En saa töissä mitään aikaiseksi - Mistä johtuu
Istun aamu kahdeksasta iltapäivä viiteen koneella, roikun tällä palstalla tai somessa, käyn välillä kahvilla ja laitan pyykit koneeseen. Etänä tämä ongelma, toimistolla käyn kerran viikossa ja silloin paljon palavereita yms.
En saa mitään oikeita töitä tehtyä, vaikka niitä olisi tuossa kyllä odottamassa. Olen jotenkin ihan tylsistynyt ja saamaton, lamaantunut. Lähetän jonkun yhden sähköpostin ja sitten taas tunnin velttoilen, enkä jaksa mitään. Koko olokin ihan nuutunut ja kurja. Millä tällaisen hirveän alavireisyyden saa pois?
Kommentit (7)
Oletko ollut liikaa sisällä? Itse ainakin käyn hitaalla, koska en ole ulkoillut pitkään aikaan. Mut eipä mun ole pakko työtä tehdä, kun työn tekemisestä on valitettu ja Kelasta on kerrottu, että tukia leikataan, jos työnteko jatkuu.
Työtä et ole edes halunut ja työttömänä roikut tällä sivusto.
Auttaisiko, jos menisit toimistolle? Monesti myös rutiinien muuttaminen voi auttaa. Esimerkiksi pieni aamulenkki ennen töitä voisi piristää. Tietysti myös töiden pitäisi inspiroida ja motivoida tekemään.
Avainsana on vireystilan säätely. Olet ilmeisesti luonteeltasi suhteellisen sosiaalinen eli etätyö ei välttämättä ole optimaalisin valinta? Jos vielä kaiken lisäksi olet sisällä koko päivän ja paikallasi koneen ääressä, niin ei mikään ihme, jos olo on passiivinen, nuutunut ja kuin pystyyn kuollut.
Nopeita keinoja oman vireystilan nostamiseksi on mm. happihyppely ulkona, muuten vain liikkuminen - tee vaikka 20 kyykkyä ja punnerra 20 kertaa. Kylmä vesi nostaa vireystilaa. Jos et halua kylmään suihkuun, voit juoda jäävettä ison lasillisen tai laskea ranteille kylmää vettä hanasta.
Yritä rytmittää etänäkin työpäivää niin, ette jämähdä koneelle moneksi tunniksi, vaan tauotat työtä pitkin päivää. Pomodoro-tekniikka on hyvä ja sovelluksen saa ladattua puhelimeen ilmaiseksi. Voisit myös miettiä, voisitko tehdä töitä pääasiassa toimistolla ja vaikka vain yhden etäpäivän viikossa.
Mulla oli tuota kun työuupumus alkoi kolkutella. Työtä oli niin paljon, etten edes tiennyt mistä olisin aloittanut. Lisäksi tiesin, että jos jonkun homman edes saa valmiiksi, on heti kaksi uutta jonossa. Olin jotenkin ihan lamaantuneessa ja jumittuneessa tilassa.
Normaalia etätyöläisen arkea tuo on.
Pystyn samaistumaan. Kriisitilanteissa olo ja pelot tulevasta, jo pandemian alusta 2020 alkaen ja yhä monimuotoisemmat uhat sodasta, ilmastonmuutoksesta, valtiontaloudesta, oman perheen toimeentulosta ym.