Mitä ammatteja/ töitä tekoäly tulee hävittämään?
Vai tuleeko mitään? Oma lapsi kiinnostunut it-alasta ja kyselee minulta että viekö tekoäly tämän alan työt. En osannut vastata.
Kommentit (3)
Kuten Elon Musk sanoo, pitkällä tähtäimellä käytännössä kaikki. Mutta siihen on vielä pitkä matka, ja siitä matkaa tullaan luultavasti myös poliittisilla päätöksillä hidastamaan, koska nykyinen työnsä palkalla elämiseen ja työn verottamiseen perustuva talousmalli ei ole mahdollinen maailmassa, jossa koneet ja tekoäly tekee työt, mutta ihmistenkin pitäisi elää. Ja tuo talouden ja politiikan mallien muutos tulee luultavasti olemaan vaikeampaa ja hitaampaa kuin itse teknologian kehitys.
Mutta kyllähän esim. ohjelmointityö on ensimmäisten asiantuntija-alojen joukossa, josta tekoälyn oletetaan vievän merkittävän osan työpaikoista. Ei kaikkia ainakaan pitkään aikaan, mutta niin ettei tarvita yhtä paljoa koodareita kuin ennen. Jo nyt ihmisohjelmoijien tuottavuus paranee merkittävästi käyttämällä tekoälyavusteista koodausta, ja vähitellen moniin yksinkertaisempiin hommiin ei tarvita sitä ihmistä väliin ollenkaan.
Hävittää kaikki ja lopulta häviävät ihmisetkin.
Olen itse koodari, ja uskon että tekoäly tulee viemään suuren osan sen kaltaisista töistä, mitä itse teen. Ei ole edes kovin vaikeaa automatisoitavaksi. Minusta hyvä vaan, eipä se oikein inhimillistä hommaa olekaan, pikkutarkasti jotain syntaksia viilata ja muistaa ties mitä hämäriä muuttujanimiä yms. Koneen työtä, hyvä eroonpääsy, jos tekoäly vie työt osin tai kokonaan.
Mutta tuskin alan opiskelua tuolla perusteella kannattaa välttää, jos se kiinnostaa. Ihan sama tekoälyn vaikutus kun voi kohdistua muihinkin asiantuntija-aloihin yhtä lailla.