NUKUTUSTUSKAA pian 2v kanssa
Hohhoi..
Pian 2v poika on keksinyt heittää peiton, tyynyn, unikaverit ja lakanankin pinniksestä.. Nukkuu siis pinniksessä yhä koska meillä on myös 7kk vauva, on pakko olla joku paikka josta kerkeäväinen esikoinen ei pääse pois jos tilanne niin vaatii.. esim. mummolassa nukkuu päikkärinsä patjalla lattialla huonolla menestyksellä - mahdoton saada kestämään patjalla - joten vielä emme häntä lastensänkyyn siirrä (tämä voisi kyllä poistaa tuon heittelyongelman..)
Kerran oli heittänyt jopa patjankin lattialle, ja hädissään sitten itki paljaassa sängyssä kun oli säikähtänyt tekosiaan.. (tuolloin minua jo nauratti mutta en tietenkään lapselle sitä näyttänyt).
Olen torunut että ei saa heittää, ja yleensä sänkyyn viedessä jo ohjeistan että mitään ei sitten heitellä eikä huudella turhia.. mies kun laittaa pojan nukkumaan noilla " ohjeilla" , jää kyllä kiltisti sänkyyn ja harvoin mitään episoodia järjestää.. eli onko tämä pelkkä auktoriteettikysymys??
Nukahtamiseen menee muutenkin nykyisin tunnista kahteen, vaikka yritän ulkoilulla yms. väsyttää pojan aamupäivällä, ja olen suosiolla siirtänyt väh.tunnilla myöhemmäksi päiväunille menoa. Ilman päikkäreitä ei kyllä vielä jaksa..
Onko kellään toimivia tai kokeilunarvoisia vinkkejä??
Helmi
Kommentit (3)
Kokeiltavaksi: älä nosta lapsen heittämiä tavaroita enää takaisin vaan totea, että nyt saat sitten nukkua ilman esim. unikaveria. Patja tosin varmaan on laitettava =). Meillä on keksiny myös veden pyytämisen sänkyyn menon jälkeen. Vettä tarjotaan kerran, ja nykyään ei edes useemmin pyydä. Itse nukutan lasta aina vähänaikaa, tai siis istun sovalla sängyn vieressä ja seisoskelen. Tietää jo, että jos seisomaan nouseminen alkaa tai muu möykkä, niin nukutus loppuu. 2-vuotias ymmärtää jo yllättävän paljon asioiden selittämistä! (Tai ainakin meillä toimii =)
Siis istun tai seisoskelen sängyn vieressä. Päivä unille meillä käydään 13.30-14, meillä se ei vaikuta illalla nukkumaan käymiseen.
meillä 1,5 v junnu, joka myös joskus tunninkin verran iltaisin heittelee kaikkea mahdollista pois sängystä (riippumatta siitä, kuka nukuttaa). Vaikka olisi väsynytkin.
Päiväunille menee kiltisti ja nukahtaa nopeasti, mutta yöunille ei meinaisi mennä millään..
Vinkkejä otetaan vastaan!
Kaveri kertoi että heidän (2-vuotiaan kotihoidossa olevan) nukutusrumba, tunti päivin illoin, loppui kertaheitolla kun päiväunet jäi pois. Mutta meillä varmaan räjähtäisi a) kämppä ja b) pää jos tätä yrittäisi..