Mikä on ratsastuksen pakkasraja
Ja voiko kuolaimettomilla ratsastaa kylmemmässä kuin perinteisillä suitsilla?
Kommentit (9)
Voi ratsastaa ihan kuolaimillakin näillä pakkasilla, hakcamoreilla voi ratsastaa niillä hevosilla ketkä osaavat niiden kanssa mennä.
Eikö hevosen suupieli voi tarttua metalliin kiinni. Vai onko kuolaimet jotenkin käsitelty niin ettei niin voi käydä...?
Vierailija kirjoitti:
Eikö hevosen suupieli voi tarttua metalliin kiinni. Vai onko kuolaimet jotenkin käsitelty niin ettei niin voi käydä...?
Tuota minäkin olen aina ihmetellyt. Vai tuottaako hevonen isona eläimenä niin paljon lämpöä, että metallikaan siinä lähellä ei jäädy?
Muistelen että -25 oli raja ettei ratsastustunteja järjestetty, en tosin tiedä onko tämä enemmän ihmisten mukavuuden mukaan säädetty raja.
Riippuu paikasta, onko pakkasrajaa. Monesti talleilla, joissa ei ole maneesia pidetään tunnit jonnekin -15 asteeseen saakka, maneesissa nyt on lämpimämpi. Enemmän se on ihmisten sietämisestä kiinni.
Hevonen pääsääntöisesti pystyy kevyeeseen liikkeeseen ja ravailemaankin vielä ihan hyvin vaikka ihmisellä pakkanen nipistelisikin hengittäessä, sillä hevosella on pidemmät hengitystiet ja ilma lämpenee enemmän ennen keuhkoihin päätymistä.
Olen omallani käyttänyt joko kuolaimettomia tai hackamorea kun pakkanen ylittää just tuon -15, siinä vaiheessa itse en enää "ratsasta" sen enempiä, lähinnä käydään liikuttamassa kevyesti maastossa. Tosin hevosella vaan on jarrut joinain päivinä vähän herkemmin hukassa noiden kuolaimettomien kanssa, ei tunnu pakkanen pahemmin haittaavan jos on kerännyt menohaluja.
Joku roti noilla ratsastuskouluilla kyllä tarvittaisiin tuohon (tiedän useita, joilla ei lainkaan rajoja), ehdottomasti siis sekä pakkasraja että myös helleraja tarvitaan, eikä se ole vain ratsastajien kysymys vaan myös eläinsuojelullinen asia, ettei huippupakkasilla ja hirmuhelteillä ratsasteta piste.
Vierailija kirjoitti:
Joku roti noilla ratsastuskouluilla kyllä tarvittaisiin tuohon (tiedän useita, joilla ei lainkaan rajoja), ehdottomasti siis sekä pakkasraja että myös helleraja tarvitaan, eikä se ole vain ratsastajien kysymys vaan myös eläinsuojelullinen asia, ettei huippupakkasilla ja hirmuhelteillä ratsasteta piste.
Hevoset kestävät kylmyyttä ja kuumuutta huomattavasti paremmin kuin ihmiset. Lisäksi säännöllinen liikunta on hevoselle ihan elintärkeää, liikkumattomuus aiheuttaa mm. ähkyjä.
Jos itse tarkenet niin hepokin tarkenee.