Huoltaja! Oletko miettinyt tuetko vai haittaatko lapsesi koulunkäyntiä?
Saako lapsesi sinulta tietoa siitä, mitä tietoja ja taitoja aikuisen elämässä tarvitaan? Meillä on paljon nuoria, jotka pitävät esimerkiksi lukutaitoa sellaisena taitona, jota hän ei aikuisena juuri tarvitse. Nuori voi myös kuvitella, ettei laskemista tarvita ja sitten hän ei osaa antaa kassakoneen ilmoittamaa rahamäärää takaisin. Puhutteko lasten ja nuorten kanssa rahasta, työelämästä tai siitä miten asiat ja laitteet toimivat? Opetatko tietoisesti nuorta huolehtimaan itsestään? Vai annatko lapsen upota pelkkään virtuaalimaailmaan?
Annatko nuoresi ymmärtää, että netin aikakautena ei asioita tarvitse tietää itse? Netti tulee menemään tekoälyjen tuottaman sisällön vuoksi nopeasti pilalle. Jatkossa todellisen tiedon erottamiseen tarvitaan paljon tietoja jo ennalta.
Miten puhut koulusta? Onko lapsen pakko mennä kouluun, vai pääseekö hän kouluun. Ovatko läksyt puheissasi paha asia vai mahdollisuus kerrata opittua. Kyseletkö enkun sanoja? Yritätkö puhua opettajasta positiivisesti, vaikka et aina samaa mieltä olisikaan?
Annatko nuoren tuhota oppimiskykynsä jatkuvalla pelaamisella vai mahdollistatko oppimiskyvyn kehittymisen? Miten tuet laajan sanavaraston kehittymistä?
Miten teidän perheessä on näistä asioista ajateltu?
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Olen ohjeistanut kyseenalaistamaan höpöjutut.
Tarkenna. Millä perusteella ajattelet lapsesi kykenevän erottamaan höpöjutut asiallisesta tiedosta?
Jokainen päivä on elävää oppimateriaalia, jota ei kannata ohittaa. Emme ole käsikirjoittaneet lastemme elämää. Heidän aikuisuutensa tulee olemaan hyvin erilaista kuin meidän.
Olen ohjeistanut kyseenalaistamaan höpöjutut.