mielestäni hyvä: jos lapsella on vaunuissa liian kylmä tai kuuma, lapsi ei siellä kyllä kauan nuku vaan ilmoittaa asiasta. jos lapsesi vetelee noin pitkiä unia, olet pukenut varmaan ihan sopivasti.
Ei vauvaa ole pakko nukuttaa ulkona. Ihan yhtä hyvin se saattaa nukkua sisäläkin, ainakin meijän vauva nukkui megaunia ihan sisätiloissa
Kyllä vauva ilmaisee jos on liian kylmä/kuuma--->ei nuku hyvin.
Itse en stressaa asiasta.
Mieti järjellä mitä laitat vauvalle päälle, eli mitä laittaisit itsellesi kun menet ulos?
Vaunut on suojasat ja yleensä vauva on vielä makuupussissa, joten ei tarvitse topata, varsinkaan kun ei ole edes pakkasta.
Ihmettelen hieman miksi jotkut ei nukuta vauvojaan ulkona? Ymmärrän jos vauva ei nuku vaunuissa, mutta osa ei edes kokeile.
Laiskuuttaan?
Saavat raitista ilmaa, kun harvemmin vauvojen kanssa muuten ulkoillaan.
Itselleni on päivänselvää että vauva nukkuu ulkona vaunuissa, ehkä siksi (näiden muiden syiden lisäksi) ihmettelen miksi monet ei nukuta ulkona.
On myös hirveen kätevää, kun on toinenkin lapsi että vauva nukkuu ulkona omassa rauhassaan tai sitten pystyy lähteä liikkeelle myös päikkäriaikaan.
Eräs ystäväni totesi ettei jaksa pukea montaa kertaa päivässä, seistä ulkona nukuttamassa tai laittamassa tuttia jos sattuu vaatimaan, siksi ei nukuttanut ulkona..siksi epäilin laiskuutta.
T:8
Vauvat, jotka ovat tottuneet nukkumaan sisällä nukkuvat hyvin sisällä. Kaikki eivät pidä ajatuksesta nukuttaa lasta ulkona.
Kyllä se vaikuttaa unen laatuun ihan itsellänikin. Tuo on varmaan totta että kyllä vauva ilmoittaa jos on tukalaa. Olen vaan niin monesta asiasta epävarma tämän esikoisen kanssa.
ap
Ihan sairasta panna ulos nukkumaan miksi itse et mene jos se on niin terveellistä?
kissanvillat sanon minä! Meidän 6kk tyttö ei tosiaan nuku päikkäreitä sisällä, paitsi tunnin huudon ja temppuilun jälkeen. Helpointa on pukea haalari, tumput ja hattu, laittaa vaunuihin makuupussi kiinni ja parvekkeelle, koko operaatioon kuluu 5min ja tyttö on tälläkin hetkellä nukkunut kohta 2h..
nukuttaisi vieläkään, ellei Arvo Ylppö olisi tavan aikanaan lanseerannut. Ei missään näin kylmissä maissa nukuteta ulkona, kyllä kyseessä on ihan luotu tapa, jota on opittu puolustamaan.
14: se ei oo legendaa jos sun lapses nukkuu sisällä ja toisella ei.
kukaan voi kaikkien puolesta sanoa kuinka pitää olla kun meilläkin
on niin...
itsellä on myös esikoinen nyt 6kk ja alun jälkeen en enää stressaa onko vaatteita tarpeeksi tai liikaa. Lapsi kyllä ihan oikeasti ilmoittaa kun ei ole hyvä olla. Ja muista: vaunut suojaavat uskomattoman paljon.
Tällä hetkellä meillä on päällä pk seudulla parvekkeella nukkuessa: body, potkarit, kypärähattu,toppa töppöset ja tumput, äp haalari, makuupussi ja tuulensuoja vaunuissa, ja on muuten kohta nukkunut 2,5h..
lanseerasi ulkona nukuttamisen koska silloin Suomessa asuttiin ahtaasti, oli paljon lapsia kotona ja hygieniakin vähän eri tasoa vielä.
Sitten vastaisin sille näsäviisaalle jeesustelijalle, joka kysyi mikset itse nuku ulkona jos siellä on niin hyvä nukkua. Ei varmasti voi verrata aikuista ja vauvaa kyseisessä asiassa (mistä mulle jättiläisvaunut??), mutta jos olet ikinä nukkunut teltassa niin tiedät kuinka hyvät unet siellä saa (jos on hyvä alusta).
8
Raskausaikana päätin, etten lähde mukaan ulkonanukuttamiseen, noh, lapsi oli 3kk kun luovutin, oli joka hiton päivä samaa taistoa sänkyyn nukkumisessa päivällä. (illalla ei mitään ongelmia)
No, huvikseni kokeilin miten nukkuisi ulkona vaunuissa ja yllätys ylläty, heti nukahti ja nukkui pitkään, juu, olinhan jo silloin lapseni totuttanut ulkonanukkumiseen, juu-u...
Vauvat kun eivät leiki eivätkä kävele ulkona niin mikseivät voisi nukkua ulkona? Miksi neuvolan terveydenhoitaja suosittelee nukuttamaan päivisin ulkoa jos se on sairasta?
On kyllä vieraannuttu elämästä jos ulkoilua pidetään sairautena.
Minä en nuku ulkona, mutta lenkkeilen, teen lumitöitä ym. Jos olisin neiliraajahalvaantunut, toivoisin että joku laittaisi minut ulos, vaikka sitten nukkumaan jos ei muuten!
Ei ole koskaan poika sisällä nukkunut kun korkeintaan tunnin. Yritetty kyllä on...Aivan turhaa meuhkata asiasta. nukuttakoon kukin sillälailla kun hyvä on. Näyttää näitä sisänukuttajia jostain syystä ärsyttävän se että ulkonakin voi nukuttaa.
Että eipäs nyt yleistetä kuitenkaan. Jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee, eikä niin kuin neuvolasta käsketään.
en minäkään koskaan nukuttanut, mua ois katsottu kauhistellen ulkomailla, kukaan ei nukuta lastaan ulos!