Lastenhoitaja mainitsee lähes joka kerta kun lapseni on itkenyt päiväkodissa, miksi ?
Siis on ryhmässä jossa viisi hoitajaa ja yksi heistä, jos on vuorossa kun haen tytön pois, muistaa aina sanoa jos tyttömme on vähänkin itkenyt. En ole keksinyt mitään järkevää selitystä sille. Muut hoitajat sanovat jotain yleisluontoista miten päivä on mennyt, tämä yksi ei sano kuin tuosta itkusta tai sitten ei sano mitään. Kun yritän tarkentaa, niin yleensä on itkenyt kerran tai kaksi pari parkaisua kun ei ole saanut tahtoaan läpi. En käsitä mitä teen tuolla tiedolla ellei sitten tarkoitus ole aikaan saada huono omatunto 2-vuotiaan hoitoontuonnista.
Kommentit (3)
Jos muut hoitajat sanovatkin kaikille jotain yleisluontoista, mutta tämä hoitaja haluaa oikeasti vanhempien tietävän, jos lapsi on itkenyt edes vähän. Moni vanhempihan ei varmastikaan pidä siitä, jos saa joskus myöhemmin kuulla, että lapsihan itkeskellyt hoidossa jo kauankin.
Ja jos tämä yksi hoitaja kertoo aina vaan pelkistä parkumisista, niin eikö hän kiinnitä mihinkään muuhun lapsessani huomiota ? Ja tottakai minäkin haluan tietää jos on itketty erityisen paljon tai jostain erityisestä syystä. Mutta jotenkin ajattelen että tuo on kurjaa, kun tulee sellainen olo että lapsessa on jotain vialla kun ei aina jaksa olla iloinen. Ei muutkaan hoitaja raportoi, että " ei tullut taaskaan pissa pottaan" tai että " taas tippui tänään ruokaa paidalle syödessä" , kun eikös tuo ole ihan normaalia kaksivuotiaalle.
Edelleen olen ihmeissäni enkä ole keksinyt miten asiasta kysyisin, kun en ole muutenkaan mikään sellainen erityisen kiinnostunut mitä kaikkea lapsi on päivän aikan puuhannut; minulle riittää tieto että kaikki on ok. ap
Monille vanhemmille on kova paikka, jos lapsi itkee hoidossa.
Ja jos siitä kuulee muualta, esim. lapsi itse kertoo itkeneensä, saattaa tulla tunteita että tietoa pimitetään.
Lapsi voi myös itse värittää juttua: " Minä itkin hoidossa kovasti, mutta..."
Ja jos hoitaja ei ole maininnut itkusta, saattaa tulla huoli ja surku lapsen puolesta.
Luulen siis, että ko. hoitaja haluaa vaan olla tarkka siitä, että tiedät kaiken mitä hoidossa tapahtuu.