Millaisia ADHD-vanhukset ovat?
Kommentit (5)
Isälläni ei ole virallista diagnoosina mutta minulla on ja olen sitä mieltä että isäni on selvä tapaus. On nyt 75vuotias ja:
- ostelee holtittomasti kaikkea mahdollista
- viuhtoo pyörällä pitkin kaupunkia
- soittaa ja saattaa puhua kolme tuntia putkeen ei mistään erityisestä
Muuten samaa kuin aina ennenkin mutta nuo maratonpuhelut ovat uusi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä ole diagnosoitu heillä.
Joo ei niin, mutta onhan se tunnistettavissa jos on henkilön kauan tuntenut.
Isäni (75 v) varmaan on. Oli koulussa sellainen luokan pelle ja aina jälki-istunnossa. Lapsena mua hävetti kun se ei osannut olla paikallaan yleisötilaisuuksissa, pyöri tuolillaan, ruttaili ohjelmapaperit sormissaan ja alkoi höpöttäämäänkin kesken esitysten. Tuo tyyli on edelleen, edes veljeni häissä ei jaksanut "olla nätisti" tuolillaan 😅
AV:n mukaan kuulun jo vanhuksiin ja diagnosoitu adhd:
- inhoan sohvia, koska en käsitä niiden ideaa yhtään
- ajan autolla vain mökille; muuten kävelen ja pyöräilen joka paikkaan
- olen hyvin impulsiivinen ja innostun siis herkästi kaikesta uudesta
- adhd on opettanut minut hyvin pikkutarkaksi nipottajaksi ja teen kaiken uudestaan, jos näen pienenkin virheen käsitöissäni tai askarteluissani
- olen hyvä kirjoittamaan ja luova, joten adhd pitää minut nyt vanhanakin virkeänä ja idearikkaana
- minulta puuttuu sosiaalinen häveliäisyys ja jos haluan puhua jollekin bussipysäkillä puhun. En säikähtele umpimieliisistä suomalaisista
- luon hyvin helposti uusia ihmissuhteita ja kyllästyn vanhoihin, joten en jaksa muistaa kuinka paljon minulla on ollut ystäviä ja mitä on nyt. Ihmiset pitävät minua kiinnostavana ja hauskana ja olen aina toivottu tilaisuuksiin, jossa on uskallettava kertoa mitä ajattelee tai tuntee tai on mieltä asioista. Uskallan olla avoin , sillä minua on satutettu niin paljon elämässäni juuri impulsiivisuuteni vuoksi. Ei ole enää arkaa paikkaa, jota piilotella.
- adhd lievenee iän myötä. Nuoruuden helvetti on muuttunut elämänviisaudeksi.
Eipä sitä ole diagnosoitu heillä.