Oliko sukusi kummalla puolella sisällisodassa
Kommentit (9)
Polveudun kahdesta suvusta. Minulla siis oli äiti ja isä. Kukaan ei ollut aktiivinen tässä sodassa, mutta kaikista suvun jäsenistä ei voi tietää. Suku on yleensä laaja ja mielipiteitä on mahtunut varmasti puolin ja toisin, kuten noina aikoina oli tavallista.
Eihän kaikki ole olleet kummankaan puolella, typerä aloitus.
Olen työläisperheen ja -suvun kasvatti. Raatajat ovat punaisten puolella.
Äidin puoli oli punaisia, joku sukulainen oli armeijassa ja soti siksi valkoisten puolella.
Isän puolesta en tiedä, olivat köyhiä työläisiä niin luulisi olleen punaisten puolella, mutta sitä en tiedä osallistuivatko he sotaan. Äidin puolelta jotkut joutuivat sodan jälkeen vankileireille niin olivat kai aktiivisesti mukana sodassa.
Äitini isä oli junankuljettajana punaisten puolella. Äitini äidin perheessä moni sympatiseeraai punaisia, muttei osallistunut.
Isäni puolella ei taistellut kukaan, mutta sympatiseerasivat valkoisia. Kokivat heidän ediatavan lakia.
Äidin puolelta löytyy hieman punaista taustaa sen perusteella mitä olen kuullut. Mutta suurin osa ei varmaan millään puolella.Yksi henkilö joutui kuitenkin vankileirille. Äidin sukutausta on maanviljelijöitä.
Isän suku ennemminkin ruotsinkielistä ylempää keskiluokkaa. Eivät varmaan olleet aktiivinen osapuoli millään puolella. Muttta sympatiat todennäköisesti valkoisten puolella.
Oma isäni teki yliopistossa monta sataa sivua paksun gradun Suomen sisällissodasta ja sai siitä arvosanaksi Laudaturin. Olisi ollut kuulemma aika helppo laajentaa väitöskirjaksi.
Tää siis isänisän puolelta (valk.), isänäidin ja äidin puolelta en tiedä olivatko kummallakaan.