Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hoitajien koulutuksessa ei opeteta käytöstapoja, että miten potilaita ja työkavereita kohdellaan?

Vierailija
26.11.2023 |

Itse olen jättämässä hoitoalan yhtä nopeasti kuin sen aloitinkin, syynä toistuva työpaikkakiusaaminen, tiuskiminen, huutaminen, vähättely jne. Asioista yrittänyt puhua esihenkilöille, jäänyt itse sairauslomalle, vaihtanut työpaikkkaa jos mikään ei auta jne. Jossain vaiheessa vaan palaa henkisesti loppuun, ja menee niin herkäksi että alan itkemään jo pienestäkin tiuskaisusta, tai jos näen että toista henkilöä tai potilasta kohdellaan huonosti.

Koulussa pitäisi olla edes jotain opetusta siitä, mistä hyvä yhteishenki työpaikalla tulee, ja miten työkavereille voi puhua ja mikä ei ole OK. Huutaminen ei ole OK eikä auta mitään. Haukkuminen ja tiuskiminen ei ole OK. Myönnän, että olen herkkä ihminen ja herkkyys on plussaa kun tekee työta potilaiden kanssa, mutta työkavereiden kanssa jää alakynteen ja joutuu helposti kiusatuksi voimakkaamman henkilön toimesta. Toinen tapa, miten on kiusattu, on se, että on jätetty auttamatta tilanteissa joissa olisi tarvinnut toisen hoitajan apua. Sitten on naureskeltu, kun ei tuo yksi pärjää tässä työssä. Esihenkilöille on esitetty enkeliä. 

En voi ymmärtää, miksi juuri hoitoalalle päätyy niin pahoja kiusaajia. Vai ovatko he vain niin uupuneita ja kyynistyneitä, että eivät voi hillitä itseään? En suositelle kenellekään herkälle hoitoalaa. Ei varsinaisesti itse työn, mutta pahan työilmapiirin ja raa-an kiusaamisen vuoksi.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi