Migreenikot, miten teillä on minipillereiden käyttö vaikuttanut migreeniin?
Kysymys teille, joilla oli jo ennestään migreenikohtauksia: miten minipillereiden käyttö on vaikuttanut asiaan? Mitä merkkiä käytät / käytit?
Olen syönyt jo monta vuotta yhdistelmäpillereitä. Ensimmäinen migreenikohtaus tuli n. vuosi Yaz-merkkisten yhdistelmäpillereiden aloittamisesta. Olisin kuitenkin ehkä saanut migreenin muutenkin, koska sukurasite.
Alussa migreeni liittyi selvästi hormoneihin ja taukoviikkoon. Nyt en enää jaksa tätä menoa. En voi enää syödä triptaania aina kun vähänkin siltä tuntuu. Minulla on (auraton) migreeni niin usein, että saisin varmasti jo estolääkityksen.
Ajattelin kuitenkin ensin kokeilla, josko minipillereihin siirtyminen auttaisi asiaa. Minipillereiden esitteet eivät kerro mitään, koska kaikissahan lukee se mahdollinen oire "päänsärky".
Siksi olisin kiitollinen edes jostakin vinkistä.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Ei ne auttanut oikeastaan mitenkään, koska mulle neuvottiin että niitä pitää ottaa silloinkun "tuntee migreenin alkavan", no tässä on se ongelma että se migreeni (aurallinen) kun alkaa niin se alkaa todella nopeasti, eli se lääke ei ehdi edes imeytyä.
Kun mä lopetin kokonaan alkoholin ja tupakan kiskomisen ja aloin liikkumaan ja elämään terveellisesti, mun migreeni katos kokonaan... Mulla tää oli siis iso ongelma ennen ja viikoittaista.
Tätä ei tietenkään varmaan saa sanoa ääneen koska lääketeollisuus ei tykkää.
Ap kysyy säännällisesti samaan aikaan otettavista minipillereistä eli ehkäisystä ja sinä vastaat jostain muusta?
Ilman mitään pillereitä joka kierrossa oli viikon hormonaalinen migreeni, johon ei purrut mikään lääke. Yhdistelmiä syödessä päätä särki yhä, jos piti taukoviikon. En pitänyt usein, vaikka särky oli hallittavissa oikein ajoitetulla perussärkylääkityksellä. Minipillereitä syödessä ei ole ollut päänsärkyä ollenkaan.
Itselleni kokonaisuudessaan sopivin on ollut yhdistelmät, päänsäryn kannalta minipillerit.
Vierailija kirjoitti:
Ilman mitään pillereitä joka kierrossa oli viikon hormonaalinen migreeni, johon ei purrut mikään lääke. Yhdistelmiä syödessä päätä särki yhä, jos piti taukoviikon. En pitänyt usein, vaikka särky oli hallittavissa oikein ajoitetulla perussärkylääkityksellä. Minipillereitä syödessä ei ole ollut päänsärkyä ollenkaan.
Itselleni kokonaisuudessaan sopivin on ollut yhdistelmät, päänsäryn kannalta minipillerit.
Kiitos sinulle.
Minuakin vietävästi harmittaa, että joutunen luopumaan näistä muuten niin kokonaisuudessaan sopivista Yazeista. Ei siis kerrassaan mitään muuta ongelmaa ole ollut yhdistelmäehkäisyn kanssa.
Mutta tämä migreeni on mennyt niin mahdottomaksi ja rajoittaa jo omaa tulevaisuuttakin, että tälle on pakko tehdä mitä ikinä täytyykin. -AP
Minulle määrättiin endometrioosin hoitoon yhdistelmä e-pillerit ja ne laukaisivat minulla puolen vuoden päästä aurallisen migreenin. En aluksi tajunnut, että ne aurat tulivat niistä pillereistä. Olin ihmeissäni, kun koskaan aiemmin elämässäni minulla ei ollut mitään migreeniä. Vuoden pillereitä käytettyäni soitin naistentautien poliklinikalle ja sieltä käskettiin välittömästi lopettaa valmisteen käyttäminen. E-pillerit vaihdettiin mirena kierukkaan+ minipillereihin ja kappas, aurallinen migreeni katosi kuin tuhka tuuleen! :0
Mä aloitin syksyllä Slinda-merkkiset minipillerit. Olin syönyt toista liuskaa melkein puoleen väliin asti kun tuli puolentoista viikon sisällä kuusi kertaa aurallinen migreeni. Kun lopetin ne pillerit, niin tajusin, että mulla oli myös ollut jo jonkun aikaa migreenin lisäksi jäytävä päänsärky. Kaikki tämä loppui kun lopetin Slindat.
Sain toiset minipillerit ja lääkäri sanoi, että jos tulee niidenkin kanssa sama ongelma, niin sitten suosittelee hormonikierukkaa. Olen nyt kaksi liuskaa syönyt näitä uusia ja migreeniä on ollut tai on meinannut tulla. En tiedä sitten johtuuko pillereistä vai onko vain tämän hetkinen elämäntilanne kiireineen ja vähine yöunineen syyllinen. Tai sitten molemmat syyt. Pitää nyt seurata tilannetta.
Se voi johtua myös hormoneista jotka on omassa kropassa ja geenit +laukaisevat tekijät kuten kirkas valo, tuoksut, näkö, allergia, ruokavalio, stressitasot, juomat ja lista muita. Kylmässä lihakset ovat jäykemmät. Mutta pillereistä todella voi tulla haitat joillekin. Mulle ei sopinut mikään pilleri, ei edes keltarauhaspillerit. Nyt vuotohäiriöiden vuoksi on Terolut 10pv kk, joka ei ilmeisesti tee pahempaa, auttaa häiriöön. Verensokeri vaikuttaa myös migreeniin onko tasainen ja onko tarpeeksi lepoa jne.
Ei ne auttanut oikeastaan mitenkään, koska mulle neuvottiin että niitä pitää ottaa silloinkun "tuntee migreenin alkavan", no tässä on se ongelma että se migreeni (aurallinen) kun alkaa niin se alkaa todella nopeasti, eli se lääke ei ehdi edes imeytyä.
Kun mä lopetin kokonaan alkoholin ja tupakan kiskomisen ja aloin liikkumaan ja elämään terveellisesti, mun migreeni katos kokonaan... Mulla tää oli siis iso ongelma ennen ja viikoittaista.
Tätä ei tietenkään varmaan saa sanoa ääneen koska lääketeollisuus ei tykkää.