Millä eroon nikotiinisuihkeesta???
Auttakaa! Aloitin tupakoinnin lopettamisen syksyllä 2021. Kuuntelin Stumppaa tähän! -kirjan kaksi kertaa ja se tehosi. Ostin nikotiinisuihketta auttamaan tiukimmissa tilanteissa. Riitti 1-2 suihkausta muutaman kerran tai pari kertaa päivässä. Pääsin irti tupakasta.
Olin kuukauden polttamatta ja sitten isäni joutui yllättäen sairaalaan ja saattohoitoon. Minun oli pakko ostaa aski, jotta pää kestää... poltin pari viikkoa ja sitten lopetin taas. Tämän jälkeen olen polttanut satunnaisesti vitutukseen 2 vuoden aikana askin muutamassa päivässä toisinaan (siis ostanut max 10 askia kahden vuoden aikana). Nyt en edes muista, milloin viimeksi poltin, varmaan keväällä.
Ongelma on se, että en halua enää polttaa eli tupakanhimo on mennyttä elämää, mutta nikotiinisuihke on tehnyt riippuvaiseksi! Otan sitä neljä suihkausta kerralla :( ja siis ihan huvikseen niin kuin silloin kun syy tupakan poltolle oli esim "ruokailun jälkeen maistuu tupakka".
Millä ihmeen konstilla pääsen suihkeesta eroon??? Ostanko jotain nikotiinilaastareita vai alanko imeskellä sisupastilleja? Jos joku on päässyt suihkeesta eroon, niin voitko kertoa vinkin? Kiitos!
Kommentit (12)
Nikotiini on se riippuvuutta aiheuttava aine. Joten kyllä nikotiinin korvaaminen toisella nikotiinia sisältävällä tuotteella siirtää vain sen riippuvuuden toiseen tuotteeseen.
Itselle toimi keino, jolla siirryin miedompiin nikotiinivalmisteisiin. Lopulta tuskaa tuotti jättää se 1mg:n imeskelytablettikin. Korvasin sen tavallisella xylitoli-purukumilla ja kärsin vieroitusoireet
Vierailija kirjoitti:
Nikotiini on se riippuvuutta aiheuttava aine. Joten kyllä nikotiinin korvaaminen toisella nikotiinia sisältävällä tuotteella siirtää vain sen riippuvuuden toiseen tuotteeseen.
Itselle toimi keino, jolla siirryin miedompiin nikotiinivalmisteisiin. Lopulta tuskaa tuotti jättää se 1mg:n imeskelytablettikin. Korvasin sen tavallisella xylitoli-purukumilla ja kärsin vieroitusoireet
Tuo on huomattu, mutta en pidä pahana, jos on riippuvainen siitä 1-2 mg nikotiiniannoksesta ennemmin kuin tupakasta. On varmasti helpompi vierottaa nikotiinivalmisteista kuin tupakasta. Mulla nikotiinivalmiste pitää tupakanhimon poissa kokonaan. Olen kuullut, että moni tupakan lopettanut on käyttänyt nikotiinivalmisteita pitkään, mutta kyllä päässyt niistä joskus eroonkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta on teoreettisesti ainakin helppoa lähtee vähentämään suihkauksien määrää. Mielestäni nikotiinisuihkeessa on aikalailla nikotiinia. Joskus kun kokeilin sillä lopettaa kessuttelua niin sain siitä pahoinvointia ja tärinää = liian paljon nikotiinia minulle. Nikotiinipurkka oli minulle hyvä, kun oli eri vahvuuksia ja sai ajettua nikotiinin määrää alas hiljalleen. Olen kyllä kuullut, että jotkut ovat jääneet nikotiinipurkkaankin koukkuun.
No ainakin mulla nikotiiniriippuvuus on hankittu tupakalla ja ollut jo ennen kuin käyttää nikotiinivalmisteita. Nuo valmisteet on auttaneet pääsemään tupakasta eroon ja lievittämään nikotiiniriippuvuutta, kun se nikotiinin määrä on vähentynyt. Ei kyllä ole kyse uudesta riippuvuudesta vaan edelleenkin se sama riippuvuus, mihin ennen tupakoi. Kokeilin vuosikausien aikana tupakkalakkoa useita kertoja ja aina ilman nikotiinia ja aina ne epäonnistui. Tupakasta olen päässyt eroon vasta, kun olen käyttänyt nikotiinivalmisteita. Mulla on niin monta epäonnistunutta tupakkalakkoa, että en kyllä ala stressaamaan siitä, jos käyttää nikotiinivalmisteita. Sitten kun on sopiva aika, voi kärvistellä niistä eroon. Mulle on nyt pääasia, että pysyn tupakasta erossa.
Ap pyytää keinoja päästä eroon nikotiinisuihkeesta ja täällä joku selittää aiheen vierestä, että on nikotiiniriippuvainen ja se on ok kun kuitenkin pysyy tupakasta erossa :D
Nikotiiniriippuvuus on aika nopeasti selätettävissä fysiologisesti, tapariippuvuus eli se psykokologinen riippuvuus on usein työläämpi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap pyytää keinoja päästä eroon nikotiinisuihkeesta ja täällä joku selittää aiheen vierestä, että on nikotiiniriippuvainen ja se on ok kun kuitenkin pysyy tupakasta erossa :D
Nikotiiniriippuvuus on aika nopeasti selätettävissä fysiologisesti, tapariippuvuus eli se psykokologinen riippuvuus on usein työläämpi muuttaa.
No ymmärrän, että nikotiinisuihkeeseen voi olla koukussa, mutta se on todennäköisesti aikaisemmin tupakalla hankittu nikotiiniriippuvuus. Ei sillä ole merkitystä, onko se suihke, purkka vai pilleri. Pointti oli, että niiden tarkoitus on auttaa ihmistä pysymään tupakasta erossa ja auttaa siihen. Niiden tuotteiden avulla voi myös vähentää nikotiiniriippuvuutta, sen nikotiinin määrää. Mulla on toiminut enkä jättäisi nikotiinivalmisteita, mikäli se johtaa tupakointiin. Ne kannattaa jättää sitten pois, kun osaa 100% varmasti pysyä myös tupakasta erossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan pääse nikotiiniriippuvuudesta eroon, jos ajattelee, että se on uusi suihkeriippuvuus. Ei se ole uusi riippuvuus vaan se sama vanha tupakalla hankittu riippuvuus, josta ei ole eroon päässyt. Ihan sama juttu, kun päihdeongelmaiset vaihtaa päihteen toiseen ja edelleenkin ovat päihderiippuvaisia.
Alkuperäinen jatkaa, se siis toimi ihan loistavasti silloin 2021 enkä tarvinnut enää suihkettakaan. Ärsyttää kun repsahdin ja sitten aloin käyttää suihketta yli suosituksen... Eikä suihke edes toimi kuin päivän ekan annoksen kohdalla, siitä saa sen "pöllyn" mitä kaipaan. Mulla ei tullut vieroitusoireita tupakasta silloin 2021 koska en oikeasti halunnut polttaa. Kai se on vaan kuunneltava se Stumppaa tähän! taas ja miettiä nikotiinisuihke tupakan tilalle...
Itse lopetin tupakoinnin nikotiinipurkkaa avulla ja siitä siirtynyt xylitolipurkkaan. Ehkä joku nikotiiniton suusuihke voisi auttaa. Siitä ei ainakaan haittaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäinen jatkaa, se siis toimi ihan loistavasti silloin 2021 enkä tarvinnut enää suihkettakaan. Ärsyttää kun repsahdin ja sitten aloin käyttää suihketta yli suosituksen... Eikä suihke edes toimi kuin päivän ekan annoksen kohdalla, siitä saa sen "pöllyn" mitä kaipaan. Mulla ei tullut vieroitusoireita tupakasta silloin 2021 koska en oikeasti halunnut polttaa. Kai se on vaan kuunneltava se Stumppaa tähän! taas ja miettiä nikotiinisuihke tupakan tilalle...
Aika jännä juttu. Kun on käyttänyt nikotiinivalmisteita, mulla niiden käyttö vähenee jatkuvasti, vaikka ei edes yritä vähentää. Niissähän ei ole sitä riippuvuutta voimistavaa vaikutusta, mikä on tupakassa. Suihketta tosin en ole käyttänyt laisinkaan. Onko sulla mahdolista kokeilla nikotiinisuihkeen vähentämistä ja toimisiko vaihtaminen purkkaan, nikotiinipillereihin tms.? Onnistuisiko silloin eroon pääseminen vähentämisen kautta?
Mulla kans paha zonnic-suihke riippuvuus. Sellainen 200 suihkusta sisältävä suihke menee kolmessa päivässä. Tupakkaa ei tee mieli yhtään mutta suihketta tekee ja pahasti. Olen käyttänyt suihketta yhteen soittoon liki 4 vuotta. Nyt ostin laastareita koska suihke on jäänyt tavaksi. Vaikeaa on. Yrittäisin lopettaa luomuna mutta pelkään vaikeita raivokohtauksia.
Voisiko suihkeessa olevaa nikotiinia laimentaa vähän kerrallaan?
Saat pitää tapasi 4 suihkautusta, kunhat et lisää suihkautusten määrää.
Kun monen viikon aikana olet saanut laimennettua nikotiinisuihkeen pelkäksi vedeksi, saat jatkaa tapaasi, koska se on terveellinen. Vettä pitäisi muutenkin juoda.
Tai yrität sen jälkeen vierottaa itsesi vesisuihkeesta, minkä pitäisi olla jo helpompaa.
Tuosta on teoreettisesti ainakin helppoa lähtee vähentämään suihkauksien määrää. Mielestäni nikotiinisuihkeessa on aikalailla nikotiinia. Joskus kun kokeilin sillä lopettaa kessuttelua niin sain siitä pahoinvointia ja tärinää = liian paljon nikotiinia minulle. Nikotiinipurkka oli minulle hyvä, kun oli eri vahvuuksia ja sai ajettua nikotiinin määrää alas hiljalleen. Olen kyllä kuullut, että jotkut ovat jääneet nikotiinipurkkaankin koukkuun.