Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kamala pahoinvointi! Vinkkejä sen helpottamiseen?

04.01.2007 |

Kärsin suht voimakkaasta pahoinvoinnista, pahimmillaan aamuisin ja iltaisin. Päivät ja yöt menevät tasaisesti äklöttäen, välillä aaltoillen. Yritän syödä pikkuisen vähän tiheämmin ja juon tuoremehua. Aamuisin tuoremehusta on apua, muulloin ei.

Onko teillä vinkkejä? ? ? Esikosta ei tällaista ollunna. . .

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-vitamiini auttoi mulla! Se helpotti jo seuraavana päivänä! :9 Apteekista saa!

Vierailija
2/17 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyh hyh ku aloin muistelemaan niitä alkuajan öklötyksiä! En oksentanut kertaakaan, mut se jatkuva kuvotus...hyi, sen ajatteleminenkin masentaa! :) Kummasti siitä selvittiin ja itselleni KAIKKEIN PARASTA lääkettä oli juuri nuo asiat, mitä otsikossaki mainitsin. Eli mahdollisimman paljon äksöniä. Aina kun lähdettiin miehen kans jonnekkin, niin pahoinvointi unohtu. Varsinkin, jos siihen liittyi muiden ihmisten kans oleminen. Se jotenkin unohtui siinä, se pahoinvointi, kun oli mukavaa tekemistä ja juteltavaa mukavien ihmisten seurassa.

Söin kyllä heksavittiä, mut ei kyllä ihmeemmin auttanu.

Samoin töissäkäynti oli hyvä lääke kesäloman jälkeen, siellä oli muuta ajateltavaa ja kiireistä tekemistä, niin siinä se!

Nää on mun reseptejä, jotka oikeesti auttoivat kaikkein parhaiten, jopa täydellisesti noilla sai sen äklötyksen pois!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni olen alusta asti huomannut että pari salmiakkikarkkia auttaa... mitä vahvempi salmiakin maku niin sitä parempi. Turkinpippurit on ollu loistavia. Ja viime päivinä vesimelonista on ollut suuri apu.

En vaan ymmärrä mistä se nimi aamupahoinvointi tulee? Mulla ainakin voimakkaimmat pahoinvoinnit iltaisin.

Vierailija
4/17 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salmiakki: pahentaa oloa (vaikka tekeekin mieli suolaista koko ajan)

Kurkku: jääkaappikylmänä hetkellinen apu, saattaa jopa auttaa ettei lennä ykändät

Klementtiini: JÄTTIAPU ja uskomatonta: Olen yleisesti sitrushedelmille allerginen, tuli kuitenkin HIMO saada klementiiniä, otin riskin allergialääkkeet viekussa ja mitäs : EI MITÄÄN OIREITA, ei edes viiveellä : ) Niitä olen nyt popsinut

Pastillit: Hyvät menossa mukana, varsinkin pohjanmaan piparminttupastillit!

Syöminen säännöllisesti: ei tehoa, ei kykene. Ei auta aamulla ekana syöminen.

Greippimehu: Luojalle kiitos siitä henkilöstä joka on keksinyt,e ttä hedelmästä irtoaa mehua ja sen voi purkittaa!

Suklaa: No vie kiukunpuuskan pois, ei mene alas äklötyksen iskiessä, MUTTA auttaa kun huimaa : )

Jäiset marjat: NAM

Ai niin ja nyt syön multitabsin raskaana oleville tarkoitettua vitskua, en ole kokeillut vielä ihan sitä b-vitskua, mut näyttäisi siltä, että näillä muilla konsteilla pärjätään ainakin hetki.

Kiitos kaikille vinkkinsä jakaneille vielä kerran ja lisää vinkkejä saa toki keräillä tänne, on hyötyä muillekin : )

Vierailija
5/17 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ainakin kokeilla koska eihän siitä haittaakaan ole. Neuvolassakin tästä mainittiin. Suosittelen Heksavit-merkkistä (muistaakseni 300 mg) b-vitamiinia, yksi per päivä. En lupaa, että se varmasti auttaisi mutta minulla se taisi helpottaa ainakin vähän. Eikös samaa vitamiinia käytetä ennaltaehkäisevästi kankkusenkin hoitoon:)

Koita kestää päivä kerrallaan, jonain kauniina aamuna huomaat, ettei pahoinvointi olekaan enää niin voimakasta ja siitä kun jaksat taas hieman eteenpäin, huomaat että se on loppunut jo kokonaan!

Tsemppiä!

K rv 22+3 ja poika -05

Vierailija
6/17 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu, huomenna olen menossa hakemaan sairaslomaa ihan tähän pahoinvointiin (en olisi voinut uskoakaan, kun esikoista odotin).

Mulla auttaa valitettavasti se, että jos makaa...tai ei välttämättä auta, mutta silloin jos istuu tai seisoo, niin pahoinvointi kasvaa. Neuvolan th suositteli tänään, että makaisin sitten tunnin ruokailun jälkeen. Mahassahan ruoka on 3-4 tuntia, joten kyllä sitä oksennettavaa tunninkin jälkeen piisaa, mutta ei sentään tulis kaikki pois ja nestehukka.

Sitä en osaa sanoa, että mikä tähän oikeasti auttaisi, luultavasti aika. Mitä olen nyt pystynyt syömään on tee + kanelikorppu ja granny smith omenat. Saapa nähdä minkälainen vauva tämmöisillä nyt sit kasvaa... Ihan naurattaa kun miettii, että miten edellisellä kerralla th kertoi terveellisestä ruokavaliosta ja ruokaympyrästä ja maidon tärkeydestä ja vitamiineista ja nyt vaan nautitaan siitä, jos ei tarvitse tiputukseen lähteä. Niin ja yllättäen th sanoi, että mun kannattaa jättää nyt kaikki vitamiinit toistaiseksi pois käytöstä, ne kun voivat vaan ärsyttää tyjää vatsaa.

Ainut mistä olen ollut havatisevani hivenen apua on Fazerin perinteinen salmiakin muotoinen salmiakki. Niitä kun heittää naamaan 2-3, niin muutamasta kiperästä tilanteesta (mm. teatterissa ja anoppilassa) on tullut selvittyä ilman roiskeita ;-) Tietysti tuota ei voi suositella kellekään, varsinkin jos on verenpaine koholla, mutta toisaalta jossain raskaussivuilla sanottiin, että 50g päivässä voi syödä ja nuo on niin pieniä, että mulla ainakin kestää monta päivää 38 g rasia.

Yritetään riemuita siitä, että kotona ololla selvitään. Kirsi Salon raskauksia tiputuksineen ei käy kyllä yhtään kateeksi.

Vierailija
7/17 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiiamaria:

Kannattaa ainakin kokeilla koska eihän siitä haittaakaan ole. Neuvolassakin tästä mainittiin. Suosittelen Heksavit-merkkistä (muistaakseni 300 mg) b-vitamiinia, yksi per päivä. En lupaa, että se varmasti auttaisi mutta minulla se taisi helpottaa ainakin vähän. Eikös samaa vitamiinia käytetä ennaltaehkäisevästi kankkusenkin hoitoon:)

Koita kestää päivä kerrallaan, jonain kauniina aamuna huomaat, ettei pahoinvointi olekaan enää niin voimakasta ja siitä kun jaksat taas hieman eteenpäin, huomaat että se on loppunut jo kokonaan!

Tsemppiä!

K rv 22+3 ja poika -05

- - -

Pitänee huomenissa hetimiten hilautua apteekkiin. Niin no ainakin tuo mies pääsee sinne jos olen vessan omana : D

Kiitos tsemppauksesta, sinulla onkin viikkoja jo mukavasti kasassa : )

Mukavaa odotusaikaa!

Vierailija
8/17 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

melba:

Itsellä aina alhainen verenpaine, esikkoa odottaessa taisi loppupuolella hipoa normaalilukemia ; )

Voisi tuota zalminakkiakin kokeilla, kaikki käy jos jokin auttaa. . .

Automatkalla alkuviikosta auttoi pommac- mehujää, mutta sitäkään ei tähän hätään löydy, oli himputti vieköön vielä kaupoista loppu! Juuri MUN tuuriani. . .

Vierailija
9/17 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

PippuriMamma:

Kiitos tsemppauksesta, sinulla onkin viikkoja jo mukavasti kasassa : )

Mukavaa odotusaikaa!

Vierailija
10/17 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kuulostella, mitä tekis mieli, mulla esikoisesta oli ihan HIRVEÄ ällötys, joka kesti enemmän ja vähemmän loppuun asti, nyt toisesta ei juuri ollenkaan, alussa hajut teki pahaa.

Mulla auttoi silloin jääkylmä melkein mikä vaan, esim. vesimelonia söin suoraan jääkaapista ja mandariineja ja omenoita. Mansikoita vetelin pakkasesta jääpalamurskaimella säleiksi ja joskus jäämurskan, joskus jäätelön kera. Kurkkua en voinut silloin itse sietää, mutta nyt kakkosen kanssa se on ollut hyvä apu, kun juoda pitäis, eikä mee aina vesi alas. Ja pakastemaissi ja -herneet oli kanssa ihan hitti,ja maistuneet kyllä tälläkin kertaa.

Ihan omaan arvoonsa kannattaa jättää neuvolan graham-korppujutut mulla ainakin ällötti kahta enemmän, enkä tiedä ketään, ketä olisi auttanut... Se kyllä auttoi, että kävin aamupissan yhteydessä (n. klo04.30) jääkaapilla, söin jugurtin, voileivän tai mitä pientä nyt milloinkin, ei ollut sitten aamulla verensokerit ihan pohjalukemissa.

Ja sitten varsinaisen aamupalan söin sängyssä tai muuten makuulla ja nousin tooooooosi rauhallisesti ja hitaalla tempolla, tein aamuistani mahdollisimman kiireettömiä. Enkä yrittänytkään mitään lämmintä syödä aamulla, tee yms. tuli heti ylös.

Mulla oli iltapäivällä-alkuillasta noin neljän tunnin jakso, jolloin sitten söin niin paljon kuin ikinä ehdin ns. ruokaa, perunamuusia, kastiketta, jne, eli sain kuitenkin ainakin yhden lämpimän ruuan syötyä päivässä. Terkka kyllä lohdutti, että hänellä oli yksi asiakas, joka eli koko 9 kk appelsiinimehulla, maksamakkaralla ja olisko ollut mehujää se kolmas, mitä kykeni syömään, kaikki muu oli tullut ylös. Ja ihan normaalikokoinen ja -aikainen terve lapsi oli tullut.

Vielä kuultua, ei niin paljon itse testattua pahoinvointiin:

-Inkivääri, hiukan tuoretta raastetta, siis joku tl. Tai sitten kapseleina.

-hivenaineet, vitamiinit ja rauta-arvot (mulla auttoi Kräuterblutsaft tässä toisessa raskaudessa oloon)

-vyöhyketerapia (taitaa jostain löytyä nettisivuiltakin niitä pisteitä, mutta PALJON parempi, jos menet asiantuntijan vastaanotolle, on helpompi itsekin kotona löytää ne pisteet, kun joku ensin näyttää. Eikä hoidossa käyminen ikinä pahaa tee... ;), auttaa myös synnytykseen valmistautumisessa ja itse synnytyksenkin aikana

-homeopatia (itse otin Sepia c12 enkä tarvinnut kuin yhden pillerin silloin tällöin ekan 3kk aikana tässä toisessa raskaudessa, ekn kanssa se pisti aina ensin oksentamaan, mutta ällötys lakkasi sen jälkeen), myös synnytyksen aikana homeopatiasta voi olla apua

Vierailija
11/17 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vielä kysäistä, että oletteko te muut kuulleet sellaista, että jos naisen elimistö olisi reagoinut eri tavoilla raskauksiin, niin olisi ollut sitten eri sukupuolta tulossa?

Kolme ihmistä on kertonut, että jos toisen kanssa ei ollut pahoinvointia ja toisen kanssa oli, niin sitten on ollut eri sukupuolta. Mitään logiikkaa ei näissä jutuissa ole kuitenkaan ollut siinä mielessä, että aina olisi poika tai tyttö siis aiheuttanut enemmän pahoinvointia.

Vierailija
12/17 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoretta inkivääriä pari ohutta siivua ja hauduttelet kuumassa vedessä, pikkuisen voi lisätä hunajaa jos haluaa. Muutama kuppi päivässä, auttaa.

Vierailija
13/17 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini sai avun akupunktiosta. Neulat korvissa ja oli oksentamatta, pystyi syömään ja käymään töissä. Muuten oli kuivuminen lähellä. Kaikki keinot vain käyttöön.

Vierailija
14/17 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttoi (tai niin ainakin luulen) multitabsin inkivääri kapselit sekä heksavit b-vitamiinitabletit. Näiden lisäksi juon glögiä, jossa myös inkivääriä. Nyt on viikkoja 11+6 ja alkaa helpottaa, ällötys ei ole enää jatkuvaa, mutta kyllä se vielä tallella on. Nyt kuitenkin pystyn syömään jo melkein kaikkea. Hajut, etenkin keittiön tekevät vielä huonon olon. Kaikki jäinen myös auttoi, vedin jäisiä marjoja pakasteen tyhjäksi :)

Lepo ja kunnon yöunet tietty ovat myös helpottava asia...

Tsemppiä sinulle, koita jaksaa kyllä se vielä helpottaa! Mutta ei tuo pahoinvointi kyllä ole mistään kotoisin, monet itkut olen sen takia itkenyt ja ei auta vaikka kuinka ajattelee, että se on vaan hyvä merkki... Voimia!

Tuosta sukupuolesta... itse odotan nyt viidettä ja minulla on kaksi tyttöä ja kaksi poikaa. Tytöillä olen molemmillä ollut pää pöntössä monen monta kertaa, pojilla en :) Minuun tämä ' sääntö' on pätenyt. Nyt en ole oksentamaan joutunut, joten tulon päällä olisi siis poika tai sitten nuo kapselit yms. ovat vaan auttaneet, sillä aiemmissa raskauksissa en niitä ole käyttänyt :) joten ihan varma en nyt voi olla, mutta tuntuu ihan kivalta saada ylläri :D

Vierailija
15/17 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille pahoinvoinnin kourissa kärsiville. Itsellä meni viisi viikkoa syksyllä aika mustissa tunnelmissa, kun melkein mikään ei tahtonut pysyä sisällä.

Minulla oksennusrefleksi oli aamuisin pidättelemätön, vaikka maha oli tyhjä oli pakko käydä vessassa yökkäilemässä. Senpä vuoksi yritin ajoittaa aamupalan syömisen joka-aamuisen yökkäilyn jälkeiseen aikaan, jolloin jokin saattoi pysyäkin sisällä.

Itse koin himoa appelsiineihin ja ne olivatkin pitkään eräänlaista turvaruokaa, joka ei aiheuttanut pahoinvointiaaltoa. Sen huomasi myös, että sitä parempi mitä säännöllisemmät ruoka-ajat piti. Eli aina jos ruokalaukku pääsi aivan tyhjäksi päivän kuluessa, niin pahoinvointi vaivaisi pahemmin.

Kannattaa yrittää kuunnella omaa kehoaan ja yrittää syödä sitten sitä mitä vähänkään mieli tekee, sama se sitten mitä, kunhan jotain saa alas.

Ja nesteytys pitää yrittää muistaa pitää kunnossa.

Kurijinta itsellä oli iltainen oksentaminen, kun tuntui, että kaikki vähänkin kunnollinen ruoka, jonka oli aimemmin illalla saanut alas, ei siellä pysynytkään. Onneksi kuitenkin vain hyvin pieni osa joutuu todella tiputukseen, eli aika pienellä ravinnolla sitä rajoitetun ajan voi selvitä. Peukkuja, että sinullakin alkaisi jossain vaiheessa helpottaa.

t. Maxi 22+5pvää

Vierailija
16/17 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osannut odottaa tällaista vastausten ryöppyä, kiitos todella! Vinkkejä on plakkarissa nyt enemmän kuin monella : ) ja tsemppaus tuntuu hyvin mukavalta!! Tänään on tämän ah niin mukavan olon lisäksi kamalat ilmat mahassa, taitaa olla salaattiin laitetun sipulin syytä kun vieläkin närästää, kerpule! No pitänee jättää se pois. . .

Sukupuolikysymykseen:

Esikkoa odottaessani ei tällaista oloa ollunna, tyttö tuli. Muuten raskaus meni kyllä aika päin pebaa kaikkineen vaivoineen ja pitkine sairaslomineen ja sairaalajaksoineen. Jospa nyt sitten menisi toisin, toivossa ainakin hyvä elää : )

Kaverillani oli esikkoa odottaessa mikä mahtavin olotila, tyttö tuli. Kakkosesta 24/7 oksentelua, sairaalassa oloa, peräpukaman poisto jne jne ja poika tuli. Liekö sattumaa, mutta ainakin hänen kohdallaan erilaiset raskaudet kirjaimellisesti tiesivät eri sukupuolia.

Siirryn taas taustalle, olotila vetää taas alas joten koetan ehtiä saamaan vaikka jäisiä puolukoita alas, ajatus miellyttää suunnattomasti juuri nyt. . .

Vierailija
17/17 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa takuuvarma ruoka minulla on kylmä vispipuuro. Oikein kirpeä sellainen, eli sokeria ei paljoakaan. Ja tionen mitä tarvitsen, on pitkät yöunet, mielummin lähemmäs 12 tuntia. Mulla jatkuu opiskelut jälleen maanantaina, enkä voi olla mitenkään pois ja nyt pelottaa, miten ensi viikosta selviän. Työelämässä jos olisin, niin hakisin saikkua satavarmasti. Tsemppiä teille kaikille!

Pumpsu 9+4