Millaista olisi viettää joulua ulkomailla?
Hei mulle tuli vastaan instagrammissa live, jossa puhuivat ulkomailla asumisesta ja nimenomaan joulunvettämisestä. Puhujat oli Italiassa ja Portugalissa. Itse en ole koskaan ajatellut olla muualla kuin Suomessa - niin paljon perinteitä, joita tulisi ikävä... mitä mieltä muut ovat? Tossa linkki siihen videoon, jälkikäteen voi katsoa kans.
https://www.instagram.com/reel/C01ysfLNueQ/?utm_source=ig_web_copy_link…
Kommentit (6)
Italiassa kylien ja kaupunkien koristelut on upeita. Joulumarkkinat löytyy lähes joka kylästä, on tapahtumia, eväsretkiä ym.
Jouluaattona lähdetään ulos syömään pitkän kaavan mukaan. Näin kaikki pääsevät valmiiseen pöytään. Joulupäivänä sitten tehdään sukuateria kotona. Ruokia on yhtä paljon erilaisia kuin maakuntia tai kansallisuuksia. Ei ole samalla tavalla yhtä joulukinkkua kuten meillä. Rannikolla enemmän äyriäisiä ja kalaa.
Täällä Japanissa joulu on enemmänkin nuorten parien juttu, käydään ulkona syömässä, juhlimassa yms. mitä nyt nuoret pariskunnat yleensäkin yhdessä ja ystävien kanssa tekee. Ja toki jossain määrin myös lasten juttu, mutta mikään perhejuhla mihin liittyy perinteitä se ei ole. Uusi vuosi on sitten perinteitä täynnä ja silloin ollaan perheen kanssa yhdessä perinteisine aterioineen yms. Eli tavallaan joulu ja uusi vuosi ovat täällä viettotapojen suhteen päin vastoin kuin Suomessa. Omalla kohdalla se ei ole ollut ongelma, ollaan vietetty omannäköinen joulu just sellaisena kun se meille sopii, ilman mitään pakollisia kuvioita. Joskus vietetään joulu kotona, joskus syödään ravintolassa joluillallinen... mikä minäkin vuonna tuntuu mukavimmalta. Joulun aikanahan täällä ei ole mitään yleisiä vapaapäiviäkään, vaan normaali arki pyörii koko ajan.
Live on näköjään Muu Maa Mandariinin, mä oon lukenu niitten blogia pari vuotta. Suosittelen, niillä on ulkosuomalaisia kirjoittajia vaikka mistä päin. On niinkun toi IG mutta kans blogi. Ehkä sitä itekkin vielä muuttaisi ulkomaille.
Olen joskus viettänyt ulkomailla kylpylässä. Oli rentoa, ruoka hyvää. Outoa kun ei totuttuja perinneruokia pöydässä, kiinnostavalla tavalla. En viettäisi joka joulu mutta silloin tällöin hauskaa vaihtelua.
Minusta on ollut ihan kiva nähdä miten muualla vietetään joulua. Olen asunut Britanniassa ja siellä vietettyihin jouluihin olen jo tottunut. Lisäksi olen viettänyt pari joulua Ranskassa. Ihan hyvää vaihtelua mielestäni. En itse ole niin kovasti sen perään että pitäisi aina olla samat perinteet ja kaikki pitäisi tehdä täsmälleen samalla tavalla joka vuosi.