Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korostaako vanhemmat tiedostamattaan (tai tietoisesti) vaatetuksella lapsen ikäänsä suhteutettu isoutta tai pienuutta?

Vierailija
29.11.2023 |

Oli varmaan sekava otsikko... mutta tuli vaan mieleen, kun on kaksi vitosluokkalaista sukulaista, joista toinen lyhyt ja ulkoisesti lapsenoloinen ja toinen pitkä ja selvästi jo teinimäinen. Henkisesti ovat ihan samaa tasoa, kympintyttöjä molemmat. Niin se on hassua katsoa, kun vaatteilla vielä entisestään korostuu se ikäero, eli isommalla on nuorten vaatteet eli ei mitään lasten ulkopukuja enää, vaan jotaiin tyyliin farkut ja pitkä heneompi toppatakki, tennarityyppiset kentä, nahkasormikkaat yms. Ja pienemmällä sitten tyyli on jotain sellaista reiman talvihaalaria, topparukkasia, kuomia yms. Eli kun näkee heidät yhdessä ulkona, voisi ajatella, että on 5 vuotta ikäeroa.

Niin, eli varmaan vanhemmat helposti ostaa koon mukaan vaatteita eikä mieti niin paljon ikää?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommassa koossa ei oikein enää myydä semmoisia "lapsekkaita" vaatteita, vaikkapa just jotain toppahaalareita. Niin ei siinä oikein muu auta kuin hankkia sellaisia mitä on tarjolla. Toki ihmisillä, sekä lapsilla että vanhemmilla, on erilaisia mieltymyksiä pukeutumisen suhteen.

Vierailija
2/9 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä vähän surullsta, jos tuon ikäisellä ei enää ollenkaan ole kunnollisia ulkovaatteita. Eihän sen välttämättä tarvitse olla mikään Reiman toppahaalari, mutta ulkoiluun sopiva toppatakki ja toppahousut, lämpimät pitkävartiset kengät, rukkaset jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isommassa koossa ei oikein enää myydä semmoisia "lapsekkaita" vaatteita, vaikkapa just jotain toppahaalareita. Niin ei siinä oikein muu auta kuin hankkia sellaisia mitä on tarjolla. Toki ihmisillä, sekä lapsilla että vanhemmilla, on erilaisia mieltymyksiä pukeutumisen suhteen.

Kokoraja on itse asiassa aika jyrkkä ja pitkälle lapselle ei yhtäkkiä löydykään järkeviä vaatteita.

Vierailija
4/9 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta kai pienikokoisellekin löytyisi vaikka joku kiva isomman oloinen talvitakki, eikä pelkkää "reimatecciä".

Vierailija
5/9 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitosluokkalaiset yleensä päättävät jo itse omista vaatteistaan, joten ei liene vanhempien valintaa noissa tuntemissasi perheissä. Mutta siis kyllähän pituus varmasti vaikuttaa siihen, miten ihmiset ympäristössä kohtelevat sinua. Pitkää ihan tuntemattomat kohtelevat vanhempana ja lyhyttä nuorempana. Se varmasti vaikuttaa minuuden kokemukseen. Ja varmasti suureksi osaksi on ihan sattumaa, että vaatemieltymykset menevät noin.

Vierailija
6/9 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma näkemykseni on, että sen ikäisillä voi olla ja oikeastaan pitääkkin olla molempia tyylejä. Pitää jo osata pukeutua ison tytön lailla tietyissä tilanteissa, eikä mennä joka paikkaan pihavaatteissa. Mutta pitää myös olla hyvät käytännölliset varusteet pihaulkoiluun.

Vierailija
7/9 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta kai pienikokoisellekin löytyisi vaikka joku kiva isomman oloinen talvitakki, eikä pelkkää "reimatecciä".

Mutta miksi suotta, jos lapsi on tyytyväinen Reimatecissä? Sitä paitsi kun katson oman lapsen koulun pihaa, kyllä ne Reimat yms ovat vielä monella alakoululaisella. (Ja Reimalla on paljon erilaisia kuoseja, ei kaikki niin lapsekkaita.)

Vierailija
8/9 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä vähän surullsta, jos tuon ikäisellä ei enää ollenkaan ole kunnollisia ulkovaatteita. Eihän sen välttämättä tarvitse olla mikään Reiman toppahaalari, mutta ulkoiluun sopiva toppatakki ja toppahousut, lämpimät pitkävartiset kengät, rukkaset jne

Toisaalta vaikka olisi, niin ei välttämättä lapsi niitä käytä. Olin lapsi ysärillä (ja vieläpä pienessä maalaiskoulussa), enkä minä enää vitosella ja kutosella käyttänyt koulussa toppahousuja. Mun kutosluokkalaisella lapsella on ulkoiluun sopivat vaatteet, mutta harvemmin hän niitä kouluun laittaa päälle. Kuulemma riittää että on pitkälahkeiset välihousut ja farkut/collarit, ei palele.

Vierailija
9/9 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitosluokkalaiset yleensä päättävät jo itse omista vaatteistaan, joten ei liene vanhempien valintaa noissa tuntemissasi perheissä. Mutta siis kyllähän pituus varmasti vaikuttaa siihen, miten ihmiset ympäristössä kohtelevat sinua. Pitkää ihan tuntemattomat kohtelevat vanhempana ja lyhyttä nuorempana. Se varmasti vaikuttaa minuuden kokemukseen. Ja varmasti suureksi osaksi on ihan sattumaa, että vaatemieltymykset menevät noin.

Meillä 11-vuotias tyttö on itse ruvennut kyselemään järkeviä vaatteita. Kiukuttelua ns. lapsellisista vaatteista oli enemmän vähän pienempänä. Nyt esimerkiksi loppusyksystä itse halusi, että ostetaan pyöräikypärän alla pidettäväksi kypärämyssy, ihan sellainen samanlainen kuin pienillä, mutta ilman tupsuja ja muita koristuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän