1-vuotias ja maitopullo...yöllinen sellainen ;)
 Elikkäs apuja ja vinkkejä kaivataan!!!
 Meidän pikkumies täytti joulukussa 1-v. Imetin häntä 10kk ikään ja menin sitten antamaan vielämaitopullon...miksiköhän ihmeessä...Nyt annan maidon pullosta ennen päikkäreitä ja yöunia sekä yhden maitopullollisen yöllä. Olen yrittänyt antaa yöpullon vasta 3 aikaan, mutta nyt poijjaan vekkuli on keksinyt alkaa huhuilemaan sängystä alkaen klo 23, että jokohan maitoa saisi. Saattaa siis herätä kymmenenkin krt ja mölistä ennen kuin annan sen pullon. Ja hyvin usein sitten pullon antamisen jälkeen nukkuukin aamuun 0-1 heräämisellä.
 Lopetanko kokonaan yömaidon antamisen vai siirränkö vain aamuun vaiko julmasti jätän kaikki maitopullolliset kerralla pois...? Miten olette toimineet...? Duuniin lähtö parin vkon päästä ja unta kaivattaisiin... ;)
 Kiitos jo etukäteen te taaperoiden vanhemmat!
Kommentit (5)
 Meillä pikkumies tosin 1v4kk ja jouluviikolla kokosin itseni ja unikoulu aloitettiin. Meillä syödään pullosta vielä ennen päikkäreitä ja yöunia ja ennen unikoulua oli pullon kuskaamista yölläkin.
 Minä tein niin, että illalla kunnon puuro annos ja kun poika yöllä huusi pulloa annoin pullon mutta vedellä täytettynä. 3 ekaa yötä meni tosi hyvin, tyytyi vesipulloon ja nukkui aamu 9 asti. No, sitten tuli takapakkia, poika ei suostunutkaan jäämään sänkyyn vesipullonsa kanssa vaan huuto alkoi kun tajusi ettei se ollutkaan enään maitoa. Pari kolme yötä sitten istuttiin ukon kanssa vuorotellen pojan sängyn vieressä ja laulettiin hänelle. Aikaisemmin poika oli taintunut silittämällä, nyt ei voi sietää sitä. Isäntä lauloi tuikituiki tähtöstä ja minä piippolanvaaria, ihan hiljaa kuiskaten. Näin meillä  ruvettiin nukkumaan öitä, nyt saattaa havahtua keskellä yötä ja hieman kitistä, mutta nukahtaa yleensä itse uudelleen.
 Uusia hampaitakin tulossa ja tämäkin osaltaan hankaloittaa öitä, mutta nyt niistä selvitään ilman pulloa :)
 Nyt kokemusta viisaampana, jos maito vain riittää aion imettää tulevaa lasta sen 1v ja siirtyä suuoraan mukiin ja lehmänmaitoon...
 Oikein paljon voimia unikouluun ja pullotomiin öihin!!
 Onnipapunen rv 22+3 & " iivari" 1v4kk

Sanoisin, että kannattaa yrittää eroon koko pullosta kerralla ja ainakin siitä yösyömisestä. Paranee luultavasti sekä teidän että lapsenkin yöt kunhan ajatukseen sopeutuu =) Eikähän se pullosta luopuminen huono juttu ole hampaidenkaan kannalta...
 Jämäkkyyttä se varmasti vaatii ja tosi pitkää pinnaa!!!
 Voimia " vierottamiseen" 
 meidän tyttö 1v 8kk ja syö välil öisin tarvittaessa, rauhoittuu mukavasti pulloon, välillä aikoja kun ei halua yöllä, jos jotenkin vaikea olla, se helpottaa..esim.hampaita tulos ,maha kipeä ruoasta(allerginen)
 tms...ei varmasti hyvä hampaille, emme keksi muut rauhoitusta, oli unikouluttaja kotona, yritettiin itse, käytiiin sairalas nukkumas jne...kyllä se varmasti sen ennen 18 v. lopettaa..onneksi muuten suht terve lapsi,olen siitä iloinen, nyt yöherätyksiä noin 2-5krt, kun hyvä yö ja huonoina noin 15krt...jos joku pienemme oloa helpottaa, suon sen hänelle vielä...vettä annammemyös, ainakun huolii...
 mutta mitäs jos vaihtaisit tuttipullon nokkamukiin ja yöllä maidon veteen? Ihan takuulla joudutte kestämään pari yötä rähinöintiä, mutta varsinkin jos on jo hampaita niin olisi parempi ettei yöllä syödä.
 Jouduimme itse pitämään unikoulun 8kk iässä, kun lapsi olisi syönyt yöllä 10 kertaa ja päivällä pari kertaa. Toki takapakkia on tullut kun on ollut vatsataudissa pari kertaa, on ollut pakko antaa yölläkin maitoa. Mutta kun tauti on mennyt ohi ja ruokailu alkanut päivällä sujua on yötarjoilut jätetty.
 Jos vuoden vanha lapsi syö päivällä 5-6 kertaa (aamupala, lounas, välipalat, päivällinen ja iltapala) niin ei tarvitse yöllä enää maitoja. Janonsammuttajaksi kelpaa vesi. Minusta hyvä merkki siitä että yötarjoilut kannattaa lopettaa, on se ettei ruoka päivällä maistu.
 Nokkamukiin vaihtaminen voi hetkellisesti aiheuttaa maidonjuonnin vähentymistä, mutta se tasaantuu kun oppii nokkiksesta juomaan.
N. 1-2 kuukautta meillä meni hienosti yöt syömättä, mutta sitten poika tuli kipeäksi ja sai hampaita jne. ja nyt tilanne on se että meilläkin syöpötellään yöllä. Poika täyttänyt joulukuussa 1-vee..
Ensin yritimme radikaalisti vain lopettaa homman kerrasta poikki meiningillä. Seurauksena AIVAN järkyttävää huutoa ja väsynyt äiti haki maitopulloa taas kehiin..No, nyt muutamana yönä olemme laimentaneet maitoa vedellä, ja kas kummaa se alkaa hieman toimimaan. Siis n. 20 ml maitoa ja loput 180 ml vettä.. Tulos on se, että poika on aamulla herätessään nälkäinen ja syö ja juo päivällä, eikä yöllä! Meillä meinaan homma meni siihen, että kun hän yöllä oli hyvin tankannut, joi ekan kerran kunnolla maitoa vasta iltapäivällä, jolloin kierre oli valmis.
Mutta vinkkejä kaipaisin myös minäkin, tuo minun vinkkini on vaan ihan itse keksimäni :)