Vanhassa Asconassa vain toinen takapyörä on vetävä? Onko normaalia?
Vai onko auto rikki? Ei mitään pitoa perässä vaikka on hiekkasäkkejä. Ja vain toinen puoli vetää.. Kuuluuko se olla niin? Luulis että kumatkin puolet pitää olla vetäviä.
Kommentit (32)
Tällainen tekninen trolli tällä kertaa. Saattaahan tähän joku tarttuakin.
Jos on tasauspyörästönlukko asennettu niin sitten molemmat vetää, muutoin vaan toinen.
Eipä nuo vanhat vedä kuin yhdellä pyörällä kun perässä ei ole vakiona minkään tasoista lukkoa. Eli jos yksi pyörä sutii niin toinenkaan ei sitten vedä. Sama kyllä suurimmassa osassa uusiakin. Katumaasturienkin ns. lukot on vähän mitä on eli nelivedon sijaan saattaa vetää 2 pyörää tai ehkä vain 1.
Hyvä vaan että edes yksi neljästä pyörästä vielä vetää. Muuten joudut työntämään.
Itse ajattelen että takapyörät työntää.
Mun Ascona on neliveto; neljä m-a-m-u-a istuu sisällä ja vetää tumpulaan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä nuo vanhat vedä kuin yhdellä pyörällä kun perässä ei ole vakiona minkään tasoista lukkoa. Eli jos yksi pyörä sutii niin toinenkaan ei sitten vedä. Sama kyllä suurimmassa osassa uusiakin. Katumaasturienkin ns. lukot on vähän mitä on eli nelivedon sijaan saattaa vetää 2 pyörää tai ehkä vain 1.
Tarkka analyysi, Herbertti, mutta eiköhän AP tuon jo tiennyt.
Tasauspyörästö tekee tuon "toispuoleisen" sutimisen...
Aja vain pitävällä pinnalla, niin ei sudi.
Vierailija kirjoitti:
Provoooooooooooooo.
On niitä oikeasti jotka ei tajua tasauspyörästöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä nuo vanhat vedä kuin yhdellä pyörällä kun perässä ei ole vakiona minkään tasoista lukkoa. Eli jos yksi pyörä sutii niin toinenkaan ei sitten vedä. Sama kyllä suurimmassa osassa uusiakin. Katumaasturienkin ns. lukot on vähän mitä on eli nelivedon sijaan saattaa vetää 2 pyörää tai ehkä vain 1.
Tarkka analyysi, Herbertti, mutta eiköhän AP tuon jo tiennyt.
Ei täällä pelkästään aloittajalle kirjoiteta.
Täysin normaalia. Vaikkakin vanhoissa saattoi olla vielä lukkoja kun nykyään säästävät ja ainoastaan huippumalleissa on.
Siitä toisesta pyörästä on veto loppunut. Onko jousi poikki?
On ,nykyään on kaikki normaalia vaikka perään vetää.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tasauspyörästönlukko asennettu niin sitten molemmat vetää, muutoin vaan toinen.
Eihän se ihan noin mene.
Mutta melkein.
Jos ei ole tasauspyörästön lukkoa,/luistonrajoitusta, pidon pettäessä voima karkaa siihen sutivaan pyörään.
Niin kauan kuin pitoa on, vetävät molemmat renkaat.
Ongelma korostuu takavetoisissa autoissa, joissa on vähän painoa vetävillä pyörillä.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen että takapyörät työntää.
Mutta ei peruuttaessa. Huomaa tämä poikkeus sääntöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tasauspyörästönlukko asennettu niin sitten molemmat vetää, muutoin vaan toinen.
Eihän se ihan noin mene.
Mutta melkein.
Jos ei ole tasauspyörästön lukkoa,/luistonrajoitusta, pidon pettäessä voima karkaa siihen sutivaan pyörään.
Niin kauan kuin pitoa on, vetävät molemmat renkaat.
Ongelma korostuu takavetoisissa autoissa, joissa on vähän painoa vetävillä pyörillä.
Monessa saksalaisessa polttomoottorisessa takavedossa 90-luvulta alkaen painonjakauma on tasan.
Tuota voi sutimistilanteessa vähän huijata. Laita hieman käsijarrua päälle, niin monessa tilanteessa alkaa toinenkin pyörä vetämään. Normaalissa ajossa ei tieteenkään kannata noin tehdä.
Provoooooooooooooo.