Olen kasvattanut lapseni mahdollisimman kaukana luterilaisuudesta
Ja vapaista suunnista. Itse olen ex-helluntailainen lapsi enkä samaa ole halunnut omalle lapselleni. Hän ei käynyt edes rippikoulua.
Kommentit (14)
Minkä takia sä höpötät luterilaisuudesta samanlaisena asiana kuin vapaat suunnat ja sun hellaritausta?
Siinä ei ole mitään pahaa. Lapsi toki saattaa jossain vaiheessa kapinoida ateismia/antiteismia vastaan, mutta ainakin hän tekee sen sitten omilla aivoillaan.
Ok kunnioitan valintaasi ja kukaan ei pakota sua tai lastasi käymään missään seurakunnissa. Mutta yhteiskunnan tasolla ei ole olemassa hengellistä tyhjiötä. Esimerkiksi Ruotsissa kristinuskoa ajettu tietoisesti alas jo vuosikymmeniä. Mitäs siellä on nyt tilalla ja onko ruotsi mennyt parempaan vai huonompaan suuntaan?? Enkä todellakaan nyt väitä, että kaikki pitäisi pakkoliittää tai kastaa kristinuskoon tmv. Mutta tuota yllämainitsemaani kysymästä olisi syytä pohtia.
Tunnen yhden lestadiolaisen. Emme koskaan juttele uskonnosta, hänellä on siihen omat fooruminsa. Mutta kaverina hän on ehkä luotettavin ihminen kenet tunnen, arvomaailmansa takia. Reilu tyyppi, tekee paljon töitä. Eli yksilöllä on muitakin toimintaympäristöjä kuin seurakuntansa. Joka paikassa voi pyrkiä hyvyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Ok kunnioitan valintaasi ja kukaan ei pakota sua tai lastasi käymään missään seurakunnissa. Mutta yhteiskunnan tasolla ei ole olemassa hengellistä tyhjiötä. Esimerkiksi Ruotsissa kristinuskoa ajettu tietoisesti alas jo vuosikymmeniä. Mitäs siellä on nyt tilalla ja onko ruotsi mennyt parempaan vai huonompaan suuntaan?? Enkä todellakaan nyt väitä, että kaikki pitäisi pakkoliittää tai kastaa kristinuskoon tmv. Mutta tuota yllämainitsemaani kysymästä olisi syytä pohtia.
Miten uskonnot liittyvät mafiosojen mellastukseen? Meinaatko että huumekauppaa pyörittävät ovat jotenkin erityisen uskonnollisia, vai mikä on järjenjuoksusi tässä?
Vierailija kirjoitti:
Varmasti oikein järkevä päätös.
Kaikki uskonnot tuhoavat jotain ihmisestä ja tekevät heistä pappis-säädyn alamaisia ja orjia.
Viisas ihminen kavahtaa kaikia dogmaattisia, järjestäytyneitä uskontoja.
Viisas ihminen ei vetäisi yhtäläisyysmerkkejä luterilaisuuden ja hellareiden välille. Vähän sama kuin ap kieltäisi lapseltaan autoilun koska itselleen sattui paska auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki uskonnot tuhoavat jotain ihmisestä ja tekevät heistä pappis-säädyn alamaisia ja orjia.
Viisas ihminen ei vetäisi yhtäläisyysmerkkejä luterilaisuuden ja hellareiden välille. Vähän sama kuin ap kieltäisi lapseltaan autoilun koska itselleen sattui paska auto.
En mä ole kieltänyt. On hänet aikoinaan kastettu ja olisi saanut käydä rippikoulun jos olisi halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ole kieltänyt. On hänet aikoinaan kastettu ja olisi saanut käydä rippikoulun jos olisi halunnut.
"Olen kasvattanut lapseni mahdollisimman kaukana luterilaisuudesta" alkaa ketjusi. Heittäydyt epä-älylliseksi.
Okei. Mä kasvatin lapseni niin hyvin sisälle kristinuskoon kuin vain pystyin. Usko Jeesukseen on paras turva ja vakuutus mitä elämässä voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pintapuolisesti hellarit, vapislaiset ja luterilaiset eivät niin hirveästi eroa toisistaan. Paitsi että hellareiden tapahtumissa huudetaan ja käytetään ääntä ehkä vähän enemmän, on karismaattisempaa. Armolahjoja tavoitellaan kovasti. Mutta itse luterilaisena tykkään osallistua hellareiden ja vapislaisten tapahtumiin, olen niissä ihan yhtä kotonani kuin luterilaisessa kirkossa. Ehkä jos syvemmälle astuisi helluntailaisuuteen, niin saattaisi ne erotkin tulla esiin. Mutta saman Jumalan lapsia ollaan kaikki kirkkokuntaan katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen kasvattanut lapseni mahdollisimman kaukana luterilaisuudesta" alkaa ketjusi. Heittäydyt epä-älylliseksi.
En ole tyrkyttänyt hänelle uskovaisuutta kuin minulle lapsena tehtiin. Joka viikko piti istua kokouksissa, käydä pyhäkoulua, olisi pitänyt käydä jo teininä aikuiskasteella. Kaiken tuollaisen olen jättänyt pois.
Itsekin olen ateisti, kuten myös lapseni. Uskomme luontoon, moraaliin, ihmisten hyvyyteen ja tieteeseen, eivätkä ne itseasiassa ole kovin kaukana uskonnollisuudesta.
Tätä miettinyt itsekin. Olen luterilainen, kasvatin lapset kristinuskoon. Itse he ovat valinneet näin: buddhalainen, agnostikko, ateisti, kristitty. Yllättävän usein silti huomaan, että puhumme samoista asioista, mutta eri kielellä. Itselleni kristinuskon kieli on tutuin, mutta vuosien kuluessa olen oppinut jonkinkin verran ymmärtämään muitakin tapoja hahmottaa maailmaa, elämää ja kuolemaa. Se on armollista ja avartavaa. Minun ei tarvitse olla oikeassa.