Joudutteko te auttamaan paljon seiskaluokkalaista lastanne koulutöissä?
Esim. ohjaamaan toimintaa ja jakamaan tehtävät pienimpiin osiin ja kertomaan, miten asiat kannattavat tehdä?
Teen tätä jatkuvasti ADHD-lapseni kanssa ja suoraan sanottuna vihaan tätä hommaa.
Mutta jos en ohjaa, lapsi ei opi toimimaan itsenäisesti eikä hänen resilienssinsä kehity
Kommentit (16)
Kyllä varsinkin nepsylapsia pitää ohjata. Siinä ne lapset pikku hiljaa kehittyvät.
En yhtään. Hoitaa kaiken hyvin ja tykkää käydä koulua. Joskus kysellään kokeeseen jos pyytää, mutta yleensä sanoo vain että osaa jo.
Kyllä teen. Eräs tuttava kettuilee tästä ja sanoo, että kyllä lapsen pitää itse osata ja ottaa seueaukset ja plääplääplää. En aio tehdä moista lapselleni, vaan autan. Minäkin olisin tarvinnut apua hänen ikäisenään, mutta en saanut ja sillä oli seurauksensa. Autan vaikka gradun tekemisessä, jos vielä tarvii.
En oo ykkösluokan jälkeen puuttunut lasteni koulutehtäviin mitenkään. Hyvin ovat kaikki hommansa hoitaneet, itsenäisesti ja hyvin arvosanoin.
Teet karhunpalveluksen lapsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä teen. Eräs tuttava kettuilee tästä ja sanoo, että kyllä lapsen pitää itse osata ja ottaa seueaukset ja plääplääplää. En aio tehdä moista lapselleni, vaan autan. Minäkin olisin tarvinnut apua hänen ikäisenään, mutta en saanut ja sillä oli seurauksensa. Autan vaikka gradun tekemisessä, jos vielä tarvii.
Huoh.
Se, että laisi oppii oppimaan, ei tapahdu itsestään.
se, että jotkut jättävät lapset oman onnensa nojaan, näkyy viimeistään yliopistossa siinä, että ei ole kehittynyt oikeaa tekniikkaa.
Kokeeseen kyllä voi pinnallisesti lukea, mutta se oppi ei ole pitkäaikaista.
sitäpaitsi apn lapsi on nepsy.
Kun teitte päätöksen hankkia tämän lapsen, teitte myös päätöksen sitoutumisesta hänen tukemiseensa. Lapsesi tarvitsee selvästi tukea ja kotitehtävät ovat perusopetuslain mukaan lapsen ja teidän huoltajien vastuulla.
Aloittaminen yleensä vaikeinta minun nepsylapsella. Kun saa pöydän ääreen tehtävien kanssa ja on hetken rinnalla, niin siitä se lähtee
Vierailija kirjoitti:
Kun teitte päätöksen hankkia tämän lapsen, teitte myös päätöksen sitoutumisesta hänen tukemiseensa. Lapsesi tarvitsee selvästi tukea ja kotitehtävät ovat perusopetuslain mukaan lapsen ja teidän huoltajien vastuulla.
Minkä takia olet ilkeä? Aphan auttaa lastaan. Eikö pitäisi ennemminkin kannustaa?
Mun lapsi teki itsenäisesti tehtävät jo synärillä.
Ei kannata uskoa näitä puheita, Ap. Itse olen auttanut jonkin verran kaikkia lapsiani, joista kaksi ovat jo yliopistossa ja yksi lukiossa.
En. ADHD diagnoosi tuli vasta peruskoulun jälkeen. Yläkoulun suoritti itse 9,5 keskiarvolla.
Joskus kyselen kokeisiin, mutta muuten hoitaa koulun itsenäisesti. Tietysti seuraan wilman merkintöjä, ja toimin jos näyttäisi ettei homma suju. Nepsy-lapset tarvitsevat varmasti enemmän tukea koulunkäyntiin. Uskon, että se ei ole ihan helppoa vanhemmalle, mutta mahtavaa kaikkien kannalta, että jaksat nähdä vaivaa!
Täältä tulee palkintoruusuke niin kärsivällisyydestä, välittämisestä, huolenpidosta kuin rakkaudestakin lastasi kohtaan. Ymmärrän, että välillä saattaa väsyttää, mutta se toinen puoli on se, että saat yhteistä aikaa lapsesi kanssa joka päivä. Itse en ole saanut auttaa, lapsi on hoitanut itsenäisesti asiansa. Enpä sitten ole ollut myöskään tietoinen opittavista asioista.
Ja lisäys: lapseni saa kyllä kiitettäviä numeroita kokeista.
ap