Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelu pysyvällä eläkkeellä

Vierailija
19.11.2023 |

Olisiko kenelläkään tietoa miten työeläkeyhtiöt suhtautuvat ammattitutkintoon johtavaan opiskeluun eläkkeellä?

Kyseessä ei siis ole kuntoutustuki (määräaikainen työkyvyttömyyseläke) vaan toistaiseksi voimassaoleva työkyvyttömyyseläke. Eläkkeellä saa tehdä osa-aikatyötä  jos palkka ei nouse yli säädetyn tulorajan, mutta miten opiskeluun suhtaudutaan? Vai huomioidaanko se vasta, jos opintojen (valmistumisen) jälkeen menee töihin ja tulorajat tulevat vastaan?

Kelan sivuilta löysin tietoja, mutta kela ei tässä tapauksessa maksa eläkettä. Työeläkeyhtiön sivuilla oli lähinnä ammatillisesta kuntoutuksesta, jota tämä opiskelu siis ei olisi, koska ei tapahdu kuntoutustuella eikä sitä varten haeta mitään tukia tai eläkkeitä.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyvä eläke on pysyvä, ellei sitä itse jätä tulojen suuruuden vuoksi lepäämään. Opiskelu on yksityisasia. En näe mitään estettä tälle suunnitelmalle.

Vierailija
2/4 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut ongelmaa ainakaan muutama vuosi sitten, opiskelin metsätalous inssiksi, ei kyllä tarkoitusta töihin lähteä. Lähinnä harrastuspohjalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia olet eläkkeellä jos pystyt opiskelemaan? Mulla ei kuntoutustuki mene läpi kun pystyn vähän opiskelemaan. Häpeäisit! 

Vierailija
4/4 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia olet eläkkeellä jos pystyt opiskelemaan? Mulla ei kuntoutustuki mene läpi kun pystyn vähän opiskelemaan. Häpeäisit! 

Eihän nämä tilanteet liity mitenkään toisiinsa. Kuntoutustukea voidaan jopa hakea opintojen ajalle, opinnot katsotaan useinkin kuntoutukseksi.

Ei ole mitään takeita, että opinnot onnistuisi eikä siitäkään, että työkyky riittäisi, jos joskus valmistuisikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan