Lääkelaskut, pronsenttilakut
Moikka!
Osaako joku auttaa, miten lasketaan "20g voidetuubi on 2,5%. Paljon tuubissa on lääkeainetta grammoina?"
Kommentit (41)
Kysytäänkö tehtävän annossa painoprosenttia vai tilavuusprosenttia? Muuten tuo on helppo.
Vierailija kirjoitti:
Kysytäänkö tehtävän annossa painoprosenttia vai tilavuusprosenttia? Muuten tuo on helppo.
No sitten pitäisi varmaan tietää massan tiheys? Sitä on aika hankala lähteä arvailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä laskisin tällee:
2,5 % = 0,025
0,025 x 20 g = 0,5 g
Vielä helpommin näin: 10grammasta kymmenesosa on 1g.sadasosa on kymmenesosa kymmenesosasta eli 0.1g eli 100mg(koska 1000mg=1g).Nyt tarvitset 2(koska tuubissa on 20g)x 2.5 sadasosaa eli2x 2.5x 100mg eli 5x 100mg eli lopputulos on 500mg eli 0.5g.
Voisitko vielä vähän pidemmän ja sekavan selityksen laittaa? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä laskisin tällee:
2,5 % = 0,025
0,025 x 20 g = 0,5 g
Vielä helpommin näin: 10grammasta kymmenesosa on 1g.sadasosa on kymmenesosa kymmenesosasta eli 0.1g eli 100mg(koska 1000mg=1g).Nyt tarvitset 2(koska tuubissa on 20g)x 2.5 sadasosaa eli2x 2.5x 100mg eli 5x 100mg eli lopputulos on 500mg eli 0.5g.
Voisitko vielä vähän pidemmän ja sekavan selityksen laittaa? :D
Näillä opeilla laskettiin varmaan joskus liituajalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuten mainittiin lääkeainetta on 2,5 sadasosaa. Eli (20/100)*2,5 = 0,5g
Miksi vi tun kusipää lasket toisen tehtävät hänen puolestaan? Etkö halua hänen osaavan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vi tun kusipää lasket toisen tehtävät hänen puolestaan? Etkö halua hänen osaavan itse.
Eikä tuo laskutapa edes ole oikea.
Kaksi lääketuubia.
1. 2,5% jota on 20g
2. 4.6% jota on 25g
Kuinka paljon kumpaakin on laitettava jotta saadaan sekoitettua 4.7g lääkettä vahvuudella 3,9%?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sinusta ei koskaan tule hoitajaa.
Minäkin ihan vilpittömästi toivon sitä. Ei voi olla noin hutera matemaattinen logiikkapää, jos on vastuussa hengenvaarallisten kemikaalien annostelusta ihmisille/elollisille. Tää ei oikeasti ole mikään - hups - asia.
Osaa lääkärikin kusta.
"Laskukaava oli yksinkertainen: yksi milligramma lääkettä yhtä painokiloa kohden. Seitsenkiloisen potilaan oikea annos olisi ollut 7 milligrammaa.
Jostain syystä lääkärinainen kuitenkin kirjasi AML-protokollan annosohjeen 1 mg/kg paperilomakkeeseen muotoon 10 mg/kg."
Vierailija kirjoitti:
Kaksi lääketuubia.
1. 2,5% jota on 20g
2. 4.6% jota on 25g
Kuinka paljon kumpaakin on laitettava jotta saadaan sekoitettua 4.7g lääkettä vahvuudella 3,9%?
0,025x20= 0,5 g lääkettä
0,046x25 = 1,125 g lääkettä
0,039x 4,7=0,1833 g lääkettä
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä voi olla totta, eihän? 😐
Miten sinä olet ylipäätään selvinnyt sinne asti kouluun?
No ei tietenkään ole totta. Troli haluaa vaan yllyttää teitä halveksimaan hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tuo laskutapa edes ole oikea.
No matemaattisesti se on täysin oikein.
Itselleni aikanaan sairaanhoito-opistossa lääkelaskut olivat helppoakin helpompia ja monesti jouduin opettamaan kavereita. Jo silloin hirvitti, että noinkohan he sitten osaavat työssä laskea lääkkeet oikein.
Mulla oli matikka nelosta ja vitosta koulussa. Se oli sitä aikaa kun nelonen oli huonoin arvosana. Kerran ope laittoi vissiin aivan piruuttaan 4- arvosanaksi. Kusipää. En osaa prosenttilaskua, mutta onneksi en ole hakemassa sairaanhoitajaksi, enkä edes lähäriksi.
Etkö ikinä arjessa laske yksinkertaisia prosenttilaskuja? Esim. kaupassa 5,90e maksava tuote on -30% alennuksessa, etkö laske päässäsi paljonko hintaa jää? Ihan sama laskukaava pätee tässäkin, pelottaako se sana "lääkelaskut"?
Oon ollut hoitajana 20 vuotta, ikinä ei oo tollaisia tarvinnu laskea.
Ihan turhaan mollaatte aptä. Hyvä et uskaltaa kysyä jos ei tiedä. Hyökkäämällä noin aggressiivisesti ylläpidätte sitä paskaa työilmapiiriä vaan. Sitäpaitsi on pakjon turvallisempaa et kysyy jos ei tiedä, eikä teeskentele tietävänsä kaikesta kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaan mollaatte aptä. Hyvä et uskaltaa kysyä jos ei tiedä. Hyökkäämällä noin aggressiivisesti ylläpidätte sitä paskaa työilmapiiriä vaan. Sitäpaitsi on pakjon turvallisempaa et kysyy jos ei tiedä, eikä teeskentele tietävänsä kaikesta kaikkea.
Navettatöissä ei tarvitse pronsenttilakuja. Mieluummin sinne kuin sekoilemaan potilaiden hengen kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen nyt! Tässä on kyseessä lääkeaineiden laskeminen, jonka seuraus voi olla pahimmassa tapauksessa olla potilaan hengenlähtö.
Tänne vastanneet ovat Täysin oikeassa siinä, kun hämmästelevät näinkin alkeellisen laskennan tuottamaa vaikeutta. Tuo on ihan helpoimmasta päästä oleva prosenttilasku.
AP:n pitäisi ihan oikeasti palata takaisin yläasteen matematiikantunneille, ja alkaa tosissaan sisäistämään laskentalogiikkaa. Osa ei esim. älyä miten laskulausekkeen tuloksen yksikkö muodostuu, ja vaan länttäävät lopuksi siihen olettamansa, tai odotetun yksikön.
APM kolmio?