Oletko sinäkin sitä mieltä, että sumuvalot auttavat näkemään paremmin pimeällä ajaessa?
Kommentit (15)
Mulla on vaan takasumuvalo, mutta kyllä se mielestäni parantaa.
Sumuvalot valasee jyst sen pari metriä auton edestä. Jos siihen hirvi hyppää niin aika alien saat olla että ehdit jotain tehdä...
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan paranna! Häikäisee vaan takana tulijaa, vaikka ei puskurissa edes roikkuisi. Normaalit perävalot riittää niillä keleillä, kun sinä ylipäätään uskallat ajella tuolla.
Auttavat pimällä mutkaisella pikkutiellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan paranna! Häikäisee vaan takana tulijaa, vaikka ei puskurissa edes roikkuisi. Normaalit perävalot riittää niillä keleillä, kun sinä ylipäätään uskallat ajella tuolla.
Jos on hankaluuksia havaita edellä ajavan takavaloja sumun seasta, silloin kannattaa laittaa takasumuvalo.
Ajan yleensä pitkät päällä valoisalla.
Yritän tarkentaa näkyvyyttä.
Ap
Kyllä auttaa. Koska yleensä ne kusipäät jotka pitävät päällä niin tulee näkyvyyttä sulkuviivojen kohtaankin, hyvin voi ohittaa.
Mitä muita aisteja koet tuntevani mun puolesta? Jos mun mielestä on kylmä, niin ei voi olla, koska et koe sitä? Kuuletko asioita mitä minä en kuule, ja väität niitä todeksi? Entä maku-, haju-, yms aistit? Oletko niistäkin ihan, että EI TODELLAKAAN?
Vierailija kirjoitti:
Auttavat pimällä mutkaisella pikkutiellä
Det gör de också i dåligt upplysta stadsområden. I landsvägshastigheter är dimljusen mera till förtret. Dimljusen är dock mindre underliga i dagens bilar än allehanda belysning inne i bilarna som saknar funktion och endast bländar. I vissa bilar blir infotainment systemet inte helt svart och ljuslöst fast det stängs av. En grå lysande platta mitt i instrumentpanelen stör.
En enda biltillverkare fick belysningen i bilen nattetid korrekt. Det var Saab med sin black cockpit. Det enda ljuset i bilen om natten var hastighetsmätaren. Allt annat var svart. Inga störande element.
Mielummin pidän kyllä pitkiä valoja, niillä näkee huomattavasti paremmin. Sumuvalot näyttää eri tavalla ja jos niillä näkee hirven tulevan tielle, on 80/100 alueella jo myöhäistä ehtiä väistää. Yleensä sumuvalot vain häikäisee vastaantulijaa tarpeettomasti juuri ennen kohtaamista.
Vierailija kirjoitti:
Ajan yleensä pitkät päällä valoisalla.
Yritän tarkentaa näkyvyyttä.
Ap
Ei ne pitkät sun kymmeniä vuosia vanhasta Corollasta turvallista tee. (Kuvailemasi tilanne ei ole edes mahdollista nykyajan autoilla. :))
Olen hysteerinen nainen ja ei ole ajokorttia. Mitä annat neuvoksi autolla ajon opetteluun. Ei ole vakaa keskittyminen, pelkään vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita aisteja koet tuntevani mun puolesta? Jos mun mielestä on kylmä, niin ei voi olla, koska et koe sitä? Kuuletko asioita mitä minä en kuule, ja väität niitä todeksi? Entä maku-, haju-, yms aistit? Oletko niistäkin ihan, että EI TODELLAKAAN?
Se, miten silmä käyttäytyy, kun auton etualalle sytytetään kirkas valo, ei ole makuasia ja yksilöllisesti vaihteleva tuntemus. Lähelle eteen lisättävä valo heikentää aina silmän kykyä nähdä kauas, eli heikentää mahdollisuutta reagoida asioihin, joihin ehtii reagoida. Sumuvalojen valaisemalla alueella tapahtuviin havaintoihin ei ehdi reagoida.
Tuntuma on, että joka kolmas vastaantulija on tuota mieltä.